Antar at du tenker på Gyproc Planum, ellers kanskje du skal sjekke det ut. Avfaset på alle fire sider. Om du ikke trenger å skjøte på flere enn to sider er det ingenting å undersøke.

varmkorv varmkorv skrev:
Antar at du tenker på Gyproc Planum, ellers kanskje du skal sjekke det.
Akkurat (y)

Det eksisterende taket er vel ikke skrudd direkte i takstolene? Det burde finnes lekter eller noen paneler innenfor?

Begynte med datterens rom. Kjøpte meg en taksliper fra Jula, noe som gjorde jobben betydelig lettere. Venter nå bare på at de bestilte tapetene skal dukke opp.
Bilde når taket er ferdig.

• Hvitt tak med dekorativ taklampe og rom under oppussing med skap, verktøy og plastdekke på gulvet.
  • Liker
Inocentia og 1 annen
  • Laddar…
C Clemens skrev:
Har i dag et innertak kledd med takplater. Vil nå ha et slett tak og forstår at gips er løsningen. Kan jeg montere gips direkte på eksisterende takplater eller må disse først tas ned?
Hei
Jeg prøvde å sparkle dette taket og det gikk ikke. Først sparklet jeg sprekkene, som jeg deretter slipte ut. Malte det sparklede og deretter limte jeg Flügger fiberfill med våtromslim. Så malte jeg taket ferdig.

En sprekk i taket etter mislykket sparkelforsøk, med synlige ujevnheter til tross for sliping, maling og liming av fiberduk. Tak med sparklet sprekke, Flügger fiberfilt og våtrumslim påført. Ferdigmalet, men sprekken er fortsatt synlig.

kulle
Man må ha inn en armering i sparkelmassen, glassfiberremse eller papirremse.

Edit: Ser nå en liten trådlyft ;)

Så sant så sant, jeg tok en kalkulert risiko sammen med fargebutikker for å slippe å helsparkle taket. Tipset med fiberduk og våtromslim gikk ikke hjem. Sprekken på bildet er ganske stor, så jeg rev ned taket og satte opp gips, og når jeg ser konstruksjonen er jeg glad for at jeg byttet til gips.

Det kanskje finnes noen som har lykkes med remse på denne typen av tak? Stort takksprekker i et tak med en målebånd som viser omtrent 2 cm bredde. Sprukket tak med synlige skader og fiberduk, før det ble erstattet med gipsplater. Sprukket tak med åpen sprekk i sponplate, viser skade i takets struktur.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.