Jeg holder på å sette opp et innertak for å montere spotter i (metallstendere i henhold til alle kunstens regler, har lært meg her...). Nå er det snart tid for gips, og jeg lurer på hva jeg skal bruke for å få det helt glatt? Skal jeg bruke vanlig vegggips og sette glassfiberremse i taket, eller skal jeg bruke fasade takgips og bare sparkle forsiktig i det lille "V" som skapes mellom platene? Og om jeg skal bruke glassfiberremse, hvordan gjør jeg i skjøtene på kortsidene, siden taket er 4,70 x 4 m og det blir skjøter i alle mulige retninger...

Takk på forhånd

Når jeg nylig skjøtet i gipsplater over et gammelt trappehull, gjorde jeg som nedenfor.

Normal 13mm gipsplater ble satt opp der kortskjøter og tilstøtende gamle overflater ble skrådd med kniv.

1. Sparklet alle skjøter grovt og lot det tørke
  2. Slipte over skjøtene lett
  3. Limte opp papirremsene med vevlim og lot det tørke
  4. Sparklet over de forsænkede skjøtene (langsider) som vanlig mens kortsidene (som tidligere var skrådd) ble sparklet bredt, jeg tror jeg sparklet ~20 cm på hver side og lot tørke.
  5. Slipte over skjøtene
  6. Repeter punkt 4 og 5 til skjøtene er jevne

Etter min mening ble resultatet godkjent for å være gjort av en amatør.

Nettopp ordnet 80 kvm på min overetasje, helt jevnt tak med innfelte spoter overalt. Nedlektet 45mm CC30 for å føre El/data rør i. Satte opp stålbånd i kortskjøtene, samt lektet rundt om i rommet for å ha noe å feste taklister og eventuelt annet i.

Brukte Gyproc takgips, med fasade og forsterkede (glassfiber) kortsider. Langsidene var selvsagt også fasade. Utrolig praktisk.

Måtte fase noen kortsider for hånd, og det fungerte greit, men man må sparkle 0,6-0,8m for å få det bra.

Papirrems ble brukt. Et tips er å forlime papirremsene med tapetlim, og begynne å sparkle dagen etter. Bare pass på at det ikke kommer luft bak papirremsen for da buler remsen når du legger sparkelmassen, og man må skjære ut.

oj, 80 kvm, mine 19 føles plutselig overkommelige... Hvor mange ganger måtte du sparkle/slipe før det ble helt glatt? Og hvilken metode brukte du når du slipte, giraff, håndkraft eller kanskje en annen maskin?

• Liker
e98tobias
  • Laddar…
yens skrev:
oj, 80 kvm, mine 19 føles plutselig håndterbare... Hvor mange ganger måtte du sparkle/slippe før det ble helt jevnt? Og hvilken metode brukte du når du slipte, giraff, håndkraft eller kanskje en annen maskin?
Altså, det var ikke 80 kvm ubrutt overflate, men ca 50 kvm er det nok + overflaten i 3 rom.

Dag 1.
Lim papirremse (eller glassfiber hvis du tør å ta sjansen litt)
Samtidig legger du første omgang for skruehodene, legg IKKE tykt. Dra av med 90 graders lutning så slipper du å pusse alle småprikkene før omgang 2.

Dag 2. Fyll igjen det sparkel som har sunket inn for skruene, ca 45-60 grader på sparkelen når du drar av.
Fyll igjen sparkelskjøtene. 90 grader kan du ha på sparkelen når du drar av. Bredsparkle ikke direkte.

Dag 3 Bredsparkle tynt så du visker ut kanten der gips møter sparkel i sparkelskjøten, du ser hvordan det ser ut. Forsøk ikke å legge for tykt på en gang. 2mm er passe, med 0,5-1mm lengst ut.

Slipe eventuelt imellom, hvis du synes det trengs. Absolutt ingen nødvendighet.

Vent noen timer til det er tørt, bredsparkle lag 2. Du skal stort sett ikke trenge å legge mer enn 1 lag "bredsparkel" på midten (utover fyllingslaget). Så overlapper du forrige lag noe og sparkler deg utover.

Dag 4. Slip litt. Bredsparkle eventuelt siste laget, kan du gjøre med nesten 90 grader. Fordi dette laget er så ekstremt tynt, 0,5-1mm, kan du kjøre flere slike (hvis du ikke får det bra) på noen timer da det tørker ekstremt raskt.

Regn med å sparkle 0,4-0,5m bredt. Du skal kunne dra hånden fra gips, over sparkelskjøten uten å kjenne at det er sparklet. Et tips er å ikke se når du drar hånden, slik at du bare "føler".

Sørg også for at kanten ytterst på sparkelremsen er ekstremt tynn, du skal se gipsen gjennom.

Jeg håndslipte alt. Uansett hva du gjør hvis du skal håndslippe, legg ikke for tykke lag på skruehodene. Det er et rent helvete å slipe.

Hele trikset med å sparkle er å belaste og vinkle sparkelspaden på ulike måter. Skal du sparkle høyresiden om midten på en sparkelremse så legger du mer trykk på høyre del av sparkelspaden, slik at metallbladet bøyes lett.

Bruk liten, 10 cm til skruehodene. Bruk 20-30 cm til å fylle igjen sparkelremmen og minst 30 cm til bredsparklingen.

På bildet (i taket) ser du hvordan det skal se ut når du har fylt igjen sparkelremmen første gang. Hadde dessverre ingen flere bilder.

Kan også tilføye at du kan legge på et lag med maling og oppdage noen skjøter som synes. Det er da mulig å sparkle ultratynt på malingen og så male over. Det er nesten umulig å slipe dette laget så legg veldig tynt.

Ikke glem heller å legge hele overflaten "vått i vått", ellers risikerer du at striper kommer til å synes.

• Vegger med påførte gipsplater med spackelskarver fylt igjen. Overgangen mellom gips og spackel er jevnt og klar for pussing og maling.
  • Liker
Bråkis
  • Laddar…
kanonbra tips, men jeg må innrømme at jeg ikke vet hva "vått i vått" er...

• Liker
Hjalmar Jonsson
  • Laddar…
yens skrev:
kanonbra tips, men jeg må innrømme at jeg ikke vet hva "vått i vått" er...
Mal ikke halve taket først, la det tørke og mal resten etterpå. Da er det stor risiko for at du får striper.

Mal begge lag, eller i det minste det siste i én omgang.

Strøk også fra vinduet og rett bort mot motsatt vei. Strøk altså ikke fra venstre til høyre foran vinduet da striper kan synes hvis solen skinner på.

Lurer på om dere som startet tråden fortsatt er her...
Det er jo noen år siden.

Jeg lurer på om dere maler rett etter at dere har sparklet eller om dere limer opp en duk i taket først.
Vi er på vei til å male vårt stue tak men det er ca 60kvm så det blir ikke gøy å lime opp duk.
Blir skjøtene usynlige om man bare maler rett på.

Om jeg ser i tråden så ser det ut som om dere maler rett på gipsen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.