Har i dag et innertak kledd med takplater. Vil nå ha et glatt tak og forstår at gips er løsningen. Kan jeg montere gips direkte på eksisterende takplater, eller må disse først tas ned?

• Innertak med takskiver, to runde røykdetektorer, hvitt skap under, og dekorative elementer på veggen.
Hvorfor kan du ikke bare sparkle igjen fasningen på det eksisterende? Blir jo et jævla arbeid å sette nytt tak og sparkle igjen fasningen på det.

• Liker
RoBo og 1 annen
  • Laddar…
Ja ser jo også ut som det er sporet gips. Helt klart som ovenstående sparkle igjen fasingene.

Er nok masonitt i det taket.

Akkurat, masonit. Går det an å sparkle da?

Claes Sörmland
Masonit beveger seg som bare det i løpet av året når fuktighetsinnholdet endres. Ikke noe å sparkle på.

Dra på vev!
Og mal så

Dere venner dere til det. Legg energi på andre viktigere ting :)

Sikker på masonitt?? Jeg har aldri støtt på den utførelsen i masonitt.

• Liker
RoBo
  • Laddar…

Beste svar

Jeg ville tippet at det er et slikt (eller lignende) tak du har. Var også inne på å sparkle det glatt da vi kjøpte vårt hus men ga opp tanken da det nok er umulig å få det bra siden platene ikke alltid ligger helt i nivå med hverandre.
Brosjyre for "SB innertak" med informasjon om materiale, installasjon og brannmotstand. Illustrasjoner viser tverrsnitt av takelementer.
Monteringsguide for takpanel med diagrammer som viser hvordan plankene legges og festes. Inkluderer målinger og instruksjoner for presis installasjon. Monteringsguide for takpanel med diagrammer som viser hvordan plankene legges og festes. Inkluderer målinger og instruksjoner for presis installasjon.

• Liker
Clemens og 1 annen
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Jeg vil tippe at det er et slikt (eller lignende) tak du har. Var også inne på å sparkle det jevnt da vi kjøpte vårt hus, men ga opp tanken da det nok er umulig å få det bra siden platene ikke alltid ligger helt i nivå med hverandre.
[bilde]
[bilde] [bilde]
Takk så mye! Sånne er det jeg har. Disse beskrivelsene letter arbeidet da jeg nå har bestemt meg for å rive ned disse og sette lekter og gips.

Men hvorfor min venn? Forstår du hvilken jobb du gir deg inn på for knapt noen grunn i det hele tatt? Hadde ditt tak vært bedrøvelig med hull og lignende forstår jeg. Men bare fordi du vil ha et slett tak føles det som en skikkelig drittjobb.
Du gjør som du vil naturligvis, men tenk etter to ganger før du begynner. Det er ikke gjort i en håndvending å rive og sette opp nytt tak. Mye mer jobb enn man tror. Men lykke til og ikke glem å poste resultatet! :-)

G Ganescha skrev:
Men hvorfor min venn? Forstår du hvilket arbeid du gir deg ut på for knapt noen grunn i det hele tatt? Hadde ditt tak vært bedrøvelig med hull og lignende forstår jeg. Men bare fordi du vil ha et slett tak føles det som en skikkelig drittjobb. Du gjør som du vil naturligvis, men tenk etter to ganger før du begynner. Det er ikke gjort i en håndvending å rive og sette opp nytt tak. Mye mer arbeid enn man tror. Men lykke til, og glem ikke å poste resultatet! :)
Hehe. Forstår hva du mener. Har tenkt etter både 2,3 og 4 ganger. Lover. Det kommer til å postes et bilde av resultatet.

Om nåværende tak er glatt og rett så trenger man ikke ta det ned, men man kan skru gips direkte på.

useless useless skrev:
Om nåværende tak er slett og rett så trenger man ikke ta det ned, men man kan skru gips direkte på.
Jo, det var min første tanke også. Men saken er den at takstolene sitter på cc 1200. Gyproc, som jeg har valgt i gipsvegg i dette tilfellet, anbefaler et cc mål på maks 400 mm.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.