37.088 lest ·
35 svar
37k lest
35 svar
Slemme, rappe el. Pusse ?
I vårt nybygde hus bredsparklet vi hele underetasjen med Maxits Gypsum og malte deretter med Beckers Silicat maling. Dette gjorde vi selv ved å først sparkle bort de verste ujevnhetene og deretter, når det hadde tørket, skrape veggen jevn med en sparkel for så å sparkle veggen en gang til for å få den helt glatt. Vi avsluttet med å skrape den en gang til med sparkel. Etter dette malte vi med hvit silikatmaling, resultatet er vi veldig fornøyde med. Vi fikk en glatt vegg med ordentlig kjellerfølelse.
Veggen var i utgangspunktet bygget opp av noe som kalles Lammiblock (http://www.lammistenhus.se/sida1_2.php?s1=1).
Jeg syntes personlig at det var veldig lett å jobbe med for en amatør som meg, men det endte med at jeg har en samboer som liker å kladde, så hun fikk gjøre det meste ;D
Veggen var i utgangspunktet bygget opp av noe som kalles Lammiblock (http://www.lammistenhus.se/sida1_2.php?s1=1).
Jeg syntes personlig at det var veldig lett å jobbe med for en amatør som meg, men det endte med at jeg har en samboer som liker å kladde, så hun fikk gjøre det meste ;D
Medlem
· Västra Götaland
· 545 innlegg
Dette er et sitat fra en annen tråd som jeg fortsetter her...A skrev:
Ja det går an å legge i tynne lag og også reparere i hull der pussen har løsnet.
Siden gipsen ikke krymper når den tørker, er risikoen liten for at det blir sprekker mot omgivende puss.
Skal man legge tynt må man passe på at vannet ikke suges inn for raskt i underlaget... det kan være nødvendig med en priming...
Nå er vi i gang igjen.
Kan man pusse opp et malt betongtak med gipsmørtel. Tenker å overlate dette til en pussfirma men bekymrer meg litt for om det vil holde dvs ingen sprekker i fremtiden
Taket er betong med gammel puss. Det ser ut som en ost med en masse borehull og annet (har vært garasje). Noen form for maling (antagelig plast) er malt på den eksisterende pussen. Er det nok å skrape bort alt løst, prime og deretter pusse med Gypsum?
Eller trengs det nett for at det ikke skal falle ned eller sprekke på sikt???
/A
Kan man pusse opp et malt betongtak med gipsmørtel. Tenker å overlate dette til en pussfirma men bekymrer meg litt for om det vil holde dvs ingen sprekker i fremtiden
Taket er betong med gammel puss. Det ser ut som en ost med en masse borehull og annet (har vært garasje). Noen form for maling (antagelig plast) er malt på den eksisterende pussen. Er det nok å skrape bort alt løst, prime og deretter pusse med Gypsum?
Eller trengs det nett for at det ikke skal falle ned eller sprekke på sikt???
/A
Klikk her for å svare