Har en kjeller laget av betonghullstein som jeg tenkte å innrede typ peisestue, veggene er ikke helt rette, det er litt forskjell mellom steinene, så jeg lurer på hvilken teknikk jeg skal bruke? Pussing virker slitsomt med tanke på veggene.
Hva er forskjellen på å slemme vs. rappe veggene? Går det an å få en overflate som ikke er veldig taggete ala Pizzeria når man slemmer overflaten?
Det trenger ikke å bli helt rett i kjelleren, bare man ikke ser betonghullsteinen (vil ikke lekte og gipse veggene).
Hva ville dere gjort? :
Hva er forskjellen på å slemme vs. rappe veggene? Går det an å få en overflate som ikke er veldig taggete ala Pizzeria når man slemmer overflaten?
Det trenger ikke å bli helt rett i kjelleren, bare man ikke ser betonghullsteinen (vil ikke lekte og gipse veggene).
Hva ville dere gjort? :
Medlem
· Västra Götaland
· 545 innlegg
Bruk gipsmørtel!
Du kan trenge en primer for å forbedre vedheften og redusere suget til underlaget, men gipsmørtelen fester veldig godt på alle underlag (unntatt glatt gipsmørtel).
Du kan enten sette baner av metall (tilbehør til systemene, i hvert fall Gypsum), rette og lodd veggen, og sette banene i klumper av gipsmørtel. Nå er det enkelt å avrette veggen; tykkelsen på påslaget kan være opptil 60 mm!!!
Hvis ikke, bare dra på gipsmørtelen til den strukturen og tykkelsen du ønsker, og rett veggen på frihånd etter beste evne!
Lykke til!
Du kan trenge en primer for å forbedre vedheften og redusere suget til underlaget, men gipsmørtelen fester veldig godt på alle underlag (unntatt glatt gipsmørtel).
Du kan enten sette baner av metall (tilbehør til systemene, i hvert fall Gypsum), rette og lodd veggen, og sette banene i klumper av gipsmørtel. Nå er det enkelt å avrette veggen; tykkelsen på påslaget kan være opptil 60 mm!!!
Hvis ikke, bare dra på gipsmørtelen til den strukturen og tykkelsen du ønsker, og rett veggen på frihånd etter beste evne!
Lykke til!
Jeg har samme problem og kommer til å løse det med gipsstøp. Et firma gjorde et tilstøtende rom og det ble kjempebra. Fikk en pris (uten moms) på 5000 for 21 kvm kjellerstue, da inngår også å pusse taket! Med tanke på hvilket arbeid og hvor vanskelig det er å pusse selv, så synes jeg det er virkelig billig.
/A
/A
Hadde samme funderinger om gipsmørtel fordi det er sååå mye enklere for en amatør enn å pusset med mørtel. Fordi det var en kjeller så ringte jeg Maxit som sa at gipsmørtel ikke anbefales i kjellere hvis det er fuktfare. Min kjeller er ikke så fuktig men den har betongvegger under bakken. Maxit anbefalte ikke gips i mitt tilfelle.
Medlem
· Västra Götaland
· 545 innlegg
Jeg tror at maxit vil ha både bukseseler og belte (eller rett og slett: jeg vet ;D)
Snakk gjerne med et gipsstukkfirma i nærheten, maxit kan sikkert tipse om hvilket, snakk med distriktselgeren, teknisk support har normalt ikke den kunnskapen.
Det gjør ingenting om pussen blir fuktig ved noe tilfelle, bare den senere har mulighet til å tørke ut...
Det som blir problemet er jo da hva man skal behandle den med... la den være ubehandlet!!!
Snakk gjerne med et gipsstukkfirma i nærheten, maxit kan sikkert tipse om hvilket, snakk med distriktselgeren, teknisk support har normalt ikke den kunnskapen.
Det gjør ingenting om pussen blir fuktig ved noe tilfelle, bare den senere har mulighet til å tørke ut...
Det som blir problemet er jo da hva man skal behandle den med... la den være ubehandlet!!!
Så du ville anbefale gipspuss på en kjelleryttervegg under jord?
Medlem
· Västra Götaland
· 545 innlegg
Jeg skulle først vite at veggen fungerer godt, altså at den ikke er våt hele tiden... men da har man jo andre problemer også.
Helst skal jo veggen ikke være behandlet, men synes ingen slipp eller fuktrender i malingen så er det ikke noe problem.
Selv om gipspussen blir mykere når den tar opp vann, så går den tilbake til normal holdfasthet når den har tørket.
Jeg skrev tidligere at hvis man er usikker, skal man velge å la veggen være ubehandlet, men hvis man nå ikke kan la være å behandle, bruk en god silikatmaling.
Keim eller maxit f.eks.
Helst skal jo veggen ikke være behandlet, men synes ingen slipp eller fuktrender i malingen så er det ikke noe problem.
Selv om gipspussen blir mykere når den tar opp vann, så går den tilbake til normal holdfasthet når den har tørket.
Jeg skrev tidligere at hvis man er usikker, skal man velge å la veggen være ubehandlet, men hvis man nå ikke kan la være å behandle, bruk en god silikatmaling.
Keim eller maxit f.eks.
Fant litt interessant om gipsmurpuss, dette burde man jo kunne gjøre selv 
http://www.danogips.se/Produktk/pro...f63418c396118fb84125661300386594?OpenDocument
Spørsmålet er bare hvor man kan leie en sånn der pussemaskin som de bruker?
http://www.danogips.se/Produktk/pro...f63418c396118fb84125661300386594?OpenDocument
Spørsmålet er bare hvor man kan leie en sånn der pussemaskin som de bruker?
Medlem
· Västra Götaland
· 545 innlegg
Sakte i bakkerne... 
Det er et arbeid man meget vel kan gjøre selv, om man bare er litt hendig, men... for å ta hånd om den mengden materiale som kommer ut av sprøyten må du være proff... "mye materiale blir det" ;D
Bland i stor bøtte med visp, så har du å gjøre en god stund!
Tenk også på å gjøre ren bøtta mellom blandingene ellers fungerer restene som katalysator og det brenner fort som f-n.
Lykke til!
Det er et arbeid man meget vel kan gjøre selv, om man bare er litt hendig, men... for å ta hånd om den mengden materiale som kommer ut av sprøyten må du være proff... "mye materiale blir det" ;D
Bland i stor bøtte med visp, så har du å gjøre en god stund!
Tenk også på å gjøre ren bøtta mellom blandingene ellers fungerer restene som katalysator og det brenner fort som f-n.
Lykke til!
LyckeKonsult skrev:Jeg tror at maxit vil ha både bukseseler og livrem (eller riktigere sagt: jeg vet ;D)
Snakk gjerne med en gipsputsfirma i nærheten av deg, maxit kan sikkert tipse om hvilken, snakk med distriktselgeren, teknisk support har normalt ikke den kunnskapen.
Det gjør ingenting om pussen blir fuktig ved noen anledning bare den så har mulighet til å tørke ut...
Det som blir problemet er jo da hva man skal behandle den med... la den være ubehandlet!!!![]()
Lycke, jeg vil ha farge på kjellerveggene mine som vi har tenkt å pusse med gips. Ingen tidligere fuktproblemer. Vi bor tørt som knusk på en ås.
Hvilken type farge slipper gjennom fukt?
Andre hensyn ved maling direkte på gipsmørtel?
/A
I stedet for å gipse, kan man ikke bare lime på tynne gipsplater på kjellerveggen hvis den er noenlunde rett og TØRR?
Jeg har drenert rundt huset med isodrän, men har ingen lyst til å pusse alle kjellerveggene. Lime opp tynne gipsplater ville vært mye enklere. Går det?
Jeg har drenert rundt huset med isodrän, men har ingen lyst til å pusse alle kjellerveggene. Lime opp tynne gipsplater ville vært mye enklere. Går det?
Byggeren, så om jeg forstår deg riktig så er det bedre å pusse med gips enn å sette plater?
Å male med silikatmaling høres fornuftig ut, men er det noen stor forskjell med plastmaling? Burde ikke den fungere som en diffusjonssperre nærmest det varme/fuktige rommet?
Å male med silikatmaling høres fornuftig ut, men er det noen stor forskjell med plastmaling? Burde ikke den fungere som en diffusjonssperre nærmest det varme/fuktige rommet?
Platene har et pappsjikt.A skrev:
Papp er organisk, og kan dermed mugne.
Plastmalingen blir et tettesjikt, og det skal man unngå på kjellervegger.
Silikatmalingen slipper igjennom fuktigheten.
Dampsperrens oppgave er å hindre fuktighet i inneluften fra å komme ut i en konstruksjon som ikke tåler vann (f.eks ytterveggisolasjon, trestendere, etc).
Kjellerveggen tar opp markfuktighet, og hvis det finnes en plastfilm vil fuktigheten bli værende på den, med fuktproblemer som følger.
Om fuktigheten i stedet kan trenge gjennom konstruksjonen, vil den bli tatt opp av den varmere inneluften og ventileres bort. (Om ventilasjonen fungerer som den skal).
Og når man kommer inn på silikatfarge pleier jeg av og til å mas litt med mitt innlegg http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=16807/5#5
:
: