37.088 lest ·
35 svar
37k lest
35 svar
Slemme, rappe el. Pusse ?
Medlem
· Västra Götaland
· 545 innlegg
Jeg snakket nettopp med et fuktspesialistfirma som skal komme hit og sjekke litt.Nix skrev:
Han anbefalte at man pusset med vanlig puss og ikke gipsmørtel, da gipsmørtel blir for tett.[/quote]
Jeg forstår ikke hvordan et puss uten organiske tilsetninger kan bli for tett??? det skal jo ikke fungere som et melita filter ;D
Hvis veggene ikke er pusset fra før, går det veldig fint å gjøre som "Byggarens" forslag, selv om jeg ikke forstår hva han mener med nymotens i samme setning som gipsmørtel...
Takk for synspunkter - den samlede kompetansen på forumet er enorm.
Uttrykte meg litt uklart angående vår kjellerkonstruksjon.
Det er en terrengkjeller hvor vi blant annet bygger om den gamle garasjen til tv-stue. Huset er i lettbetong fra 50-tallet og har ikke tidligere blitt omdrenerert. Huset ligger på en ås og grunnen er meget drenerende. Tidligere var garasjen innredet med blant annet badstue og relax, oppforet og med mineralull og trepanel på innsiden - ingen fuktproblemer.
Nå har jeg fjernet platen, isolert, støpt ny plate med gulvvarme og samtidig drenert om! Da gulvet forsvant oppdaget jeg at nederste 40 cm av innerveggene var i betong hulstein (de går deretter ytterligere 60 cm ned under gulvet). Over betong hulsteinen har man deretter bygget videre med vanlige lettbetongblokker. Den delen fra gulv opp til at lettbetongstammen begynner er isolert med treullsplater. Det virker også være noen centimeter avstand til betong hulsteinen for jeg får inn hånden på visse steder. Bildet nedenfor får illustrere elendigheten.
For å få pent må veggene fikses. Dels har treullsdelene falt ned og der må det bygges ca. 6 cm til ferdig vegg. Dels har "vanlig" puss falt ned og visse deler er løse.
Min tanke er som sagt å pusse opp hele rommet med gips puss. Også de forholdsvis små delene hvor treullen har gått i oppløsning. Visse deler blir da helt uten isolering. Kanskje man skal mure fast tynne lettbetongblokker der!?
Synspunkter?
Uttrykte meg litt uklart angående vår kjellerkonstruksjon.
Det er en terrengkjeller hvor vi blant annet bygger om den gamle garasjen til tv-stue. Huset er i lettbetong fra 50-tallet og har ikke tidligere blitt omdrenerert. Huset ligger på en ås og grunnen er meget drenerende. Tidligere var garasjen innredet med blant annet badstue og relax, oppforet og med mineralull og trepanel på innsiden - ingen fuktproblemer.
Nå har jeg fjernet platen, isolert, støpt ny plate med gulvvarme og samtidig drenert om! Da gulvet forsvant oppdaget jeg at nederste 40 cm av innerveggene var i betong hulstein (de går deretter ytterligere 60 cm ned under gulvet). Over betong hulsteinen har man deretter bygget videre med vanlige lettbetongblokker. Den delen fra gulv opp til at lettbetongstammen begynner er isolert med treullsplater. Det virker også være noen centimeter avstand til betong hulsteinen for jeg får inn hånden på visse steder. Bildet nedenfor får illustrere elendigheten.
For å få pent må veggene fikses. Dels har treullsdelene falt ned og der må det bygges ca. 6 cm til ferdig vegg. Dels har "vanlig" puss falt ned og visse deler er løse.
Min tanke er som sagt å pusse opp hele rommet med gips puss. Også de forholdsvis små delene hvor treullen har gått i oppløsning. Visse deler blir da helt uten isolering. Kanskje man skal mure fast tynne lettbetongblokker der!?
Synspunkter?
Ja ikke vet jeg...
Det er jo dessverre ikke uvanlig med misforståelser selv hos proffene. Fukt er et ekstremt plagsomt tema. Det blir ikke mindre plagsomt i kjellere...
EDIT: Det var som svar på innlegget før det forrige. Det kan misforstås om man tror at svaret er til det nærmeste ovenstående...
Det er jo dessverre ikke uvanlig med misforståelser selv hos proffene. Fukt er et ekstremt plagsomt tema. Det blir ikke mindre plagsomt i kjellere...
EDIT: Det var som svar på innlegget før det forrige. Det kan misforstås om man tror at svaret er til det nærmeste ovenstående...
Medlem
· Västra Götaland
· 545 innlegg
Hei "A"
Sett dit nye treullplater, det har jo fungert i 50 år
Puss deretter hele overflaten til en ny struktur... at det blir tykkere ved treullplaten gjør ingenting!
Sett dit nye treullplater, det har jo fungert i 50 år
Puss deretter hele overflaten til en ny struktur... at det blir tykkere ved treullplaten gjør ingenting!
Jeg tror du kommer til å synes at jeg er ganske slitsom...A skrev:Takk for synspunktene - den samlede kompetansen på forumet er enorm.
Uttrykte meg litt uklart angående vår kjellerkonstruksjon.
Det er en sokkelkjeller der vi blant annet bygger om den gamle garasjen til kjellerstue. Huset er i lettbetong fra 50-tallet og har ikke tidligere blitt omdrenerert. Huset ligger på en ås og grunnen er meget drenerende. Tidligere var garasjen innredet med blant annet badstue og relax, oppforet og med glassull og trepanel på innsiden - ingen fuktproblemer.
Nå har jeg pigget bort platen, isolert, støpt ny plate med gulvvarme og samtidig drenert om! Når gulvet forsvant merket jeg at nederste 40 cm av innvendige vegger var i betonghullstein (de går deretter ned ytterligere 60 cm under gulvet). Over betonghullsteinen har man deretter bygget videre med vanlige lettbetongblokker. Delen fra gulv opp til lettbetongstammen begynner er isolert med treullsplater. Det virker også som det er noen centimeter avstand til betonghullsteinen, for jeg får inn hånden på enkelte steder. Bildet nedenfor får illustrere elendigheten.
For å få det pent må veggene fikses til. Dels har treullspartier falt ned, og der må det bygges ca 6 cm til ferdig vegg. Dels har vanlig puss falt ned og enkelte deler er løse.
Min tanke er som sagt å pusse opp hele rommet med gips puss. Også de forholdsvis små partiene der treullen har rast. Enkelte partier blir da helt uten isolasjon. Kanskje man skal mure fast tynne lettbetongblokker der!?
Synspunkter?
Men hvorfor river du ikke ned hele sullamitten til betongen? Treullen er ikke så kul å ha i kjellerveggen, da den er organisk. Hvis du har drenert om, har du vel isolasjon på utsiden, så det burde vel holde for varmen sin del. Dessuten sier man vel at isolasjon på kjellervegg innvendig er bra å unngå.
Mitt forslag:
Riv ned alt. Det kan ikke ta så mange timer.
Puss på stenen. Puss koster ikke så forferdelig mye og er ikke så slitsomt å påføre, synes i alle fall ikke jeg
Selv om du ikke har fuktproblemer i dag, har du nå en til stor del ny konstruksjon med nye forutsetninger og nytt bruk.
Selv om jeg er enig med deg i at risikoen for at det blir problem er liten, så er det ikke moro å få det problemet når man har innredet ferdig.
Da ville man gjerne hatt de der bukseselene når man hadde veggen halvåpen.
Så tenker i alle fall jeg i min kjellerrenovering...
Man finner stadig nye ting når man river.
Blant annet en radiatorstamme som ikke tålte mitt tigersagblad. Allergisk tror jeg
Det kostet bare 3000 kr i jourrørlegger.
Det er gøy å gjøre selv...
Medlem
· Västra Götaland
· 545 innlegg
Det finnes jo i dette tilfellet ingen rett eller galt... bare mer eller mindre slitsomt... :-/
Träullsplattor inneholder jo tre men de forårsaker aldri noen problemer... jeg tror det er noe elektronisk
Og som "A" skriver så har han ingen forutsetninger for å få problemer... må være den eneste nissen i hele landet ;D
Träullsplattor inneholder jo tre men de forårsaker aldri noen problemer... jeg tror det er noe elektronisk
Og som "A" skriver så har han ingen forutsetninger for å få problemer... må være den eneste nissen i hele landet ;D
Nei, jeg er enig.
Gitt de inndata vi har så vil det sikkert fungere utmerket med treullsplater. Jeg løfter imidlertid en advarende finger for de nye forutsetningene.
Risikoen får "A" vurdere selv.
Jeg har forresten et råd til:
Riv huset, bygg et nytt...
Det er alltid et alternativ. Dog ikke alltid det mest økonomiske.
Gitt de inndata vi har så vil det sikkert fungere utmerket med treullsplater. Jeg løfter imidlertid en advarende finger for de nye forutsetningene.
Risikoen får "A" vurdere selv.
Jeg har forresten et råd til:
Riv huset, bygg et nytt...
Det er alltid et alternativ. Dog ikke alltid det mest økonomiske.
Medlem
· Västra Götaland
· 545 innlegg
Det er vel bare jeg som er 'allergisk' mot nye uprøvde materialer i forhold til gamle, som jeg av erfaring vet fungerer utmerket. Har derfor alltid hatt innstillingen: å la andre prøve først og lære av deres feil. Spesielt i slike sammenhenger der fuktighet er involvert. Men da må det gå fem-ti år så jeg med sikkerhet vet at de fungerer. (For oftest gjør de ikke det.) Det pleier å bli 'billigere' i lengdenByggaren skrev:
Gypsum gipsbruk har vært på markedet i Sverige siden 80-tallet... og har historiske røtter som går nesten like langt tilbake som kalkbruket
Ifølge "A" har han jo også revet ned lekter og isolasjon fra veggene uten å finne noen problemer, så vi må nok forutsette at han har gode forutsetninger.
Å kalle løsningen i "A:s" hus for sparebygging er litt tøft, det har jo vært en garasje og det er bygget på 50-tallet... man gjorde sånn og jeg kan ikke se at det er noen problemer med det
Bruk ikke mer vold enn nødven å
Kul debatt denne! ´Snålbygge eller ikke - jeg synes huset er velbygd ellers!
Er enig med byggherren om at "rikig" sementbasert puss sikkert er det teknisk beste.
Esteten i meg sier dog at sement aldri blir jevn og fin, da må den bredsparkles. Hvis man likevel skal sparkle kan man like gjerne bruke gipsputs fra begynnelsen - sluttresultatet blir like dårlig fra funksjonelt synspunkt og like glatt og fint fra estetisk synsvinkel??
Forskjellen blir da dobbelt så mye jobb med det førstnevnte alternativet.
Er enig med byggherren om at "rikig" sementbasert puss sikkert er det teknisk beste.
Esteten i meg sier dog at sement aldri blir jevn og fin, da må den bredsparkles. Hvis man likevel skal sparkle kan man like gjerne bruke gipsputs fra begynnelsen - sluttresultatet blir like dårlig fra funksjonelt synspunkt og like glatt og fint fra estetisk synsvinkel??
Forskjellen blir da dobbelt så mye jobb med det førstnevnte alternativet.
Spørsmålet er hva prisforskjellen er mellom 'Gypsum' og vanlig pussbruk?sjalvdrag skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 545 innlegg
Ja, denne tråden ble lang... håper det er mange som kommer til å ha nytte av våre anstrengelser... 
Prisen per kvm og millimeter tykkelse er noe høyere for gipsbruk enn for KC-bruk.
En sekk er omtrent dobbelt så dyr som KC-bruket, men du får ut ca 30 liter sammenlignet med 13 liter på en sekk bruk.
Sjekk lenken...
http://optiroc.lithoteknik.se/pid/data_sheet/pdf/2095_1.pdf
Prisen per kvm og millimeter tykkelse er noe høyere for gipsbruk enn for KC-bruk.
En sekk er omtrent dobbelt så dyr som KC-bruket, men du får ut ca 30 liter sammenlignet med 13 liter på en sekk bruk.
Sjekk lenken...
http://optiroc.lithoteknik.se/pid/data_sheet/pdf/2095_1.pdf
Medlem
· Västra Götaland
· 545 innlegg
Nei... et filtet eller skuret pussmørtel blir ikke glatt, men må eventuelt sparkles, men antageligvis vil du også måtte gjøre en viss justering av gipsstuccoen med sparkel... :-/
Men du har jo allerede gjort et rom så du vet jo hvordan det ble...
Men du har jo allerede gjort et rom så du vet jo hvordan det ble...
