Nix skrev:
[quote author=synpunkter link=1137514492/0#6 date=1137683466]Så du skulle anbefale gipsmørtel på en kjelleryttervegg under bakken?
Jeg snakket nettopp med et fuktspesialistfirma som skal komme hit og sjekke litt.
Han anbefalte at man pusset med vanlig puss og ikke gipsmørtel, da gipsmørtel blir for tett.[/quote]

Jeg forstår ikke hvordan et puss uten organiske tilsetninger kan bli for tett??? det skal jo ikke fungere som et melita filter ;D
Hvis veggene ikke er pusset fra før, går det veldig fint å gjøre som "Byggarens" forslag, selv om jeg ikke forstår hva han mener med nymotens i samme setning som gipsmørtel... ;)
 
Takk for synspunkter - den samlede kompetansen på forumet er enorm.

Uttrykte meg litt uklart angående vår kjellerkonstruksjon.
Det er en terrengkjeller hvor vi blant annet bygger om den gamle garasjen til tv-stue. Huset er i lettbetong fra 50-tallet og har ikke tidligere blitt omdrenerert. Huset ligger på en ås og grunnen er meget drenerende. Tidligere var garasjen innredet med blant annet badstue og relax, oppforet og med mineralull og trepanel på innsiden - ingen fuktproblemer.

Nå har jeg fjernet platen, isolert, støpt ny plate med gulvvarme og samtidig drenert om! Da gulvet forsvant oppdaget jeg at nederste 40 cm av innerveggene var i betong hulstein (de går deretter ytterligere 60 cm ned under gulvet). Over betong hulsteinen har man deretter bygget videre med vanlige lettbetongblokker. Den delen fra gulv opp til at lettbetongstammen begynner er isolert med treullsplater. Det virker også være noen centimeter avstand til betong hulsteinen for jeg får inn hånden på visse steder. Bildet nedenfor får illustrere elendigheten.

For å få pent må veggene fikses. Dels har treullsdelene falt ned og der må det bygges ca. 6 cm til ferdig vegg. Dels har "vanlig" puss falt ned og visse deler er løse.

Min tanke er som sagt å pusse opp hele rommet med gips puss. Også de forholdsvis små delene hvor treullen har gått i oppløsning. Visse deler blir da helt uten isolering. Kanskje man skal mure fast tynne lettbetongblokker der!?
Synspunkter?
 
  • Rotete kjellerrom med skadet vegg, deler av puss har falt av, synlige betonghullstein nederst, søppel og isolasjonsmaterialer på gulv.
Ja ikke vet jeg...

Det er jo dessverre ikke uvanlig med misforståelser selv hos proffene. Fukt er et ekstremt plagsomt tema. Det blir ikke mindre plagsomt i kjellere...

EDIT: Det var som svar på innlegget før det forrige. Det kan misforstås om man tror at svaret er til det nærmeste ovenstående...
 
Hei "A"
Sett dit nye treullplater, det har jo fungert i 50 år :)
Puss deretter hele overflaten til en ny struktur... at det blir tykkere ved treullplaten gjør ingenting!
 
A skrev:
Takk for synspunktene - den samlede kompetansen på forumet er enorm.

Uttrykte meg litt uklart angående vår kjellerkonstruksjon.
Det er en sokkelkjeller der vi blant annet bygger om den gamle garasjen til kjellerstue. Huset er i lettbetong fra 50-tallet og har ikke tidligere blitt omdrenerert. Huset ligger på en ås og grunnen er meget drenerende. Tidligere var garasjen innredet med blant annet badstue og relax, oppforet og med glassull og trepanel på innsiden - ingen fuktproblemer.

Nå har jeg pigget bort platen, isolert, støpt ny plate med gulvvarme og samtidig drenert om! Når gulvet forsvant merket jeg at nederste 40 cm av innvendige vegger var i betonghullstein (de går deretter ned ytterligere 60 cm under gulvet). Over betonghullsteinen har man deretter bygget videre med vanlige lettbetongblokker. Delen fra gulv opp til lettbetongstammen begynner er isolert med treullsplater. Det virker også som det er noen centimeter avstand til betonghullsteinen, for jeg får inn hånden på enkelte steder. Bildet nedenfor får illustrere elendigheten.

For å få det pent må veggene fikses til. Dels har treullspartier falt ned, og der må det bygges ca 6 cm til ferdig vegg. Dels har vanlig puss falt ned og enkelte deler er løse.

Min tanke er som sagt å pusse opp hele rommet med gips puss. Også de forholdsvis små partiene der treullen har rast. Enkelte partier blir da helt uten isolasjon. Kanskje man skal mure fast tynne lettbetongblokker der!?
Synspunkter?
Jeg tror du kommer til å synes at jeg er ganske slitsom...

Men hvorfor river du ikke ned hele sullamitten til betongen? Treullen er ikke så kul å ha i kjellerveggen, da den er organisk. Hvis du har drenert om, har du vel isolasjon på utsiden, så det burde vel holde for varmen sin del. Dessuten sier man vel at isolasjon på kjellervegg innvendig er bra å unngå.

Mitt forslag:
Riv ned alt. Det kan ikke ta så mange timer.
Puss på stenen. Puss koster ikke så forferdelig mye og er ikke så slitsomt å påføre, synes i alle fall ikke jeg ;)
Selv om du ikke har fuktproblemer i dag, har du nå en til stor del ny konstruksjon med nye forutsetninger og nytt bruk.
Selv om jeg er enig med deg i at risikoen for at det blir problem er liten, så er det ikke moro å få det problemet når man har innredet ferdig.
Da ville man gjerne hatt de der bukseselene når man hadde veggen halvåpen.

Så tenker i alle fall jeg i min kjellerrenovering...
Man finner stadig nye ting når man river.
Blant annet en radiatorstamme som ikke tålte mitt tigersagblad. Allergisk tror jeg ;)

Det kostet bare 3000 kr i jourrørlegger.
Det er gøy å gjøre selv...
 
LyckeKonsult skrev:
Hei "A"
Sett inn nye treullplater, det har jo fungert i 50 år :)
Puss deretter hele overflaten til en ny struktur... at det blir tykkere ved treullplaten gjør ingen ting!
Morsomt!

Vi foreslår helt ulike tiltak...
Gratulerer A ;)
 
Det finnes jo i dette tilfellet ingen rett eller galt... bare mer eller mindre slitsomt... :-/
Träullsplattor inneholder jo tre men de forårsaker aldri noen problemer... jeg tror det er noe elektronisk ;)
Og som "A" skriver så har han ingen forutsetninger for å få problemer... må være den eneste nissen i hele landet ;D
 
Nei, jeg er enig.
Gitt de inndata vi har så vil det sikkert fungere utmerket med treullsplater. Jeg løfter imidlertid en advarende finger for de nye forutsetningene.
Risikoen får "A" vurdere selv.

Jeg har forresten et råd til:

Riv huset, bygg et nytt...

Det er alltid et alternativ. Dog ikke alltid det mest økonomiske.
 
Gipsbruk f.eks. Gypsum er ren magi for oss amatører og veldig, veldig lett å jobbe med. Gjelder det å fylle og pusse, bruker jeg alltid Gypsum. Den har utrolig vedheft på alle materialer jeg har prøvd, og det blir pent.
 
Byggaren skrev:
[quote author=LyckeKonsult link=1137514492/0#19 date=1139316272]

---

Om ikke veggene er pusset fra før, går det meget godt å gjøre ifølge "Byggarens" forslag, selv om jeg ikke forstår hva han mener med nymotens i samme setning som gipspuss... ;)
Det er vel bare jeg som er 'allergisk' mot nye uprøvde materialer i forhold til gamle, som jeg av erfaring vet fungerer utmerket. Har derfor alltid hatt innstillingen: å la andre prøve først og lære av deres feil. Spesielt i slike sammenhenger der fuktighet er involvert. Men da må det gå fem-ti år så jeg med sikkerhet vet at de fungerer. (For oftest gjør de ikke det.) Det pleier å bli 'billigere' i lengden ;)


8-)[/quote]

Gypsum gipsbruk har vært på markedet i Sverige siden 80-tallet... og har historiske røtter som går nesten like langt tilbake som kalkbruket ;)
Ifølge "A" har han jo også revet ned lekter og isolasjon fra veggene uten å finne noen problemer, så vi må nok forutsette at han har gode forutsetninger.
Å kalle løsningen i "A:s" hus for sparebygging er litt tøft, det har jo vært en garasje og det er bygget på 50-tallet... man gjorde sånn og jeg kan ikke se at det er noen problemer med det ;)
Bruk ikke mer vold enn nødven å;)
 
Kul debatt denne! ´Snålbygge eller ikke - jeg synes huset er velbygd ellers!

Er enig med byggherren om at "rikig" sementbasert puss sikkert er det teknisk beste.
Esteten i meg sier dog at sement aldri blir jevn og fin, da må den bredsparkles. Hvis man likevel skal sparkle kan man like gjerne bruke gipsputs fra begynnelsen - sluttresultatet blir like dårlig fra funksjonelt synspunkt og like glatt og fint fra estetisk synsvinkel??
Forskjellen blir da dobbelt så mye jobb med det førstnevnte alternativet.
 
sjalvdrag skrev:
Gipsbruk tex Gypsum er rene magien for oss lekmenn og veldig veldig lett å jobbe med, gjelder det å fylle pusse bruker jeg alltid Gypsum. Den har utrolig vedheft på alle materialer jeg har prøvd på og flott blir det.
Spørsmålet er hva prisforskjellen er mellom 'Gypsum' og vanlig pussbruk?
 
Ja, denne tråden ble lang... håper det er mange som kommer til å ha nytte av våre anstrengelser... :P
Prisen per kvm og millimeter tykkelse er noe høyere for gipsbruk enn for KC-bruk.
En sekk er omtrent dobbelt så dyr som KC-bruket, men du får ut ca 30 liter sammenlignet med 13 liter på en sekk bruk.
Sjekk lenken...
http://optiroc.lithoteknik.se/pid/data_sheet/pdf/2095_1.pdf
 
Men er det mulig å få KC-pussen like jevn og fin som gipsmørtelen. Vi holder som sagt på med å bygge bort "kjellerfølelsen"??
 
Nei... et filtet eller skuret pussmørtel blir ikke glatt, men må eventuelt sparkles, men antageligvis vil du også måtte gjøre en viss justering av gipsstuccoen med sparkel... :-/
Men du har jo allerede gjort et rom så du vet jo hvordan det ble...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.