Hei.
Jeg skal til å bygge slagport til garasjen. Det jeg lurer på er om bladet kommer til å slå seg.

Innenfra og ut.
Tynn plyfa.
Mtrl til rammen blir 45*70 som jeg kløyver og bruker.
Isolasjon i form av celleplast.
Innbruddsplåt 1mm.
Panel som jeg høvler ned.
Sparkplåt.

I og med at det er ulike mtrl så lurer jeg på om bladet kommer til å slå seg.
Noen som har noe å bidra med?

Det der tror jeg på...ikke glem at uten bilder lagt ut her så har det aldri skjedd...;)

Jeg som er totalt elendig på å dokumentere!
Blir til å skjerpe seg da!

Ligger noen uker frem i tid da jeg venter på litt deler til høvelen. Skal få til litt lengre lunsjer på jobben også, ikke alltid det letteste!

Kanskje lage rammen i 50x50x2 firkantrør i stål i stedet? Krever dog sveiseferdigheter og utstyr. Fordelen er at den blir lettere, sterkere og at den ikke slår seg. Det blir også smidig med 50mm frigolit til dette.

Johan Gunverth skrev:
Kanskje lage rammen i 50x50x2 firkantrør i stedet? Krever dog sveisekunnskap og utstyr. Fordelen er at den blir lettere, sterkere og at den ikke slår seg. Det blir også smidig med 50mm frigolit til dette.
Sveise kan jeg, har holdt på med det en del, har dessverre ingen sveiser. Skal tenke litt på det!

Si nå at rammen lages i 50x50x2 punkterer fast sikringsplate 1 mm, hullet eller uhullet vet jeg ikke ennå, på utsiden. Fungerer det å lime fast panelet på platen?
Hvis jeg borer ut i profilen for låskassen, trenger jeg å sveise fast en forsterkningsplate på innsiden av profilen? Kassen vil ellers kun ha 50 mm kant som støtte.

Skal gruble litt over tanken!

Sist redigert:
snickjon skrev:
Sveise kan jeg, har holdt på med det en del, har dessverre ingen sveiseapparat. Skal tenke litt på det!
Er ikke dette en gyllen anledning til å utvide verktøysortimentet så si?

Mikael_L
Johan Gunverth skrev:
Kanskje lage rammen i 50x50x2 firkantstål i stedet? Krever dog sveiseferdigheter og utstyr. Fordelen er at den blir lettere, sterkere og at den ikke slår seg. Det blir også smidig med 50mm frigolit til dette.
Ulempen da er kuldebroen som stålet utgjør.

Mikael_L skrev:
Ulempen da er kuldebroen som stålet utgjør.
Det tar kryssfineret hånd om. Jeg har en slik konstruksjon. (innenfra) Kryssfiner, stål, innbruddsplate, kryssfiner. Har ikke merket noen varmetap på utsiden av døren vinterstid. Den vender riktignok mot en garasje/verksted på 15°

Lostmoose skrev:
Er ikke dette en gyllen anledning til å utvide verktøysortimentet så å si?
Absolutt, tror dog ikke finansministeren liker mine innkjøp!
Kjøpt plan & rikt og sponavsug for 1 uke siden.
Har sambon hjemme med 2 små, ikke altfor mange penger igjen etter alle regninger og innkjøp til huset som pusses opp ofte.

Sveisen er et redskap som jeg trenger ca 1 gang/år.

snickjon skrev:
Absolutt, tror dog ikke finansministeren liker mine kjøp!
Kjøpt høvel & rettere og sponavsug for 1 uke siden.
Har samboeren hjemme med 2 små, ikke altfor mange penger igjen etter alle regninger og kjøp til huset som rustes ofte.

Svetseapparatet er et verktøy som jeg trenger ca 1 gang/år.
Når man først har det så finner man flere og flere bruksområder.

...var jeg slem nå?:o

Å mindre tid igjen for å fikse båten så man kan fiske? :)

Mikael L, om det blir 4 kants profil så tenkte jeg å fylle opp profilen med skum, kuldebroen minsker.

Sist redigert:
snickjon skrev:
Sveise kan jeg, har holdt på med det en del, har dessverre ingen sveiseapparat. Skal fundere litt!

Si nå at rammen lages i 50x50x2 punktfester innbruddsplate 1 mm, hullstanset eller ikke hullstanset vet jeg ikke ennå, på utsiden. Fungerer det å lime fast panelet på platen?
Hvis jeg borer i profilen for låskassen, trenger jeg å sveise fast en forsterkningsplate på innsiden av profilen? Kassen vil ellers kun ha 50 mm kant som støtte.

Skal gruble litt på tanken!
Punktfest ikke platen. Med så tynn profil i stålet vil du bøye det på grunn av varmen og trenger å rette det ut. La platen ligge flytende bak kryssfineret og skru sammen alt med vanlig forsenket gjengeskruer.
Jeg har satt utenpåliggende Fix-lås for porter inkl. vanlig låssylinder.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.