Jeg tenkte å sette opp gardiner i stuen og har kjøpt en gardinskinne som skal monteres i taket.
Taket kan være trefiberplate eller gips. Tegningene sier at det er "c/c 60 cm med spredt panel og innertakplank av gips på undersiden", trossbunnpapp 22 mm limt og spikret sponplate". Huset er bygget i 1968.
Det finnes faktisk bjelker på c/c 60, så en plan kunne være å sikte inn boringen på disse.
Kanskje treskrue, ankarskrue eller gipsskrue? Eller en helt annen skrue?
Den flate gaffeldelen (U:et), med fire plugger i hvert hjørne (synes på nederste beslag), skal ligge an mot taket. Og skruen skal sitte mellom gaffelens ben og altså ha så pass stor hode at den bærer opp beslaget.
(Deretter skal gardinskinnen hektes i "hengslet" på beslaget).
Men å velge riktig skrue tror jeg er det aller vanskeligste momentet i dette gardinprosjektet.
Sånn hadde jeg gjort det. Test en vanlig treskrue. Hvis det viser seg at det bare er gips og tomrom bak, ville jeg satt plugg og brukt samme treskrue. Bør fungere uten problemer.
Treskrue ca 4-5cm lange og 4-4,5mm tykke burde fungere fint. Det beste er om du treffer stenderne. Jeg ville nok brukt mollyplugg eller duo-max hvis du treffer der det bare er gips. Disse borer du i så fall med borr og bormaskin. Skruen du bruker trenger ikke være forsenket, men med halvrundt hode og flat underside for bedre anlegg mot plasten.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.