579 lest ·
8 svar
579 lest
8 svar
Skrue til gipsvegg med stålstender & kryssfiner
Har bare bygget i tre før, men nå tenkte jeg at jeg skulle prøve å bygge en innervegg med stålregel. Idiotisk! Kan noen hjelpe meg å forstå hvilken skrue jeg skal ha til følgende:
1) 15 mm k-plyfa i vanlig norgips stålregel
2) 13 mm gips gjennom k-plyfa inn i regel (for så forstår jeg at man skal gjøre - feste gipsen i reglen, ikke bare i plyfan)
Er disse hva jeg trenger eller kan jeg komme unna billigere?
https://www.hornbach.se/p/traskruv-...2mm-fosfaterad-c1-200-pack-gv17j200/10031653/
https://www.hornbach.se/p/gipsskruv-dresselhaus-3-5x45mm-stal-fosfaterad-250-pack/3831427/
1) 15 mm k-plyfa i vanlig norgips stålregel
2) 13 mm gips gjennom k-plyfa inn i regel (for så forstår jeg at man skal gjøre - feste gipsen i reglen, ikke bare i plyfan)
Er disse hva jeg trenger eller kan jeg komme unna billigere?
https://www.hornbach.se/p/traskruv-...2mm-fosfaterad-c1-200-pack-gv17j200/10031653/
https://www.hornbach.se/p/gipsskruv-dresselhaus-3-5x45mm-stal-fosfaterad-250-pack/3831427/
Å skruve plywood i stålregel er ikke det letteste. Spesielt ikke 15mm da skruen ofte river i stykker reglen før platen bunner mot reglen.
Du må finne en skrue som har gjengeløsning som er akkurat passelig for ikke å sette seg fast i plyfaen, men ikke for mye så den ikke drar i reglen.
Du kan prøve med vingfrässkrue som fungerer bra med plywood mot stål.
Gipsen skrur du med dobbelgipsskrue for stålregel gjennom plyfaen inn i reglen.
Du må finne en skrue som har gjengeløsning som er akkurat passelig for ikke å sette seg fast i plyfaen, men ikke for mye så den ikke drar i reglen.
Du kan prøve med vingfrässkrue som fungerer bra med plywood mot stål.
Gipsen skrur du med dobbelgipsskrue for stålregel gjennom plyfaen inn i reglen.
Correct me if I'm wrong, but: In most cases, plywood isn't required under drywall. 15-gauge plywood is a structural element. Therefore, drywall can be attached to it without also being attached to the studs.Matti_75 skrev:
Det var jammen meg ikke lett å finne en skrue som passer! Vingskruene koster en formue der jeg handler. Finner noen sponplateskruer med 12 mm ugjenget del. Og så den helgjengede sponplateskruen fra Grabber jeg opprinnelig så på, 3.8x41 mm. Kanskje på tide å rett og slett forbore plywoodet. Det er i denne sammenhengen ganske få skruer som skal skrus, ca 150 stk.Matti_75 skrev:
Det er ikke lett å skru plywood i stålregel. Spesielt ikke 15 mm da skruen ofte ødelegger reglen før platen når bunnen mot reglen. Du må finne en skrue som har gjengetap akkurat nok til å ikke sette seg fast i plywoodet, men ikke for mye så den ikke tar i reglen. Du kan prøve med vingfreseskrue som fungerer bra med plywood mot stål. Gipset skrur du med dobbelgipseskrue for stålregel gjennom plywoodet inn i reglen.
I'm building a våtrumsvägg per Säker Vatten. Slightly overworked because is not a wet room but a toilet, but I find peace in building a bit over spec and it is a proven design.S sturnus skrev:
Hvordan planlegger du å løse dette når kryssfiner er 90 cm bred og gipsen er 120 cm bred? Dessuten legges platene ofte på tvers. Produsentene ser ut etter sine lommer ved å prøve å selge sine "one-size-fits-all" systemer. Som jeg nevnte, er kryssfiner et strukturelt element i dette tilfellet, så gips kan festes til det. Hvis du har noen begrunnelse for risikoen ved denne løsningen, vil jeg gjerne høre om det. Og produsentens ANBEFALINGER er nettopp det, anbefalinger.
Norgips fraråder bruk av trebaserte plater direkte bak gipsplater, bruk i stedet vårt kortlingsbeslag.
Ovennevnte uttalelse fra NORGIPS bekrefter det jeg skrev. De anbefaler ikke engang å bruke kryssfiner under gips, så du må bare KJØPE DERES monteringsforsterkninger, noe som strider mot bransjens anbefalinger for våtrom.
Norgips fraråder bruk av trebaserte plater direkte bak gipsplater, bruk i stedet vårt kortlingsbeslag.
Ovennevnte uttalelse fra NORGIPS bekrefter det jeg skrev. De anbefaler ikke engang å bruke kryssfiner under gips, så du må bare KJØPE DERES monteringsforsterkninger, noe som strider mot bransjens anbefalinger for våtrom.
Klikk her for å svare