Hei,

Den forrige eieren hadde brukt lim for å feste strømbrytere. Malingen har delamineret og bryteren sitter løs.

Vil skru den denne gangen men har ingen anelse om hvilken størrelse skrue jeg trenger. Diameter kan jeg estimere fra skruehullet men hva med lengden da. Jeg spør fordi veggen er lettbetong og har vanskelig for å finne små lettbetongskruer.

• Løs strømbryter på vegg av lettbetong, med delaminert maling rundt. Bryteren har tidligere vært festet med lim.
  • Elektrisk koblingsboks med flere ledninger, inkludert blå, brun, hvit og en gul/grønn jordledning, i en betongvegg.
  • Løs strømbryter festet med lim på lettbetongvegg, maling delaminerer. Hånd holder bryteren som er lett avmontert fra veggen.
K Krish8926 skrev:
har svårt att hitta liten lättbetongsskruvar
Det funker bra med treskrue i lettbetong. Ta en som passer skruehullet bare. Like eller lengre enn boksen er dyp vil jeg gjette er nødvendig. Rekker det ikke får man ta lengre skrue bare.

O O skrev:
Det funker bra med treskrue i lettbetong. Ta en som passer skruehullet bare. Like eller lenger enn boksen er dyp ville jeg gjette kreves. Rekker det ikke får man ta lengre skrue bare.
Takk! Skal kjøre med treskrue da

Eller et klo-kit så funker det også.

• Liker
MultiMan og 2 andre
  • Laddar…
K _KirderF_ skrev:
Eller et klo-kit så funker det også.
👍Ja! Det er nok det smarteste egentlig.
Har TS ikke skrudd klart enda er det vel så man helst bør gjøre.

tommib
Klokit, dosklips eller plugg og skrue. Jeg ville ikke skrudd direkte i lettbetongen, det kommer også til å løsne. Kanskje ikke om et år, men om fem. Da har man ingenting igjen å skru i heller.

Et tips for nettopp lettbetong er å bruke en PH-skrutrekker med et skaft som tilsvarer diameteren på en rødplugg (5,5 mm). Slår man den inn i lettbetongen, blir den komprimert og pluggen fester veldig godt. Ellers er det vanskelig å få vanlige plugger til å sitte bra i lettbetong, hvis man skrur bare litt for hardt, så roterer de rundt.

Edit: Som svar på spørsmålet anbefaler jeg 4x40 mm skruer (ikke forsenket). Tidligere hadde Essve noe de kalte for elektrikervisut, den var 4,2 mm i diameter. Ikke sikker på om den fortsatt finnes, men den var bra.

Sist redigert:
  • Liker
MultiMan og 2 andre
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jeg ville ikke skru direkte i lettbetongen, det vil også slippe. Kanskje ikke om ett år, men om fem.
En litt OT kommentar:
Det går aldeles utmerket å skru og spikre i lettbetong, men man må som alltid tilpasse valget av skrue til materialet. Det sitter utmerket. I følge min erfaring minst 70 år.

O O skrev:
👍Ja! Det er nok det smarteste egentlig.
Har TS ikke skrudd ferdig ennå, er det vel så man helst bør gjøre.
Takk! Jeg kjøpte et par klo-kit men kunne ikke forstå hvordan man skal bruke den. Den eksisterende boksen har en glatt overflate og klørne fester ikke.

tommib tommib skrev:
Klokit, dosclips eller plugg og skruv. Jeg ville ikke skru direkte i lettbetongen, det vil også løsne. Kanskje ikke om et år, men om fem. Da har man ingenting igjen å skru i senere heller.

Et tips for nettopp lettbetong er å bruke en PH-skrutrekker med et skaft som tilsvarer diameteren på en rød plugg (5,5 mm). Hvis man slår den inn i lettbetongen komprimeres den og pluggen fester meget godt. Ellers er det vanskelig å få vanlige plugger til å sitte bra i lettbetong, drar man det minste for hardt så roterer de.

Edit: Som svar på spørsmålet anbefaler jeg 4x40 mm skruv (ikke forsenket). Tidligere hadde Essve noe de kalte for elektrikermonteringsskrue, den var 4,2 mm i diameter. Ingen anelse om den eksisterer fortsatt, men den var god.
Takk for svaret! Men det var faktisk betong og ikke lettbetong. Forsøkt å bore et hull, men det gikk ikke så bra siden det var så nærme boksen!

tommib
K Krish8926 skrev:
Takk! Jeg kjøpte et par klo kit men kunne ikke forstå hvordan man skal bruke den. Eksisterende boksen har en glatt overflate og klørne fester ikke.
Du monterer klørne på strømbryteren i tiltenkte hull. Deretter stopper du inn strømbryteren i boksen og skrur ut klørne så de spenner mot boksen vegg. Sørg for at ingen ledning ligger mellom.

• Liker
Krish8926
  • Laddar…
MultiMan
Med forbehold om at jeg ikke har montert klør på veldig lenge:

Veggboksmontering med demontert deksel, viser skrue og pil mot sted for klofeste.

• Liker
tommib
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Med forbehold om at jeg ikke har montert klør på veldig lenge:

[bilde]
Wow, takk! Det var så enkelt.

Jeg brukte ikke spalten for å passe klørne tidligere, bare skruene! Så dumt av meg.

Nå må jeg prøve å avbestille avtalen med elektrikeren. Fikk et tilbud på 700 kr for å fikse den lille tingen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.