Jeg skal sette opp IKEA METOD-overskap og lurer på hvilken type skrue og plugg som er best for å forankre opphengsskinnen i en betongvegg.
Hvilke dimensjoner anbefaler dere og hvilken type skruehode fungerer best for skinnen?

Vanlig sylindrisk hode på skruen, 5-6 mm skruvediameter, 50-60 mm lange, skiver og plugger for betong.

RoTe
Fordi du spør om skruv og plugg gjetter jeg at du ikke har boret så mye i betong, du må ha en borhammer, slagbor duger ikke.

Jeg bruker en Hilti borhammer så det er ikke noe problem. Jeg vil bare unngå å under- eller overdimensjonere unødvendig siden det blir ganske mange hull i betongveggen. Finnes det noen grunn til å velge noe annet enn vanlige 8 mm betongplugger, eller duger standardplugg bra for METOD-skinnen?

RoTe
Altså jeg har ikke skrudd opp noe kjøkken, men alt annet i leiligheten (blant annet elfasystem med tuuuunga hyller) har jeg montert med 5x40 skrue med stor hode, torx-festing og passende plugg, og bare en slik skrue sitter noe brutalt.

Mitt eget kjøkken sitter dog med betongskrue uten plugg, og det sitter nok enda mer brutalt for jeg har fått løsne noen slike som garderober har sittet med, og man må bruke sperreskaft og ta i noe sanseløst for å få dem til å slippe. Hvordan man skrur i dem vet jeg ikke, men det trengs nok en solid slagbormaskin for at det skal fungere.

Man trenger jo ikke overdrive men akkurat et kjøkken skulle jeg gjerne satt noen ekstra skruer om det ikke er noen veldig spesielle forutsetninger.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.