Hei på dere!
Jeg har to kroker jeg har tenkt å henge morgenkåper på. Kroken monteres på veggen gjennom skruen som sitter på baksiden (typ et sånt modell: https://www.rum21.se/kladkrok-large-matt-massing) og min første tanke var å bruke universalplugg siden den skal sitte på gipsvegg uten enorm last.
Det som gjør meg litt forvirret er at skruen er 5 mm i diameter men kun 30 mm lang, og plugger i passende diameter er hva jeg kan se lengre enn det.
Kan noen anbefale en annen slags plugg eller tror dere det kan funke likevel?
Takk på forhånd!
Jeg har to kroker jeg har tenkt å henge morgenkåper på. Kroken monteres på veggen gjennom skruen som sitter på baksiden (typ et sånt modell: https://www.rum21.se/kladkrok-large-matt-massing) og min første tanke var å bruke universalplugg siden den skal sitte på gipsvegg uten enorm last.
Det som gjør meg litt forvirret er at skruen er 5 mm i diameter men kun 30 mm lang, og plugger i passende diameter er hva jeg kan se lengre enn det.
Kan noen anbefale en annen slags plugg eller tror dere det kan funke likevel?
Takk på forhånd!
En ekte gipsanker føles tryggere. Men de pleier å være for 4,5 mm skrue. Eksempel på en billig variant:
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ch-expanders/gipsexpanders/gipsankare-365126/
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ch-expanders/gipsexpanders/gipsankare-365126/
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 innlegg
Den der kroken med skruv tror jeg ikke går sammen med gips, nesten uansett plugg og ankare.
Tenk på å sette kroken(e) på en planke/skive som du deretter fester med gipsekspander i gipsen.
Kroken har liten støttflate, så gipsen kan brytes i stykker.
En planke er betydelig "seigere" og fordeler lasten over et større område på gipsen.
Protte
Tenk på å sette kroken(e) på en planke/skive som du deretter fester med gipsekspander i gipsen.
Kroken har liten støttflate, så gipsen kan brytes i stykker.
En planke er betydelig "seigere" og fordeler lasten over et større område på gipsen.
Protte
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Alternativ løsning: Skaff en slik en i stedet. Enkelt og billig:
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...okar-och-kroklister/kroklist-for-dorr-315072/
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...okar-och-kroklister/kroklist-for-dorr-315072/
Haha! Takk men da får nok morgenkåpene ligge på gulvet istedenfor 
Takk for utførlig svar!prototypen skrev:
Den der kroken med skrue synes jeg ikke går ihop med gips, nesten uansett plugg og anker.
Vurder å sette krok(ene) på en planke/plate som du deretter fester med gipseks pander i gipsen.
Kroken har liten støttflate så gipsen kan brytes i stykker.
En planke er betydelig ”seigere” og fordeler lasten over en større overflate på gipsen.
Protte
Jeg skal vurdere om forslaget ditt er noe jeg skal gå videre med.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 innlegg
Fant en tråd som kanskje hjelper
https://www.byggahus.se/forum/threads/baesta-infaestningen-i-gips-foer-halvtunga-laster.246144/
Protte
https://www.byggahus.se/forum/threads/baesta-infaestningen-i-gips-foer-halvtunga-laster.246144/
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 innlegg
Jeg lurer på om morgenkåpene fortsatt ligger på gulvet…..
Protte
Protte
Klikk her for å svare
