Hei på dere!

Jeg har to kroker jeg har tenkt å henge morgenkåper på. Kroken monteres på veggen gjennom skruen som sitter på baksiden (typ et sånt modell: https://www.rum21.se/kladkrok-large-matt-massing) og min første tanke var å bruke universalplugg siden den skal sitte på gipsvegg uten enorm last.

Det som gjør meg litt forvirret er at skruen er 5 mm i diameter men kun 30 mm lang, og plugger i passende diameter er hva jeg kan se lengre enn det.

Kan noen anbefale en annen slags plugg eller tror dere det kan funke likevel?

Takk på forhånd!

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
En riktig gipsanker føles sikrere. Men de pleier å være for 4,5 mm skrue. Eksempel på en billig variant:

[lenke]
Takk, skal sjekke videre på denne sorten

Den der kroken med skruv tror jeg ikke går sammen med gips, nesten uansett plugg og ankare.
Tenk på å sette kroken(e) på en planke/skive som du deretter fester med gipsekspander i gipsen.
Kroken har liten støttflate, så gipsen kan brytes i stykker.
En planke er betydelig "seigere" og fordeler lasten over et større område på gipsen.

Protte

• Liker
Claes Sörmland
  • Laddar…
Haha! Takk men da får nok morgenkåpene ligge på gulvet istedenfor :)

prototypen prototypen skrev:
Den der kroken med skrue synes jeg ikke går ihop med gips, nesten uansett plugg og anker.
Vurder å sette krok(ene) på en planke/plate som du deretter fester med gipseks pander i gipsen.
Kroken har liten støttflate så gipsen kan brytes i stykker.
En planke er betydelig ”seigere” og fordeler lasten over en større overflate på gipsen.

Protte
Takk for utførlig svar!

Jeg skal vurdere om forslaget ditt er noe jeg skal gå videre med.

Jeg lurer på om morgenkåpene fortsatt ligger på gulvet…..

Protte

prototypen prototypen skrev:
Jeg lurer på om morgenkåpene fortsatt ligger på gulvet……

Protte
De ble hengt opp med universalplugg og sitter der ennå. Dro den rett i gipsen da en plate som ble foreslått hadde bygd ut litt for mye.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.