Hei, jeg har gipsvegg med gitterpanel/luft bak og deretter plast bak det (og isolasjon bak). Hvor lang skrue bør man ha for at den skal feste i gipsen men likevel ikke risikere å skru hull i plasten? Gips 13 mm, gitterpanel 28 mm. Da burde jeg kunne ha skrue som er 13 + ca 22 = 41, da har jeg ca 5 mm margin? Bør man tenke slik? Vil ikke risikere å ta hull på plasten. Så lurer jeg på om selve pluggen ekspanderer på noen måte i dybde slik at det kan bli mer dybde enn skruen under innskruingen så det kan skade plasten? Om man i stedet skrur i en gitterpanel-regel, trenger man fortsatt å bry seg om evt. hull i plasten bak den aktuelle regelen/gitterpanelet?

Et hull i plasten har ingen betydning. Velg skrue/plugg etter hva du skal henge opp.
En plastplugg blir ikke lengre når skruen skrus inn, derimot ekspanderer den i sidelengs.

Man kan ikke feste ting i en gipsplate med plastplugg. Man skal ikke feste ting i en treregel (glespanel her) med plugg.

Kan du skru fast i en glespanelplanke så gjør det, bruk vanlig treskrue og det spiller da ingen rolle om du punkterer plasten. Kan du ikke gjøre det må du bruke gipsanker/ekspander.

Generelt ville jeg ikke bekymre meg for et lite hull i plasten, det er utett på mange steder uansett.

Takk for svaret og tipsene! Veldig verdsatt

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.