Hei, renoverer et gjestetoalett og skal rive en sponplate mot yttervegg i et 60-tallshus. Har forsøkt å søke men ikke funnet noen bra tråd om hvordan man skjøter en dampsperre ved renovering. Kan noen tipse? Hva bør man tenke på? Eller peke meg til en tråd/søkeord.
Finn databladet til den nye og den gamle så burde det stå der? Vil huske at den jeg brukte av merket bison skulle overlappes 20cm eller noe slikt.KJD skrev:
Edit: Beklager! Misforstod spørsmålet. Det skal overlappes og deretter tapes med for eksempel Sitkoflexteip.
!LoweW skrev:
Takk, databladet fra 69 tror jeg ikke engang Google kan finne, men det høres jo ellers klokt ut.
Jeg tenker dog mest på hvordan man lykkes med å skjøte når man renoverer. Det vil si river man veggen så er det jo umulig å ikke skade plasten? Eller? Dessuten river man jo ikke gjerne øvrige mellomvegger for å kunne skjøte f.eks. 20 cm?? Eller tenker jeg galt???
(Btw Fant en annen link til renoveringstråd som nevner dampsperre: https://www.byggahus.se/forum/threads/angspaerr-broms-och-taetskikt-i-badrumsyttervaegg.283813/)
Det er jo ikke mulig å sage platen uten å ødelegge den gamle "dampsperren" (papp med en eller annen form for plastbelegg). Dermed går det ikke å få til overlapp i vanlig forstand.
Da jeg ikke fant noen løsning for renoveringstilfellet, og ikke vil ta ned alle innvendige vegger (akkurat nå), gjorde jeg slik. Om noen andre står overfor det samme problemet.
1. sagde den gamle sponplaten, inkl dampsperre, midt på den bjelken som er nærmest sideveggen i et av tilfellene (til venstre).
2. til høyre satte jeg en ekstra bjelke for å kunne nå helt ut til sideveggen med plasten.
3. Monterte så den nye dampsperren slik at den møter den gamle midt på bjelkene der jeg sagde sponplaten.
4. Brettet så ut, og klemte dampsperren mellom den nye (plywood) og den gamle sponplaten.
5. Etterpå skjærer jeg plasten som stikker ut mellom platene.
Jeg tenker meg også at det viktige med skjøten er at den går over bjelkene og ikke over isolasjonen.
Kommenter gjerne om det finnes bedre måter.
Da jeg ikke fant noen løsning for renoveringstilfellet, og ikke vil ta ned alle innvendige vegger (akkurat nå), gjorde jeg slik. Om noen andre står overfor det samme problemet.
1. sagde den gamle sponplaten, inkl dampsperre, midt på den bjelken som er nærmest sideveggen i et av tilfellene (til venstre).
2. til høyre satte jeg en ekstra bjelke for å kunne nå helt ut til sideveggen med plasten.
3. Monterte så den nye dampsperren slik at den møter den gamle midt på bjelkene der jeg sagde sponplaten.
4. Brettet så ut, og klemte dampsperren mellom den nye (plywood) og den gamle sponplaten.
5. Etterpå skjærer jeg plasten som stikker ut mellom platene.
Jeg tenker meg også at det viktige med skjøten er at den går over bjelkene og ikke over isolasjonen.
Kommenter gjerne om det finnes bedre måter.
Klikk her for å svare


