Tenkte jeg skulle vekke tråden til live igjen med et nytt, relatert spørsmål.
Tidligere eiere har byttet alle avløpsrør bortsett fra de som ligger i platen i kjelleren. Planen nå er å bytte ut disse, men har et lite aber. Som man ser på bildet går avløpsrøret under fundamentet der bergvarmepumpen står, og jeg er ikke supergira på å løfte den bort
Jeg vurderer i stedet å legge de nye rørene som vist på bildet, men har noen spørsmål:
- Kan de ekstra bøyningene forårsake problemer?
- Kan veggen rase når jeg graver opp det gamle røret?
- Der det står R er det en renseklokke i dag, men har installert slike på de vertikale rørene som går ned til kjelleren, kan jeg da fjerne renseklokken i gulvet?
- Noen andre tips om helning etc ville vært veldig verdsatt!
Tenkte at jeg vekker tråden til liv igjen med et nytt, relatert spørsmål.
Tidligere eiere har byttet alle avløpsrør bortsett fra de som ligger i platen i kjelleren. Planen nå er å bytte ut disse men har en liten haken. Som man ser på bildet går avløpsrøret under fundamentet der bergvarmepumpen står og jeg er ikke veldig glad for å løfte bort den
Jeg er inne på å i stedet trekke de nye rørene i henhold til bildet men har noen spørsmål:
- Kan de ekstra bøyningene forårsake problemer?
- Kan veggen rase når jeg graver opp det gamle røret?
- Der det står R er det en renseluke i dag men har installert slike på de vertikale rørene som går ned til kjelleren, kan jeg da fjerne renseluken i gulvet?
- Noen andre tips på helling etc ville vært veldig verdsatt!
[bilde]
De ekstra bøyningene skal ikke måtte forårsake problemer. Ikke bruk 90 graders bøy men sett heller to 45 graders bøyer med et stykke rør imellom.
Tror ikke du trenger å være bekymret for at veggen skal rase men hold hullet så lite du kan og vær nøye med etterfyllingen.
Har du satt andre renseluker blir den ganske overflødig.
Avløp bør ha minst 1cm/meter i fall.
De ekstra bendene skal ikke trenge å forårsake problemer. Bruk ikke 90 graders bend, men sett heller to 45 graders bend med en bit rør imellom.
Tror ikke du trenger å være bekymret for at veggen skal rase sammen, men hold hullet så lite du kan og vær nøye med etterfyllingen.
Har du allerede satt andre renseluker blir den ganske overflødig.
Avløp bør ha minst 1 cm/meter i fall.
Alternativet er jo å ikke gå i samme spor som det gamle røret.
Jeg ville nok skåret opp nye spor med betongkutter og deretter hugget det opp.
Da kan du legge ned alle rør, flytte sluker om du vil osv. og fortsatt ha gamle avløpet i drift.
Så tar du en dag når du kapper bort og kobler sammen med nytt. De gamle rørene kan ligge igjen under gulvet.
Du trenger ikke legge det nye så dypt heller hvis du begynner med avløpet som er lengst borte. Så går du ned på dybden med 45 grader der du skal ut gjennom veggen.
Det beste er om du kan få inn en bit 110 rør inn i betongrøret så det finnes på utsiden av kjellerveggen den dagen det skal gjøres om utendørs. Da kan man bare slå betongen og fortsette
Vil du være enda mer flytriktig så kjører du 3 stk 30º. Absolutt ikke feil, men nesten avansert. Jeg gjorde det på noen steder på liggende ledning i mitt eget hus hvor jeg mistenkte at det eventuelt kunne bli problemer.
Den eneste rensebrønnen i gulv jeg pleier å anbefale er akkurat ved utgangen fra huset.
Den kan være uvurderlig den dagen det er skikkelig stopp.
Så kjører du selvfølgelig renseør ved alle oppgangene fra platen på minst 400 UK så du får plass til en bøtte under ved eventuell spyling.
Alternativet er jo å ikke gå i samme spor som det gamle røret.
Jeg ville nok kappet opp nye spor med betongsag og deretter pigget opp det.
Da kan du legge ned alle rør, flytte sluk om du vil mm og fortsatt ha den gamle avløpsledningen i drift.
Så tar du en dag når du kapper bort og kobler sammen med det nye. De gamle rørene kan ligge igjen under gulvet.
Du trenger ikke legge det nye så dypt heller om du begynner med avløpet som er lengst borte. Så går du ned på dybden med 45 grader der du skal ut gjennom veggen.
Det beste er om du kan få inn en bit 110 rør inn i betongrøret så det finnes på utsiden av kjellerveggen den dagen det skal gjøres om utendørs. Da kan man bare slå betongen og fortsette
Vil du være enda mer strømningsriktig så bruker du 3 stk 30º. Absolutt ikke feil, men nærmest overkurs. Jeg gjorde slik noen steder på liggende ledning i mitt eget hus hvor jeg mistenkte at det eventuelt kunne bli problemer.
Den eneste inspeksjonsbrønnen i gulv jeg pleier å anbefale er rett ved utgangen fra huset.
Den kan være uvurderlig den dagen det er full stopp.
Så bruker du selvsagt renseør ved alle oppganger ut av platen på minst 400 UK så du får plass med en bøtte under ved eventuell spyling.
Stillar et til spørsmål med håp om svar. Vurderer alternativet å beholde støpejernsrøret under bergvarmepumpen og skjøte på de nye rørene på det fra respektive rom (gitt at det er i fin stand, noe de andre som jeg riktignok har byttet har vært).
Grunnen er at jeg da kan gjøre ferdig et rom om gangen og ikke lede om rørene.
Har du noen problemer med rørene i gulvet i dag? Hvis ikke, ville jeg nok latt det være...... Det er jo ikke automatisk dårlig fordi det er gammelt støpejern.
Har du noen problemer med rørene i gulvet i dag? Hvis ikke, så ville jeg nok la det være...... Det er jo ikke automatisk dårlig bare fordi det er gammelt støpejern.
Takk for svar! Tenkte bare at det er greit å ha byttet det som er "enkelt" å bytte når jeg uansett skal legge fliser i fyrrommet og flyte/male garasjen
Relina er jo et alternativ ellers. Da slipper man jo å pigge i platen.
Jeg pigget og byttet ut rørene mot plastrør, før jeg la fliser.
Fikk et tilbud på rundt 200k for 14m rør. Da føles det verdt å pigge og bytte til plast, i hvert fall de som er lette å bytte
Anta at jeg bytter en femmetersbit unntatt en 1,5m snutt i midten, går den å relines hvis det skulle være nødvendig i fremtiden, eller blir det kluss da den biten rimeligvis blir litt mindre i diameter etter prosessen?
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.