Hei,

Har et lite spørsmål som jeg håper noen kan svare på.

Jeg tenkte å skjøte på plastrøret på metallrøret under bakken i stedet for nå, halvveis over. I forbindelse med dette må jeg sette en renseluke litt opp da det i dag er vanskelig tilgjengelig.

Rørene så friske ut ved inspeksjon og på grunn av nivåforskjeller i kjelleren orker jeg ikke pigge en meter ned i bakken.

Bør vel være en ganske enkel manøver å gjøre selv? Eller bør man ta inn en rørlegger?

Hvordan har dere kuttet metallrørene? Er det vinkelsliper som gjelder?

Et metallrør koblet til et hvitt støpejernsrør ved en vegg med utskåret betonggulv rundt rørene. Grått plastrør og hvitt metallrør koblet sammen ved en vegg, med lommelykt og radiator ved siden av. Rustent metallrør delvis begravet i bakken, omgitt av sprukket betong og treverk, med lys som skinner på det for inspeksjon.
Takknemlig for hjelp og svar

• Hull i bakken med synlig metallrør, delvis dekket av jord og stein, belyst av lommelykt.
Claes Sörmland
Det krevende og skitne er jo å frilegge røret. Å pigge, grave, rive o s v til du kommer til en rett bit støpejernsrør som du kan bruke. Eller om det er betong i bakken? Er det mark eller bjelkelag som vi ser?

Ellers er det enkelt om man har riktige deler hjemme.

Takk for svar! Det er ren betong. Heldigvis ser det ut til at de har latt det være litt luft, antagelig for å kunne bruke renseluken.
Men så er det bare å bruke vinkelsliper og skjøte på?

Claes Sörmland
W williamspäron skrev:
Takk for svar! Det er ren betong. Heldigvis ser det ut til at de har latt litt luft, sannsynligvis for å kunne bruke renseluken. Men så er det bare å kjøre vinkelsliper og skjøte på?
Ja, akkurat. Jeg byttet avløp i hagen for en uke siden og var så heldig at betongrørene brøt av ganske så rett ved en tilfeldighet. Så stakk jeg inn plastrøret i det og tetta med betong. Men da gjelder det at ens 110 mm plastrør har en mindre ytterdiameter enn betongrørets innerdiameter.

Oppstrøms var jeg nødt til å bruke en gummikobling for å få mitt betongrør som var 4 tommer (100 mm) i innerdiameter og rundt 135 mm i ytterdiameter til å funke med 110 mm plast. Det ble denne:

https://www.purus.se/produkter?tx_pxaproductmanager_pi1[action]=show&tx_pxaproductmanager_pi1[controller]=Product&tx_pxaproductmanager_pi1[product]=20047&cHash=bde5ca2a98edf21a64465c4132300c87

Hadde flaks at betongrøret kom av som slett ende gjennom et tilfeldighetsbrudd så jeg slapp vinkelslipesaging.

• Liker
williamspäron
  • Laddar…
Nå har jeg bilat opp for å få litt mer plass.
Jeg burde vel enkelt bare kutte nedenfor renseluken, kjøpe en bit rør og gjenbruke skjøtemuffen og støpe igjen alt?
Grått rør med metallkobling på hvitt avløpsrør i gulv, omgitt av oppbrutt betong og jord.

W williamspäron skrev:
Nå har jeg bilat opp for å få litt mer plass.
Jeg burde vel enkelt bare kappe nedenfor renseluken, kjøpe et stykke rør og gjenbruke skjøtemuffen og støpe igjen alt?
[bilde]
Ja.

• Liker
williamspäron
  • Laddar…
tommib
Vanskeligheten her blir jo å komme til med noe for å kutte støpejernsrøret. En vinkelsliper eller en tigersag blir vanskelig å få ned i hullet for å oppnå et rett snitt.

Utover det er det enkelt, akkurat som Claes beskriver så er det frileggingen til et passende punkt som er arbeidskrevende og skittent. Koblingen er veldig enkel.

• Liker
williamspäron
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Vanskeligheten her blir jo å komme til med noe for å kappe støpejernsrøret. En vinkelsliper eller en tigersag blir vanskelig å få ned i hullet for å få til et rett snitt.

Utover det er det enkelt, akkurat som Claes beskriver, så er det frileggingen til en passende punkt som er kjedelig og skittent. Koblingen er veldig enkel.
Takk for svar! Kommer uansett ned med vinkelsliper nå så kanskje må ta den i biter og som siste steg få en jevn kant.

• Liker
daddydj
  • Laddar…
Høres ut som en god plan. Begynn et stykke oppe og jobb deg nedover.

daddydj daddydj skrev:
Høres ut som en bra plan. Begynn et stykke opp og jobb deg nedover.
Gikk jo fint det der, når man først våget :).

Noen prøvespylinger senere er det på tide å støpe igjen hullet :-)

Betonggulv med et hull rundt et grått avløpsrør som stikker opp, omgitt av sprukket betong og verktøy i nærheten.

• Liker
daddydj og 1 annen
  • Laddar…
tommib
Renselokket da? Jeg ville absolutt satt inn en slik på det der stedet.

Utover det: Heia deg!

tommib tommib skrev:
Rensedekselet da? Jeg ville absolutt satt inn en slik på det der stedet.

Utover det: Heia deg!
Takk for pepp! Yes, planen er å sette inn en sånn der renseluke med skrulokk litt høyere opp.

Krilleman
Sett rensrøret over dine 15º bend, det gjør ikke noe at det er litt høyt.

Skal man følge minimumsmålet er det 400mm i underkant på selve "lokket" som gjelder!

Bildet fra Säkervatten.

Illustrasjon av rør med rensrør over 15º bøyer, minst 400 mm underkant "lokk", fra Säkervatten.

• Liker
tommib og 1 annen
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Sett renseøret over dine 15º bøyinger, det gjør ingenting at det er litt høyt.

Skal man følge minimumsmålet er det 400mm i underkant på selve "lokket" som gjelder!

Bild fra Säkervatten.

[bilde]
Takk! Fikk sånn boost når jeg fikset dette at jeg tar fatt på å bytte brønn fyrrommet snart :-)

• Liker
SueCia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.