Har et lite spørsmål som jeg håper noen kan svare på.
Jeg tenkte å skjøte på plastrøret på metallrøret under bakken i stedet for nå, halvveis over. I forbindelse med dette må jeg sette en renseluke litt opp da det i dag er vanskelig tilgjengelig.
Rørene så friske ut ved inspeksjon og på grunn av nivåforskjeller i kjelleren orker jeg ikke pigge en meter ned i bakken.
Bør vel være en ganske enkel manøver å gjøre selv? Eller bør man ta inn en rørlegger?
Hvordan har dere kuttet metallrørene? Er det vinkelsliper som gjelder?
Det krevende og skitne er jo å frilegge røret. Å pigge, grave, rive o s v til du kommer til en rett bit støpejernsrør som du kan bruke. Eller om det er betong i bakken? Er det mark eller bjelkelag som vi ser?
Ellers er det enkelt om man har riktige deler hjemme.
Takk for svar! Det er ren betong. Heldigvis ser det ut til at de har latt det være litt luft, antagelig for å kunne bruke renseluken.
Men så er det bare å bruke vinkelsliper og skjøte på?
Takk for svar! Det er ren betong. Heldigvis ser det ut til at de har latt litt luft, sannsynligvis for å kunne bruke renseluken. Men så er det bare å kjøre vinkelsliper og skjøte på?
Ja, akkurat. Jeg byttet avløp i hagen for en uke siden og var så heldig at betongrørene brøt av ganske så rett ved en tilfeldighet. Så stakk jeg inn plastrøret i det og tetta med betong. Men da gjelder det at ens 110 mm plastrør har en mindre ytterdiameter enn betongrørets innerdiameter.
Oppstrøms var jeg nødt til å bruke en gummikobling for å få mitt betongrør som var 4 tommer (100 mm) i innerdiameter og rundt 135 mm i ytterdiameter til å funke med 110 mm plast. Det ble denne:
Nå har jeg bilat opp for å få litt mer plass.
Jeg burde vel enkelt bare kutte nedenfor renseluken, kjøpe en bit rør og gjenbruke skjøtemuffen og støpe igjen alt?
Nå har jeg bilat opp for å få litt mer plass.
Jeg burde vel enkelt bare kappe nedenfor renseluken, kjøpe et stykke rør og gjenbruke skjøtemuffen og støpe igjen alt?
[bilde]
Vanskeligheten her blir jo å komme til med noe for å kutte støpejernsrøret. En vinkelsliper eller en tigersag blir vanskelig å få ned i hullet for å oppnå et rett snitt.
Utover det er det enkelt, akkurat som Claes beskriver så er det frileggingen til et passende punkt som er arbeidskrevende og skittent. Koblingen er veldig enkel.
Vanskeligheten her blir jo å komme til med noe for å kappe støpejernsrøret. En vinkelsliper eller en tigersag blir vanskelig å få ned i hullet for å få til et rett snitt.
Utover det er det enkelt, akkurat som Claes beskriver, så er det frileggingen til en passende punkt som er kjedelig og skittent. Koblingen er veldig enkel.
Takk for svar! Kommer uansett ned med vinkelsliper nå så kanskje må ta den i biter og som siste steg få en jevn kant.