1.564 lest ·
11 svar
2k lest
11 svar
Skjevt gulv. 12mm gulvspon på gulvvarme før vinylgulv?
Hei,
Holder på med en større renovering. Har lagt gulvvarme i andre etasje. Skruvlimt 22mm sporad spon, 16mm rør og plate på 60cc bjelkelag. Gulvet er skjevt og ganske dårlig, svampete på visse steder (på grunn av fresing). Mistenker at snekkerne jeg fikk hjelp av ikke var nøye med å jevne av bjelkelaget før de sporade platene ble lagt.
Når de var ferdige, sa de bare å flyte den store nedsenkningen der det er ca 2cm forskjell. Men jeg synes hele gulvet er skjevt.
Tanken nå er å legge 12mm rotgulv, skruvlime disse for å få mer stivhet. Deretter flyte på dette og deretter vinylklikk. Tanker om dette? Jeg lurer også på om det skal være noe mellom rotgulvet og platene?
Tanken fra begynnelsen var å legge parkett direkte på platene, men det bygger for mye hvis jeg nå må legge mellomgulvet også.
Mvh Nybegynner
Holder på med en større renovering. Har lagt gulvvarme i andre etasje. Skruvlimt 22mm sporad spon, 16mm rør og plate på 60cc bjelkelag. Gulvet er skjevt og ganske dårlig, svampete på visse steder (på grunn av fresing). Mistenker at snekkerne jeg fikk hjelp av ikke var nøye med å jevne av bjelkelaget før de sporade platene ble lagt.
Når de var ferdige, sa de bare å flyte den store nedsenkningen der det er ca 2cm forskjell. Men jeg synes hele gulvet er skjevt.
Tanken nå er å legge 12mm rotgulv, skruvlime disse for å få mer stivhet. Deretter flyte på dette og deretter vinylklikk. Tanker om dette? Jeg lurer også på om det skal være noe mellom rotgulvet og platene?
Tanken fra begynnelsen var å legge parkett direkte på platene, men det bygger for mye hvis jeg nå må legge mellomgulvet også.
Mvh Nybegynner
Hei og velkommen.
Har man altså hatt bjelkelaget helt tilgjengelig og IKKE kontrollert skjevheten/justert dette?
Eller er det sponet som svikter pga dårlig fresing ifølge deg?
Sponene kommer jo ferdigfrest så det høres jo merkelig ut isåfall.
Du må jevne ut gulvet før du legger parkett når det skjever så mye. Men det vet du sikkert.
Vet ikke om man kan flyte bort ujevnhetene og hva det blir, men jeg hadde vært rosenrasende å gjøre den feilen når det hadde vært så enkelt å få gulvet i vater...
Har man altså hatt bjelkelaget helt tilgjengelig og IKKE kontrollert skjevheten/justert dette?
Eller er det sponet som svikter pga dårlig fresing ifølge deg?
Sponene kommer jo ferdigfrest så det høres jo merkelig ut isåfall.
Du må jevne ut gulvet før du legger parkett når det skjever så mye. Men det vet du sikkert.
Vet ikke om man kan flyte bort ujevnhetene og hva det blir, men jeg hadde vært rosenrasende å gjøre den feilen når det hadde vært så enkelt å få gulvet i vater...
Jaa det virker som om det ikke er gjort... Det var "bekjente" som hjalp meg, så kan jo ikke gå alt for hardt fram. Da bygget startet var jeg HELT grønn, så hadde selv ingen anelse om hva som skulle gjøres, men hadde i dag vært ekstremt nøye med at det ble gjort, så klart.Dr Benz skrev:
Hei og velkommen.
Har man altså hatt bjelkelaget helt tilgjengelig og IKKE kontrollert skjevheten/ justert dette?
Eller er det sponplata som sviktar pga dårlig fresing ifølge deg?
Sponen kommer jo ferdigfrest så det høres jo merkelig ut isf.
Du må jevne til gulvet før du legger på parkett når det er så mye skjevhet. Men det vet du sikkert.
Vet ikke om man kan flyte bort ujevnhetene og hvordan det blir, men jeg hadde vært rosenrasende for å gjøre den feilen når det hadde vært så enkelt å få gulvet i nivå…
Der det svikter har jeg frest ekstra (på tvers av eksisterende sporing).
Nå er det som det er, og jeg vil gjerne ha hjelp fremover om hvordan jeg kan gå videre. De tipsene jeg har fått er som sagt: 12mm gulvspon (skrulimet), flyte ut ujevnheter på det og deretter gulvet (vinylgulv). Tanker om det?
Ok forstår. Trodde det var håndverkere du hadde betalt for. Men virkelig surt uansett.
Men hvordan mener du at det du freste skulle motvirke bevegelser? Er ikke platene skrudd helt inntil? Da blir det nok vanskelig å gjøre på noe annet vis enn å gjøre helt om... det blir liksom ikke bra å forsøke å tvinge ned platene med store ulikheter. Og du flytter jo ujevnheten et lag opp så å si...
Min løsning er dessverre å gjøre det om igjen..
men kanskje finnes det noen andre som har støtt på lignende og har en mindre krevende løsning.
Men hvordan mener du at det du freste skulle motvirke bevegelser? Er ikke platene skrudd helt inntil? Da blir det nok vanskelig å gjøre på noe annet vis enn å gjøre helt om... det blir liksom ikke bra å forsøke å tvinge ned platene med store ulikheter. Og du flytter jo ujevnheten et lag opp så å si...
Min løsning er dessverre å gjøre det om igjen..
men kanskje finnes det noen andre som har støtt på lignende og har en mindre krevende løsning.
Det er vel i prinsippet det man kan gjøre.Gatozen skrev:
Under svinger skal det sitte kortlinger nettopp for at det skal være stabilt. Men det er jo også for sent nå.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 innlegg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5.628 innlegg
Det ”enklaste” är att ta upp de spårade skivorna i och se till att bjälklaget är i våg. Vi salade på befintligt bjälklag för att få bjälklaget i våg. Låt nya bräder för bjälklaget ligga inne 1-2 veckor. Limträ är bäst men dyrt. Var noga att bjälklaget ligger i våg, 1 mm gör skillnad. Är det snett och vint åt alla håll så flytspackla hela eller delar av golvet.Gatozen skrev:
Jaa det verkar som inte det har gjorts... Det var "bekanta" som hjälpt mig så kan ju inte gå allt för hårt fram. Då bygget började var jag HELT grön så hade själv ingen koll på vad som skulle göras men hade idag varit extremt noga att det blivit gjort såklart.
Dår det svampar har jag fräst extra (tvärs över befintlig spårning).
Nu är det som det är och vill gärna ha hjälp framåt hur jag kan gå vidare. De tipset jag har fått är som sagt; 12mm golvspån (skruvlimmad), flyta ojämnheter på det och sedan golvet (vinylgolv). Tankar kring det?
Takk for svar alle sammen. Platene er limt og skrudd i bjelkelaget og gulvvarmen er koblet til, så å fjerne alt og begynne på nytt er dessverre ikke et alternativ. Hadde absolutt gjort om flere ting om jeg kunne spole tilbake tiden.
Nå er det dessverre disse forutsetningene som gjelder, og jeg vil gjøre det beste som er mulig. Har skrevet hva jeg har fått som råd for å gå videre (12 gulvspon+flyt+vinyl).
Et spørsmål til det. Skal jeg legge noe mellom gulvvarmen og 12 mm sponet?
Mvh
Nå er det dessverre disse forutsetningene som gjelder, og jeg vil gjøre det beste som er mulig. Har skrevet hva jeg har fått som råd for å gå videre (12 gulvspon+flyt+vinyl).
Et spørsmål til det. Skal jeg legge noe mellom gulvvarmen og 12 mm sponet?
Mvh
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 innlegg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5.628 innlegg
Plastet foam må du ha fordi det blir kondens fra rørene. Som Mexitegel skriver må du følge instruksjonene for gulvet. Visste håndverkerne hvilket gulv du skulle legge? De må gjøre om og gjøre rett. Flytsparkel skulle de ha gjort før de la på de sporede platene. Å flytsparkle oppå rørene vil fjerne en del av varmen, dessuten må det primes før flytsparkel.Gatozen skrev:
Takk for svar alle sammen. Sponplatene er limt og skrudd i bjelkelaget og gulvvarmen er koblet til, så å fjerne alt og begynne på nytt er dessverre ikke et alternativ. Hadde absolutt gjort om flere ting hvis jeg kunne spole tilbake tiden.
Nå er det dessverre disse forutsetningene som gjelder, og jeg ønsker å gjøre det beste ut av det som går. Har skrevet hva jeg har fått for råd for å gå videre (12 gulvspon+flyt+vinyl).
Et spørsmål til det. Skal jeg legge noe mellom gulvvarmen og 12mm sponet?
Mvh
Sist redigert:
Jeg funderer litt på dette med gulvspon og flyt på dette. Hva er ulempen med å flyte direkte som det er nå? Det er hele overetasjen som er "skeiv". Så i stedet for å legge spon, flyte hele overflaten tynt.
Jeg tenker spontant at det føles "unødvendig" å legge nytt spon for å så flyte en masse på dette.
Hjelp meg gjerne å tenke 😅
Jeg tenker spontant at det føles "unødvendig" å legge nytt spon for å så flyte en masse på dette.
Hjelp meg gjerne å tenke 😅
Klikk her for å svare