30.295 lest ·
72 svar
30k lest
72 svar
Skjev trestender å bli rett?
Medlem
· Stockholm
· 981 innlegg
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 024 innlegg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6.024 innlegg
I teorien kanskje. Du trenger veldig mye mer kraft enn tyngder.
Varme er mer effektiv som basning men jeg ville aldri brukt så mye energi på granlekter.
Hvis du har hatt lekterne innendørs i romtemperatur i minst en måned kan du ved hjelp av rett- og planhøvel få lekterne rette og uten vridning. De vil ikke slå seg igjen så lenge du ikke legger dem utendørs.
Varme er mer effektiv som basning men jeg ville aldri brukt så mye energi på granlekter.
Hvis du har hatt lekterne innendørs i romtemperatur i minst en måned kan du ved hjelp av rett- og planhøvel få lekterne rette og uten vridning. De vil ikke slå seg igjen så lenge du ikke legger dem utendørs.
Medlem
· Stockholm
· 981 innlegg
Situasjonen er jo snarere motsatt, at de først var utendørs hos byggevarehuset og så tok jeg dem inn, og det var når de tørket innendørs at de slo seg. Så tanken min var nå å "begynne på nytt". Få dem fuktige igjen så de blir bøyelige og deretter la dem tørke, men under press. Slik jeg som sagt gjorde med et annet par lekter jeg kjøpte på byggeplassen og presset med en gang jeg tok dem inn. Da ble de rette. Spørsmålet er om dette er noe man bare kan gjøre første gangen eller om det går like lett å gjøre om igjen?
Medlem
· Stockholm
· 981 innlegg
Men er det vanskeligere å rette dem ut nå enn da jeg kjøpte dem? Har de liksom "fastnet" i sin posisjon hardere nå når jeg har tørket dem? At selv om jeg bløter dem igjen så blir det vanskeligere å få dem til å endre posisjon? Sammenlignet med da jeg kjøpte dem og holdt dem i press under tørking altså. Forstår du?S sinuslinus skrev:
Hmm, hvor skal man begynne... 
Først av alt, det som påvirker tre er fuktigheten og ikke varmen. Når du kjøper lekter så er de veldig fuktige i butikken samt når de leveres til butikken, nedspent mange lekter sammen.
Når du så tar dem med hjem, vil de tørke i ditt hjemmemiljø. Dette innebærer at treverket vil forsøke å trekke seg slik det vil. Her kunne man teoretisk kanskje tvinge det (men ikke med de leketvingene du har) og etter et par måneder ville det vært såpass tørt at det er såkalt møbeltørt. Men det vil nok likevel trekke seg, og det eneste riktige er å høvle det plant etter at det har tørket ned til riktig nivå.
Lekter er ment for å bygge hus med, ikke for enkelt å bygge møbler. Jeg og de fleste som begynner å snekre gjør samme feil, så føl deg ikke alene.
Men det finnes ingen snarveier, du bør kjøpe som mange har skrevet her møbeltørt virke eller stavlimte plater. Spesielt du som ikke har verktøyene til å bearbeide treet.
Ellers må du akseptere det resultatet du nå ser. Og det vil nok skje mer da treet fortsatt ikke har tørket. Å forsøke å tvinge med skruer betyr bare at treet vil sprekke.
Først av alt, det som påvirker tre er fuktigheten og ikke varmen. Når du kjøper lekter så er de veldig fuktige i butikken samt når de leveres til butikken, nedspent mange lekter sammen.
Når du så tar dem med hjem, vil de tørke i ditt hjemmemiljø. Dette innebærer at treverket vil forsøke å trekke seg slik det vil. Her kunne man teoretisk kanskje tvinge det (men ikke med de leketvingene du har) og etter et par måneder ville det vært såpass tørt at det er såkalt møbeltørt. Men det vil nok likevel trekke seg, og det eneste riktige er å høvle det plant etter at det har tørket ned til riktig nivå.
Lekter er ment for å bygge hus med, ikke for enkelt å bygge møbler. Jeg og de fleste som begynner å snekre gjør samme feil, så føl deg ikke alene.
Men det finnes ingen snarveier, du bør kjøpe som mange har skrevet her møbeltørt virke eller stavlimte plater. Spesielt du som ikke har verktøyene til å bearbeide treet.
Ellers må du akseptere det resultatet du nå ser. Og det vil nok skje mer da treet fortsatt ikke har tørket. Å forsøke å tvinge med skruer betyr bare at treet vil sprekke.
Det finnes et par metoder for å få plane plater. Man kan la dem tørke innendørs i et par måneder, og deretter rettehøvle dem. Man kan lime sammen flere tynnere biter til en større. Med tilstrekkelig spenning på det hele kan man kanskje lime sammen vridde lekter og få dem til å holde seg rette deretter. Men det må være mange limfuger og de involverte delene må være tatt fra forskjellige råmaterialer slik at alle vil vri seg forskjellig. Da kan de motvirke hverandre. Så det kunne fungere å kløyve dine krokete lekter til kanskje 20x45 og sortere dem slik at årringene avviker maksimalt mellom to tilgrensende biter, og deretter lime dem sammen. For å få mindre synlige limfuger bør overflatene høvles. Men da begynner det å bli mye arbeid, spesielt om du ikke har gode maskiner. Å bløtlegge dem, la dem tørke i spenning og håpe at de fortsetter å være plane når man slipper dem løs etter et par måneder tror jeg er dømt til å mislykkes.
Medlem
· Stockholm
· 981 innlegg
Det er jo fuktigheten jeg har snakket om hele tiden. Jeg har vel ikke nevnt noe om varme? Nåvel, så er det jo sånn at jeg som sagt allerede har lykkes med to reglar jeg tok hjem og spente med tvinger direkte. Så det går jo åpenbart. Det dette nå handler om er om jeg kan gjenbruke et par andra reglar som allerede er skrudd.
Å høvle og kløyve reglene er ingenting jeg kan holde på med. Har ikke utstyret. Jeg kan kjøpe flere tvinger og kjøpe limknektar og lim. Det er hva jeg kan arbeide med.
Å høvle og kløyve reglene er ingenting jeg kan holde på med. Har ikke utstyret. Jeg kan kjøpe flere tvinger og kjøpe limknektar og lim. Det er hva jeg kan arbeide med.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 innlegg
Jeg forstår din tanke, men at du klarte å få et par biter rette er nok like tilfeldig som at noen blir skjeve fra trelasten. Regeltre er rene lotteriet siden det er valgt etter hva det skal brukes til. Det beste du kan gjøre hvis du vil arbeide med slikt treverk, er rett og slett å være supernøye når du velger. Studer dem så mye du kan, og unngå kvister og slikt. Da øker du i alle fall mulighetene for at det holder seg rett. Å varme og forme tre fungerer som regel bare der det brukes sammen med annet og der det deretter sitter fast i den posisjonen.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 024 innlegg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6.024 innlegg
Jeg skrev om varme ved basning av tre. Da bruker man varm vanndamp for å transportere inn varmen i treet. Når trebiten er varm, kan den bøyes og settes i spenn til den har avkjølt. Det er varmen og ikke fukten man ønsker.
For øvrig synes jeg diskusjonen om granregler ikke kommer så mye lenger nå.
For øvrig synes jeg diskusjonen om granregler ikke kommer så mye lenger nå.
Heipeterwesterlund skrev:
Det er jo fuktigheten jeg har snakket om hele tiden. Jeg har vel ikke nevnt noe om varme? Nåvel, så er det jo slik at jeg som sagt allerede har lykkes med to lekter jeg tok hjem og spente med tvinger direkte. Så det går jo åpenbart. Hva dette nå handler om er om jeg kan gjenbruke et par andre lekter som allerede er skrudd.
Å høvle og kløyve lektene er ingenting jeg kan holde på med. Har ikke utstyret. Jeg kan kjøpe flere tvinger og kjøpe limknekter og lim. Det er det jeg kan arbeide med.
Jeg tror at du kommer billigere unna om du kontakter et snekkerverksted som høvler virket. Eller enda billigere å gå til nærmeste skole og lete frem sløydlæreren. En vetelengde til lærerværelset pleier å være nok.
Har du tid og lyst er det jo bare å prøve. Kanskje fungerer det. Innsatsen er liten om det mislykkes.peterwesterlund skrev:
Medlem
· Stockholm
· 981 innlegg
Har kastet alle lekter som har blitt skjeve nå og kommet på neste ting jeg tenker å prøve. Kjøpe en slik her: https://www.byggmax.se/kök-och-hushåll/köksinredning/bänkskivor/bänkskiva-furu-p09309 og dele på to og lime dem sammen oppå hverandre så det blir 30,5 cm dyp og 5,2 cm tykk.
Noen tips ved sammenlimingen? Har kjøpt mange tvinger. Er det noe jeg bør tenke på med hvordan jeg fester tvingene? Jeg har litt rester av benkeplater i massiv eik jeg tenkte ha mellom tvingene og det jeg skal lime sammen.
Noen tips ved sammenlimingen? Har kjøpt mange tvinger. Er det noe jeg bør tenke på med hvordan jeg fester tvingene? Jeg har litt rester av benkeplater i massiv eik jeg tenkte ha mellom tvingene og det jeg skal lime sammen.