peterwesterlund peterwesterlund skrev:
Belastning? Jeg kjemper nå altså for at reglene ikke skal vri seg. Belastningen klarer hyllen nok uansett om det er limt eller ikke.
Edit: Hvor lenge skal jeg ha det i denne posisjonen?

La det ligge over natten. Sov godt og slipp tvingene i morgen. Våkn fornøyd!

• Liker
peterwesterlund
  • Laddar…
Altså jeg skjønner ikke. Det er alltid venstresiden som vil vike litt.

TV som viser en innebandykamp mellom Sverige og Finland med en stilling på 6-5. Skjermen står på en trehylle med et grått oppbevaringsboks under.

Har du sjekket med laseren om konsollene dine er i vater? :)
(med tanke på at det alltid er venstre side som dipper...)

T tobbbias skrev:
Har du sjekket med laseren så konsollene dine er i vater? :)
(med tanke på at det alltid er venstre side som synker... )
Konsollene er HELT rette for det sjekket jeg nemlig her om dagen, og det var en millimeter forskjell, så jeg satte dem om så de sitter rett som et spyd så det virkelig ikke skal kunne være de som er problemet. Og når jeg setter vateren på midten så er det rett som et spyd. Men legger jeg vateren på venstre siden så er det ikke rett.

Hvor rett skal det være for at det skal se ut som drivved?

T Tosse skrev:
Hvor rett skal det være om det skal se ut som drivved?
Det er bare fargen som skal være drivved. Vil ikke at det skal være så autentisk at hele TV-en skal stå skjevt på grunn av det.

Kan du vende på det og kompensere med konsollen eller noe mellomlegg? Det er vel bare å legge vaterpasset på TV-en så ser du hvor mye du trenger å heve for å få den i vater?

T Tosse skrev:
Kan du vende på det og kompensere med konsollen eller noe mellomlegg? Det er vel bare å legge vateret på TV-en så ser du hvor mye du trenger å heve for å få den i vater?
Det styggeste er at man ser hvordan den ene siden av hylleplanet heller nedover framover mens den andre siden er rett... Blir enda tydeligere på den nedre planeten der jeg har satellitthøyttalere i hver sin ende, og den venstre høyttaleren peker nesten ned mot bakken.

Kjøp limtrebjelker. De er garantert rettere enn lekter.
Eller gjør som de skrev før og lim sammen. Bare del lekt i to, snu den ene delen og lim sammen.

Siste tips er å kjøpe et veggfeste;)

• Liker
peterwesterlund
  • Laddar…
Å få til en rett også plan plate uten ordentlige maskiner blir nok et problem. Eventuelt kan det gå om du bruker smalere reglar slik at du får flere limfuger. Poenget er at skjevhetene i reglane er ulike slik at en regel hindrer den neste fra å vris. For at det skal fungere må du kunne sette det i spenn slik at det holdes plant når limet tørker. Men skal det bli sikkert plant trenger du rethøvle bitene før liming.

Kan man bløtlegge treverk, typ dusje dem så de blir skikkelig våte, og deretter legge dem på flat overflate med vekter, tvinger og limknektar for å fokusere det under tørketiden og på den måten få treverket rett? Eller er det umulig å få treverk som allerede har slått seg til å bli rett igjen?

S
Hvis jeg forstår riktig, så luter den venstre konsollen hvis du legger vateret fra veggen.
Det betyr at veggen heller litt, så du må shimse bak veggskinnen.

Bruk tørt trevirke hvis det ikke skal slå seg.
Du kan rettehøvle den krokete biten, men da blir den tynnere.

Har du vurdert å kjøpe limtre i furu? Finnes ferdige for f.eks. hylleplan.

Laminat har blitt diskutert her i tråden og ja det er noe jeg har vurdert men jeg klarte å få vanlige regler til å bli rette når jeg kjøpte hjem og presset dem direkte. Nå lurer jeg bare på om jeg kan forsøke å få til de gamle reglene jeg kjøpte å presse dem på samme måte eller om de er kjørt siden de allerede har slått seg. Vil helst ikke måtte kjøpe mer og mer hele tiden.

S
Du trenger å høvle dem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.