peterwesterlund peterwesterlund skrev:
drivved
Drivved er sjelden rett.

Vennligst seriøse svar nå takk. Vil komme meg avgårde

Fingerkarven har ikke direkte noen fordel i ditt tilfelle

Snakket med en fyr som jobber her. Han sa at det eneste å gjøre er å velge så rette som mulig og skru sammen så raskt som mulig. Alternativt kjøpe tørket virke hos en finsnekker.

Er på byggevarehuset nå. Limtre finnes bare i alt for lange og dyre lengder.

Men ser derimot et parti fingerskjøtede lekter. Hva tror dere, holder de seg rette?

[bilde] [bilde]
3 alternativer:

Dra til et annet byggevarehus alternativt bestill på nettet

Kjøp de "for lange og dyre lengdene" og bygg slik du har fått sterke anbefalinger for

Kjøp hva du vil og bygg hvordan du vil

• Liker
tobbbias
  • Laddar…
Snakket med en fyr som jobber her. Han sa at det eneste å gjøre er å velge så rette som mulig og skru dem sammen så raskt som mulig. Alternativt kjøpe tørket tre hos en finsnekker.
Som jeg har sagt tidligere. Skru dem sammen hjelper ikke. Ikke på den måten du skal sammenføye dem.

Det ble i alle fall ingenting der jeg var. Var på to byggevarehus.

Det var betydelig større utvalg av lekter som er impregnert. På Byggmax stod det dessuten at de er pusset. Derimot så jeg ingen større forskjell mot dimensjonshøvlede. Noen pussete så litt skjeve ut allerede der.

Jeg ser alternativene som enten å kjøpe så rette som mulig vanlige lekter igjen, men kjøre hjem dem med åpne vinduer eller henger og deretter ut med dem på balkongen direkte og begynne å sette dem sammen ved å lime dem sammen og la dem tørke med parasollfoten som vekt.

Eller kjøpe limtre fra nettet.

Noen impregnerte stendere skal du absolutt ikke kjøpe. Dels er de giftige, men fremfor alt så drypper de av fukt = enda større risiko for at de blir skjeve når de tørker.

Et annet forslag. Kjøp 2 eller flere hylleplan av stavlimt furu. Lim disse sammen så du får den tykkelsen du vil ha. Dette vil være veldig stabilt og ikke bevege seg i det hele tatt.

• Liker
Bertsson
  • Laddar…
Okok

Blir nok et nytt forsøk med reglar men få det sammen så raskt som mulig. Skal bare planlegge det hele veldig nøye så det går raskt. Et spørsmål, når jeg limer dem sammen. Skal de bare limes mot hverandre uten videre eller bør man bruke plugg eller så? Tenker at det kan være vanskelig å få det helt rett med plugg men.. Og er det vanlig trelim jeg skal bruke?

Og når jeg limt dem sammen og det har tørket. Tør jeg ta dem inn direkte eller skal de ligge ute på balkongen under beskyttelse og tørke i måneder eller?

• Liker
amatörfixaren
  • Laddar…
Vanlig hvit trelim fungerer fint så lenge du ikke skal bruke benken utendørs. Jeg vil gjette at de skjøtede bjelkene du har sett på har en litt mindre tendens til å slå seg. Du trenger ikke bruke treplugger. For at det skal bli bra, trenger du ordentlig presstrykk. Å bare legge vekter på holder ikke. Best er om du kan bruke tre eller fire limknekt. Pensle ut limet slik at det dekker hele overflaten og ikke bare ligger i en streng. Deretter skal du klemme det sammen så det kommer ut lim fra fugen i hele lengden på begge sider. Du kan tørke bort det som kommer ut, men det er når det kommer ut at du vet at du har brukt nok lim.

https://www.jula.se/catalog/verktyg.../spannverktyg/skruvtvingar/spannknekt-152028/

Status akkurat nå:

Sag og limt og tvunget direkte på plass hos Byggmax. Tok det rakeste bordet jeg fant. Det lå nest lengst nederst.

Tvinger og limer to treplanker på gulvet med en svart gjenstand oppå, omgitt av verktøy og aviser.

Edit: Faen leste forrige innlegg først nå når jeg har kommet hjem....

Eller skal jeg ta det løs og legge på mer lim nå? Jeg kjørte ikke bare en rett linje, men jeg penslet det ikke ut. Det kom ikke ut noe i fugen... Vet liksom ikke om det ville ødelegge eller hjelpe å ta det løs nå..

Edit: Det der med at man ikke skal skru hullplater, hvorfor?

Edit 2: Mer enn dette kan jeg ikke riktig gjøre. Følte at hullplatene kanskje uansett trengtes når jeg ikke har så mye tyngde som kan holde plankene på plass. Forklar gjerne hvorfor jeg ikke skal ha dem om jeg skal fjerne dem.

Arbeidsbenk med treplater, strammeverktøy og perforerte metallplater i et rom med planter, bilderamme og rullemålbånd.

Sist redigert:
  • Liker
sir_erken
  • Laddar…
Hålplatene gjør ingen skade der de sitter. Men hvis limfugen er verdt navnet så gjør de heller ingen nytte. Det ser litt tynt ut med tvinger. Har det dessuten ikke kommet ut lim så er ikke hele overflaten limt. Men så stor belastning skal det vel ikke være? Det holder sannsynligvis likevel. Og gjør det ikke det så vet du hvordan du skal gjøre neste gang.

A Avemo skrev:
Hålplatene gjør ingen skade der de sitter. Men hvis limfugen er verdt navnet, så gjør de heller ingen nytte. Det ser litt tynt ut med tvinger. Har det dessuten ikke kommet ut lim, så er ikke hele overflaten limt. Men så stor belastning skal det vel ikke være? Det holder antageligvis uansett. Og gjør det ikke det, så vet du hvordan du skal gjøre neste gang.
Belastning? Jeg kjemper nå altså for at reglene ikke skal vri seg. Belastningen tåler nok hyllen uansett om det er limt eller ikke.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.