Om det bare er én side som skal være synlig ville jeg skru i et antall skruer for å holde dem sammen, i tillegg til tvingene og regelbitene. Om begge sider kommer til å være synlige ville jeg skru i to skruer på steder der de synes så lite som mulig for å fikse dem når man spenner tvingene. Disse kan tas ut når limet har tørket. Skruene bør være forsenket og ikke gjengede i hele lengden. Og som sagt: pensle ut limet så det dekker hele overflaten.

Du kan ikke bore fra baksiden typ 15-20mm og stikke i jern? Stopper du noen centimeter fra forkanten vil det aldri synes.

Åh herregud.

Jeg har vært så jækla idiotisk altså. Men må dele det nå så ingen gjør samme feil. Jeg har vært SÅ dumsnål. Som er ulikt meg og den jeg vil være. Men denne gangen lyktes jeg ordentlig.

Ville komme "billig" unna så kjøpte fire hylleplater på Biltema for totalt ca 650 kr. (allerede der sprenger vi grensen). Hylleplatene må limes sammen så jeg må kjøpe MASSE lim. Kostnad ca 100 kr. Deretter må jeg kappe til mine overflødige eikebenkeplater som jeg har i kjelleren som jeg skal bruke for å presse sammen hylleplatene med. Så jeg må kjøpe en sirkelsag. Blir en Bosch fra Classe for ca 1250 kr. Men vil jo være snål så noen limknektar blir det ikke. Men mange tvinger trengs. Kjøper 10 tvinger. Koster kanskje ca 800 kr totalt. JEG VET. Helt ulogisk og dumt tenkende er hva dere leser. Det blir jo selvsagt et JÆRBEID å prøve å tvinge sammen hylleplatene og det blir ikke bra i det hele tatt. Det blir skjevt og ikke tett. Det er for få tvinger og ingen limknektar så det blir ikke bra i det hele tatt.

Ligger i går kveld i sengen og bare føler meg dårlig over alt og funderer over hva jeg skal gjøre. "Ville en elhøvle hjelpe? Må jeg kjøpe en sånn også...?". Men kommer på bedre tanker. "Hva er den enkleste løsningen egentlig? Det der med limtrebjelker virket jo så bra. Men så dyrt det var jo... Men herregud... Vent her... shit... har jo lagt ut SÅ mye mer penger nå på dette prosjektet enn hva limtrebjelker koster."... Tenner lampen og tar opp laptopen i fanget og går inn på Byggmax og søker på limtrebjelker. Prøver å finne en tykkelse jeg liker til å begynne med... 42 mm er perfekt. Penest ville vært med to stykker som utgjør et plan. Trenger noe mellom 34 til 40 cm i dybden. Finner en som er 180 mm. Så to stykker blir 36 hvilket ville vært PERFEKT. Men shit, den finnes jo bare som 6 meter. Det er jo SUPERLENGT... Hyllen jeg skal ha er jo bare 150 cm. Nå skal vi se. Den koster uansett bare 470 kr. Jeg trenger fire planker til to hylleplater.
Tar frem kalkulatoren. 4 x 150....................

Trenger jeg si mer.... Jeg byr på denne.

Riktig svar: LIMTREBJELKE

• Liker
GreenYoda og 4 andre
  • Laddar…
Du mener Limträbalk som i rådet du fikk allerede for en måned siden i denne tråden?

S Snål-Jocke skrev:
Du mener Limträbalk som i rådet du fikk allerede for en måned siden i denne tråden?
Ja strø salt i sårene bare... Men ja, det var jo derfor den kom på tanken igjen som jeg beskriver.

• Liker
Simsu og 1 annen
  • Laddar…
L
peterwesterlund peterwesterlund skrev:
Ja strø salt i sårene bare... Men ja, det var jo derfor den kom på tanken igjen som jeg beskriver.
Noen ganger er det feil å gå over bekken etter vann :confused: når det finnes på nærmere hold :)
lykke til med din hylle :):)

Selv synes jeg bare at det høres ut som en usedvanlig vellykket operasjon for å øke beholdningen litt. Sterkt jobbet og stå på videre!

• Liker
Gryttjesbo og 1 annen
  • Laddar…
Nå når jeg har kastet alle gamle eikbiter og ryddet hele leiligheten, tatt en dusj og fått i meg en øl kan jeg bare le av det hele uansett. Det ble dyrt men har fått det som jeg vil nå uansett. SÅ DEILIG

• Liker
GreenYoda og 5 andre
  • Laddar…
Det er sluttresultatet som teller. Men vil du ha tilbake litt av pengene du har lagt ut, kan du jo selge av diverse tvinger og sager. Ellers beholde tingene og føle at det er sånt som er bra å ha til neste gang. ;)

Det er tre viktige lærdommer man kan begaves med av å "gjøre det selv".

1. Hvordan man skal gjøre det.
2. Hvordan man ikke skal gjøre det.
3. Hvorfor man ikke skal gjøre det selv.

I virkelig gode prosjekter alle tre.

• Liker
Juicelover og 1 annen
  • Laddar…
Er du klar nå? For limer du sammen 2 limtrebjelker så vil du dessverre få en V-formet skåre på midten da alle limtrebjelker jeg har sett er faset på sidene.

Dessuten vil du sannsynligvis trenge limknekt eller i det minste skikkelige tvinger. Sett treplugger for å få det til å linjere også! Limknekt hadde dog ikke vært til særlig stor hjelp i ditt forrige prosjekt. Der er det mange tvinger som gjelder.

peterwesterlund peterwesterlund skrev:
Åh herregud.

Jeg har vært så jævla dust asså. Men må dele det nå så ingen gjør samme feil. Jeg har vært SÅ dumsnål. Som er ulikt meg og den jeg vil være. Men denne gangen lyktes jeg skikkelig.

Ville komme "billig" unna så kjøpte fire hylleplan på Biltema for totalt ca 650 kr. (allerede der sprenger vi grensen). Hylleplanene må limes sammen så jeg må kjøpe MASSE lim. Kostnad ca 100 kr. Så må jeg kappe til mine overflødige eikebenkeplater som jeg har i kjelleren som jeg skal bruke for å presse sammen hylleplanene med. Så jeg må kjøpe en sirkelsag. Blir en Bosch fra Clas Ohlson for ca 1250 kr. Men vil jo være sparsom så det blir ingen limknekt. Men mange tvinger trengs. Kjøper 10 tvinger. Koster kanskje totalt ca 800 kr. JEG VET. Helt ulogisk og dumt tenkende er hva dere leser. Det blir jo selvfølgelig et KJEMPEARBEID å prøve å tvinge sammen hylleplanene og det blir ikke bra i det hele tatt. Det blir skjevt og ikke tett. Det er for få tvinger og ingen limknekter så det blir ikke bra i det hele tatt.

Ligger i går kveld i sengen og bare har det vondt over alt og lurer på hva jeg skal gjøre. "Ville en elektrisk høvel hjelpe? Må jeg kjøpe en sånn også...?". Men kommer på bedre tanker. "Hva er egentlig den enkleste løsningen? Det der med limtrebjelke virket jo så bra. Men så dyrt det var jo...Men herregud...Vent her...shit...har jo lagt ut SÅ mye mer penger nå på dette prosjektet enn hva limtrebjelker koster."... Tenn lampen og plukker opp laptopen i fanget og går inn på Byggmax og søker på limtrebjelke. Prøver å finne en tykkelse jeg liker til å begynne med... 42 mm er perfekt. Penest ville vært med to stykker som utgjør et plan. Trenger noe mellom 34 til 40 cm i dybden. Finner en som er 180 mm. Så to stykker blir 36 som ville vært PERFEKT. Men shit, den finnes jo bare som 6 meter. Det er jo SUPERLENGT... Hyllen jeg skal ha er jo bare 150 cm. Nå skal vi se. Den koster i hvert fall bare 470 kr. Jeg trenger fire bord til to hylleplan.
Tar fram kalkulatoren. 4 x 150....................

Trenger jeg si mer....Jeg byr på denne.

RIKTIG SVAR: LIMTREBJELKE
Takk for at du deler dine erfaringer! Har fulgt tråden men ikke kunnet bidra med noe. Håper sluttresultatet blir vellykket!
Du får se kjøpet av verktøy som investering! :)

C
Gammel tråd men jeg hadde ca 10 måneder gamle 45x170 trykte trelekter som hadde ligget i garasjen og blitt litt bøyd ca 1-2 cm på midten mot endene. Med vater fikset jeg to plane flater og la trelekter på dem. Satte vekter og annet midt på lektene og etter et par dager var de rette. Vet ikke hvor tørre de var men betydelig tørrere og lettere enn da de ble kjøpt.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.