Holder på å bygge en pen TV-benk av trelekter. Kjøper da en lang trelekt som jeg kapper i tre like store deler og deretter fester sammen med hverandre med hullplater på undersiden som skrus fast.
Problemet er at treverket er skjevt. Og da kan man tro at jeg har valgt en skjev bit og bare burde gå og kjøpe en rett bit. Men dessverre virker det å være mer regel enn unntak at treverk er skjevt. Har altså prøvd flere ganger å ta så rette som mulig, men det viser seg alltid at de likevel er ganske skjeve. Blir liksom en og en halv cm i høydeforskjell på sidene av hylleplanet, og den ene siden luter opp og den andre ned.
Hva skal jeg gjøre? Hvordan finner jeg rette lekter eller hvordan får jeg den jeg har til å bli rett?
Tørket for fort, kjøp ingenting som ligger i varme, deretter er det en liten vitenskap med treverk,
kjerneved og yteved har en tendens til å vri seg når det tørker
Hvor grovt skal du ha til dette, hvis du kjøper høvlet (klart dyrere) så slipper du nok det
Bare husk å ikke legge dem på elementene eller noen direktevarme, men la dem være litt kjølig en stund, samt kjøp i så riktig lengde som mulig
Hvor stor er plate og hvilken dimensjon på regel bruker du? Grunnregelen er i prinsippet at hvis du kjøper vridd treverk kan du ikke få det rett. Du kan kjøpe en limtreplate. Avhengig av størrelse kan det kalles enten hylleplan eller benkeplate. Disse er flate og holder seg flate.
Kjøp regelvirke. La det ligge inne i et par måneder. Riktøvle delene på 2 sider, plønhøvle de to øvrige sidene. Og lim dem sammen, bruk ikke hullplater.
Det finnes ingen snarveier, å bygge møbler av heltre krever at man forstår hvordan tre oppfører seg.
Et alternativ som kanskje funker er å kjøpe de rakeste lektene du får tak i, lime dem sammen direkte (før de rekker å slå seg). Lim annenhver lekt med kjernesiden ned og annenhver med kjernesiden opp.
Vil du få større sjanse for et vellykket resultat kløyver du lektene først på midten og vender dem 180 grader mot hverandre og deretter limer (vendlime). Disse sammenlimte lektene limer du så sammen. Dessverre vil man jo se at det ikke er hele lekter da.
Merk at alt bygger på at de limes sammen. Med hullplater fungerer ikke metoden.
vectrex: Høres interessant ut. Ser nå på Bauhaus at de selger høvlede lekter også. Kunne kjøpt det. Men man skal fortsatt lime? Hvorfor er lime så viktig?
Om du ikke har mulighet til å få tak i og bearbeide ordentlig møbeltørrt virke så kanskje en limtrebjelke kan være et alternativ? Jeg tror de har en betydelig mindre tendens til å slå seg enn vanlige bjelker. De tynneste ser ut til å være 42 mm så kan du få nesten så tykt som helst.
[lenke]
[lenke]
Det virker kjempebra! Vet du hva slags tre det er? Er det gran eller bladtre? Tror ikke jernvitriol fungerer på løvtre nemlig.