Skal ta opp en døråpning i en betongvegg (275 mm tykk).
Har beregnet at hele biten veier ca. 1200 kg (2.400 kg/m3) - Tunge greier.
Tenkte derfor å dele den i 4 deler à 300 kg.
Lett å skade seg selv eller kappemaskinen!! :|
Hvordan hadde dere lagt snittene for å ikke risikere at snittet går sammen og så sikkert som mulig.
Alt. 1 - Tenkte å begynne med det nederste horisontale snittet
- Deretter de 3 vertikale (nr 2,3 & 4)
- Deretter horisontale snittet nr 5
- og til slutt horisontale snittet nr 6
Kiler påføres på passende sted for å motvirke at biten beveger seg og maskinen setter seg fast. Forslag?
Alt. 2 - Begynner med horisontale snittet nr 1
- fortsette med horisontale snittet nr 2 og 3
- og til slutt med vertikale snittene 4,5 & 6
Samme her, kiler på passende sted. Forslag?
Jeg kommer til å bruke en Husqvarna K3000 cut n break som gjør 25 mm brede snitt.
Jeg tror ikke kiler er en god idé. Når blokkene løsner der oppe, trykker de sammen kilene litt, og sprekken blir smalere enn bladet som da setter seg fast. Med en rund kling får du ikke kommet inn i hjørnene ordentlig.
Kan du håndtere 300 kg blokker?
Ellers er idéen bra med å ta snittet 1 først, og så arbeider man oppover slik at bitene faller ned når man har skåret oppe. Kan du legge snittflaten skrått i den retningen som blokken skal falle? Da kan det kanskje gli av seg selv i den retningen.
Jeg tror ikke kiler er en god idé. Når blokkene løsner der oppe presser de sammen kilene litt og sprekken blir smalere enn bladet som da setter seg fast. Med et rundt blad kommer du ikke ordentlig inn i hjørnene.
Nå henger jeg ikke helt med?
Min idé var at ta det øverste snittet sist nettopp fordi når blokken løsner så faller den noe nedover. (alt 1)
Da utvides jo sprekken ... eller tenker jeg feil??
Jo, man kommer inn i hjørnene med denne maskinen. I hvert fall om man stoler på Husqvarnas beskrivelse.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.