Hei til dere husbyggere, jeg vet at dette er et forum for husbygging og jeg har selv en eierleilighet, men jeg tenkte likevel prøve å få svar på et spørsmål om det går bra.
Det er slik at jeg ønsker å skjære ut en åpning i en betongvegg mellom to rom i min leilighet, men jeg har ingen anelse om hva det kunne koste for noe slikt klarer man vel ikke selv? Eller om man får gjøre noe slik (byggetillatelse kreves kanskje) åpningen skal være ca. 1m.
Veldig takknemlig for svar Ha D,
Det er slik at jeg ønsker å skjære ut en åpning i en betongvegg mellom to rom i min leilighet, men jeg har ingen anelse om hva det kunne koste for noe slikt klarer man vel ikke selv? Eller om man får gjøre noe slik (byggetillatelse kreves kanskje) åpningen skal være ca. 1m.
Veldig takknemlig for svar Ha D,
Vi har åpnet opp mellom to rom i kjelleren (bor i villa). Hadde ikke en tanke på byggesøknad.. Men jeg tror ikke man trenger det :-/. Men hva som kreves for en borettslag vet jeg ikke. Vår nabo har et slikt firma så han gjorde det hos oss da han også bilte opp gulv og litt annet smått og godt. Vet derfor ikke prisen på kun den åpningen da vi gjorde så mye forskjellige ting samtidig. Men man kan nok gjøre det selv. Den er tung men det gikk fort. Ikke mye til hjelp dessverre..
Moderator
· Stockholm
· 57 843 innlegg
Om det er en betongvegg så er den sannsynligvis bærende. Det innebærer at dere i det minste må gjøre en byggemelding. Og selvsagt innhente styrets godkjenning (om dere ikke informerer styret og noe skulle gå galt, så er det grunnlag for "forverkelse" av boretten). Dere skal ha godkjenning fra styret selv om det viser seg at veggen ikke er bærende.
Jeg ville absolutt konsultere en bygningsingeniør hvis jeg skulle lage et slikt hull i en eventuell bærende vegg (og hvis jeg var styret i din forening, ville jeg ikke godkjenne uten ingeniøruttalelse). Sannsynligvis er det ikke noe problem, og da bør en ingeniør kunne gi den beskjeden på en times fakturering. En annen ting å vurdere er om det er risiko for at det går elektrisitet eller vann innstøpt i veggen.
Når det gjelder selve arbeidet, kunne man kanskje vurdere om ikke hullet kan lages med en vanlig vinkelsliper av større modell med diamantklinge (sånne er ikke dyre lenger). Det avhenger selvsagt av hvor tykk veggen er. Og jeg tror at det kan finnes til utleie også. Bare husk at hvis dere skjærer ut hele biten i ett stykke, blir det et "jævla" smell når den lander, for dere kan nok ha problemer med å løfte den.
Jeg ville absolutt konsultere en bygningsingeniør hvis jeg skulle lage et slikt hull i en eventuell bærende vegg (og hvis jeg var styret i din forening, ville jeg ikke godkjenne uten ingeniøruttalelse). Sannsynligvis er det ikke noe problem, og da bør en ingeniør kunne gi den beskjeden på en times fakturering. En annen ting å vurdere er om det er risiko for at det går elektrisitet eller vann innstøpt i veggen.
Når det gjelder selve arbeidet, kunne man kanskje vurdere om ikke hullet kan lages med en vanlig vinkelsliper av større modell med diamantklinge (sånne er ikke dyre lenger). Det avhenger selvsagt av hvor tykk veggen er. Og jeg tror at det kan finnes til utleie også. Bare husk at hvis dere skjærer ut hele biten i ett stykke, blir det et "jævla" smell når den lander, for dere kan nok ha problemer med å løfte den.
Klikk her for å svare