Som mange andre her så har jeg bekymringer for hvorvidt veggen jeg skal fjerne er bærende eller ikke. Delen av huset denne veggen står i er på kjellerplan og i en tilbygg av huset gjort midten på 70-tallet. Rommet er et bad med en ikke i ferdigstilt badstue som vi nå vil ta opp for å gjøre vaskerommet mer funksjonelt. Legger ved noen bilder av tegninger og hvordan det ser ut i dag og håper noen klok menneske kan hjelpe til. Veggen er totalt 2,85 m og vi tenker å rive 1,85 m, dvs døren og alt til venstre (sett fra badet).

• Tegning av husets kjellerplan fra 1970-tallet, med markert område for veggfjerning. Viser bjælkelag, dimensjoner og krysskolvning.
  • Gulvplan for kjelleretasje med bad og bastu; spør om bærende vegg før riving. Tegnet for hånd, markert seksjon for endring.
  • Bygningstegning viser et bad med en markert vegg i rødt for mulig fjerning, badekar, og dør; delen av huset i kjelleren til en 70-talls utvidelse.
  • Veggen i et badrom med murblokker, ved siden av en dørkarm av tre. Det er også synlige rør og en stolpute i forgrunnen.
  • Baderom med flislagte vegger, dusjhjørne og en tre-dør markert i rødt. Veggen skal rives for å utvide vaskerommet.
Uvanlig enkel spørsmål og med riktig tegning for at spørsmålet skal gå raskt å besvare!
Det blå er ytterveggene og bærende vegger, dermed ingen problem å rive det røde (ja, bortsett fra ytterveggen da):
Planløsning med blå linjer for ytter- og bærende vegger, og en rød markering for en vegg som kan rives, bortsett fra ytterveggen.

• Liker
fribygg og 1 annen
  • Laddar…
Takk!! :heart:

Jeg er helt enig med @Anna_H men vil bare påpeke at den røde firkanten er plassert i forskjellige posisjoner på kjellerplanen respektive bjelkelagsplanen. På den sistnevnte feilaktig.

• Liker
Anna_H
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Jeg er helt enig med @Anna_H men vil bare påpeke at den røde firkanten er plassert i ulike posisjoner på kjellerplanet respektive bjelkelagstegningen. På den sistnevnte feilaktig.
Det har du rett i, firkanten er jo midt i hobbyrommet på den tegningen! Det burde jeg ha sett! Uansett går det jo bra der den skal være også.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.