Y
har 1½ plans villa. med 64 kvadrats garasje mot ene gavlen. Er sugen på å sette dør så man kan gå ut på garasjetaket. Bygge pent tredekke og få verdens uteplass i sørvendt beliggenhet, nok fineste plassen rundt huset...

Men... idag er det to vinduer - som er råtnet og har tatt inn vann. Jeg har fylt dem med silikon for å vinne litt tid. Tenkte å stifte byggplast over dem for å ta tak i dette senere til våren..

Men... Anticimex frarådet dette, og nå stopper renoveringen inne i huset...

Spørsmålet er, skal jeg bare kjøpe to vinduer og bytte, tjoff tjoff, eller skal jeg være litt frempå og benytte anledningen til å bytte mot en balkongdør + et vindu?

Idag er jo ikke engang andre etasje isolert osv, så det er jo en lang vei til alle planene blir ferdigstilt... tenk om alt går galt og man ikke satser på to bomuligheter...
- Men på den annen side kan man jo gå den veien og lage en uteplass allikevel...

Men hvordan ville dere gjort det?

Gjør det med en gang så blir det gjort. Når du først vil lage uteplass er det mest slitsomme klart. (eller det som vil fremstå som veldig slitsomt når du har renovert og møblert rommet som du nå skal sage opp en vegg i ;))

Gjør det nå. Byggmatrial pleier ikke å bli billigere med tiden og du sover bedre når du vet at det er ordentlig gjort

Y
Det er mange som peker ut skanskabyggvaror.se for å ha bra vinduer. Dessverre tolket jeg det som at de ikke hadde noen matchende dører. Eller ja, det er vel ikke så viktig, bare glassene er like store..men dørene hadde jo dårligere U-verdi, noe jeg forsåvidt kan tenke meg at alle har.

Finnes det noe annet sted som er velanbefalt ved leting etter vrifönster?

Y
så slo det meg... om jeg nå setter inn en ny fin dør og luksuspynt, tåler de å ha havnet i en kaldloft eller vil de raskt falle sammen?

og i sørlig retning der alt brennes, bør man bruke metallkledde objekter da?

Jeg hadde satt inn dør direkte! Og selvfølgelig Alu-kledd utside. Så har dere jo en fin nødutgang i fremtiden om dere innreder loftet.

Per

AXS
Dør! Funker også utmerket når du skal renovere senere, bra inn- og utlasting.

Y
jo, fint for tyvene også... :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.