S
Som topic lyder, jeg er i behov av å heve bakken en bit overfor mitt kjellervindu pga. hellingen er feil.
Hadde tenkt å mure en liten "ramme" rundt vinduet som jeg kan heve bakken rundt uten at vinduet blir druknet.
Jeg har aldri murt noen gang dog, er lecablokk bra for dette formålet?
Så at byggmax hadde en ganske smal lecablokk, dog uten spor for armering, hvordan armerer man en sånn?
Antar at jeg må armere?
Skal jeg feste konstruksjonen til husgrunnen eller skal den være frittstående? Hvis jeg fester den til huset er jeg redd at setninger skal sprekke husveggen.

Har ikke bygget noe slikt selv, men tenk på marktrykket - det kan bli en del jord som trykker på - lecablokker er nok ikke det mest stabile? Kanskje det går an å armere opp så disse fungerer, men jeg har nok aldri sett en slik kassun laget av leca - pleier å være betong.

L-element, der L-delen er under bakken, burde kanskje være det beste, eller å støpe - spørsmålet er om det ikke finnes ferdige kassundeler (f.eks.: http://www.steriks.se/sv/Produktsortiment/Murar/Stodmurar-L-stod/L-stod-20-kNm2-not-not/)?
Så en annen diskusjon som kanskje kan være relevant...
https://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/13840-stodmur-lattklinker-eller-l-block.html

/K

Sist redigert:
T
Det er vel ikke noe marktrykk å snakke om når man skal støpe en "brønn" foran et kjellervindu?

Vinduet ligger vel over mark i dag og brønnen skal (vel?) bare ned en bit under vinduet og så opp såpass at man kan heve marknivået et par desimeter?

Hvis man da graver ut foran vinduet og grunner med pukk som komprimeres og deretter bygger en form for brønnen og støper opp det, burde det vel bli sterkt nok?
Man kan/bør vel knytte sammen brønnens armering med noen armeringsstål innboret i kjellermuren (avhengig av materialet i den kanskje man skal ha noe festeelement?).

Jeg har vanskelig for å se at det skulle bli så mye belastning på det at det ikke holder mot det lille marktrykk som blir. Litt platonmatte eller lignende på utsiden og en inngjuten avrenning for regnvann tar vel hånd om vann/fukt.

Hvis man vil stable noen smale lecablokker som nevnes, så må man vel iallfall støpe en plate å sette dem på og deretter pusse utsiden før platon og innsiden likeså?
Med blokker som står mot kjellerveggen og deretter blokker på tvers utenfor som støtter mot dem er jo et alternativ, men det må jo forsterkes dersom blokkene ikke er full lengde, og forsterkning mellom lagene blir innviklet da det ikke finnes spor i de blokkene.

Som jeg ser det, er det vel i så fall like greit å støpe alt i ett stykke?

S
Testarn skrev:
Det er vel ikke noe marktrykk å snakke om når man skal støpe en "brønn" foran et kjellervindu?

Vinduet ligger vel over bakken i dag, og brønnen skal (vel?) bare ned en bit under vinduet og så opp såpass at man kan heve bakkenivået et par desimeter?

Hvis man da graver ut foran vinduet og grunnlegger med makadam som komprimeres og så bygger en form for brønnen og støper det opp, burde det vel bli sterkt nok?
Man kan/bør vel knytte sammen brønnens armering med noen armeringsstål innboret i kjellermuren (avhengig av materialet i den kanskje man skal ha noe festelement?).

Jeg har vanskelig for å se at det skulle bli så mye belastning på det at det ikke holder mot det lille marktrykket som blir. Litt platonmatte eller lignende på utsiden og en inngjuten avrenning for regnvann tar vel hånd om vann/fukt.

Hvis man vil stable noen smale lecablokker som nevnes, så må man vel uansett støpe en plate å sette dem på og så pusse utsiden før platon og innsiden likeså?
Med blokker som står mot kjellerveggen og så blokker på tvers utenfor som stytter mot dem, er jo et alternativ, men det må jo forsterkes hvis ikke blokkene er full lengde og forsterkning mellom skiftene blir vanskelig siden det ikke finnes spor i de blokkene.

Som jeg ser det så er det vel i det tilfellet like bra å støpe alt i ett stykke?
Min tanke (har murt nøyaktig null ganger, aldri engang vært med på det) var å bare grave ut og deretter på med makadam og jevne av, så mure med lecablokkene stående på gruset, det jeg var usikker på var om dette skulle holde. Og det virker jo da ikke gjøre.

Støpe av betong høres i så fall ut som en bedre idé, spørsmålet er, må den forankres i husgrunnen i det hele tatt? Jeg er litt bekymret for at det skal telehive underfra mot "brønnen" slik at den bryter i stykker husgrunnen.

Nei, betongkasunen trenger ikke å forankres i husgrunnen. Du kan støpe betongen helt frem men med en bit byggfolie imellom. Men sprekken burde tettes så at ikke vann renner inn den veien.

• Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
T
Du trenger nok ikke å knytte sammen kjellermuren med kasunen hvis du er bekymret, det går jo an å sette en mykfuge mellom delene, men det krever nok bedre fundamentering med makadam og å pakke den slik at kasunen ikke synker etter noen sesong og det blir en større glipe mellom vegg og kasun.

Jeg hadde ikke vært bekymret for at du skal få telehiv på den lille overflaten som presser i stykker kjellerveggen, men jeg vet jo ikke hva du har for grunnforhold eller for den del hva slags kjellervegg det er?

Ikke mitt ekspertområde, men om du legger celleplast under betongplaten burde risikoen for teleheving også minske. Legger du platonmatte på utsiden av kasunen og en meter ut på kjellerveggen på respektive side av kasunen og tetter med passende tettemasse i endene på platonmatten, så burde det hindre eventuelt vann i å komme inn som risikerer å renne ut av en eventuell glipe mellom kasun og kjellervegg.

Jeg er ganske overbevist om at det duger godt med leca i dette tilfellet. Jeg antar at "brønnen" skal lages som en U, derfor vil den få støtte mot marktrykket naturlig.

Så blir det naturligvis bedre og lengre levetid med betong, men det er betydelig mye mer arbeid å bygge form og støpe enn å mure en lecamur som deretter pusses.

Man kan kjøpe et sementrør og kappe av halve røret på langs. Da får man en bueform som kan være ganske stilig avhengig av vindusstørrelsen.

• Liker
stice
  • Laddar…
S
Testarn skrev:
Du trenger nok ikke å knytte sammen kjellermuren med kassunen hvis du er bekymret, det går jo å sette en mykfuge mellom delene, men det krever nok bedre fundamentering med pukk og å pakke den så at kassunen ikke synker etter en sesong og det blir en større sprekk mellom vegg og kassun.

Jeg hadde ikke vært bekymret for at du skal få teleheving på den lille overflaten som presser i stykker kjellerveggen, men jeg vet jo ikke hva du har for grunnforhold eller for den del hva det er for kjellervegg?
Hva det er for kjellervegg vet jeg ikke riktig, den er lett å bore i med en vanlig slagboremaskin iallfall.

Jeg tenkte å prøve å begynne med dette prosjektet i morgen, er dette riktig metode om jeg nå skal støpe en plate:

Grave ut et par desimeter, fylle opp med pukk, er det nok å bare trampe litt for å komprimere? Bør jo gi bedre resultat enn en lettere platevibrator iallfall?

Oppå pukken legger jeg celleplast som er noen DM større enn kassunen skal være.

Bygger en ramme av tre som skal tilsvare bunnen på kassunen, forbereder med avløpsrør og sluk og armering.

Støper en plate på 5-10 CM? Hva er tilstrekkelig her?

Venter til den har stivnet tilstrekkelig, kanskje 48 timer?

Bygger en ramme for veggene i kassunen som jeg stiller på platen og får til bra på et vis.

Jeg har nok bestemt meg for å støpe, mest fordi det føles som et passe prosjekt å lære seg å støpe på. :)

Helt riktig :thumbup:

Bare et tillegg, og det er at du etter at du har dratt av betongen på platen stikker ned armeringsjern i (typ hver 20 cm) i ytterkant på platen som da skal havne midt i den kommende muren. Du bøyer deretter armeringsjern som store U-er som skal løpe horisontalt i muren, disse bindes fast på de oppstikkende armeringsjernene så det danner en matte med store masker.

Tenk på at armeringsjern ikke skal ligge nærmere ferdig betongflate enn 3 cm, helst 5 på grunn av risiko for at de ruster med sprukket betong som følge. Platen trenger ikke være så tykk men 5 cm er nok i minste laget.

EDIT: Ja, det holder at du stamper makadamen, men legg ikke ut mer enn noen cm tykke lag av gangen hvis du skal pakke det med føttene.

Sist redigert:
Husk å ha en vannavløp i kasunen. Ellers blir kjellervinduet et akvarium.

S
Sånn, nå er prosjektet i gang, her har jeg gravd ut all leirjord til jeg møtte bare sand.
WzLhvvY.jpg

Her har jeg fylt opp med 1dm grus og så på med en 100mm tykk isolasjon, kommer nok til å legge på en til på rundt 5CM for å få opp høyden litt bare.

zGhSwnE.jpg

S
Kommer til å spore ut i celleplasten for brønn og avløpsrør, så det er på gang! Har ikke funnet noe bra ennå, håpet på en markrenne fra byggmax, men det var 10 dagers lev. tid :S

• Liker
mexitegel
  • Laddar…
Ser jo fint ut :) ikke glem røret mellom brønnen og takavvanningen :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.