S
Takavvanningen går ut i grøften, som som sagt er for høy, men jeg kan aldri tenke meg at det blir noen ekstreme mengder vann, så jeg lurer på om man kan ta et rør med ca. 200mm2 diameter og bore med skurupsborren og lage en egen liten "brønn" for akkurat det vannet. Ved et kraftig regn på si 30mm og brønnen ved vinduet er kanskje 0,5 m2, burde det gi 15 liter vann, det er jo ikke så mye.

den lille "brønnen" skulle i så fall stå et sted hvor jeg har mye sand også

Sist redigert:
Mener du at takavvanningen ikke fungerer?

Regel 1a er å ikke lede ned vann til dreneringen.

S
mexitegel skrev:
Mener du at takavvanningen ikke fungerer?

Regel 1a er å ikke lede ned vann til dreneringen.
Takavvanningen fungerer bra, men rørene ligger for høyt til at rørene fra vinduskasunen skal gå sammen med dem, siden det røret vil ligge lavere enn takavvanningen gjør.

Jeg vet ikke hvordan du tenkte, men jeg tenkte å bore et sånt der skurupshull cirka 2 meter vekk fra huset ned et sted der jeg har sandholdig jord, og så lage en brønn kun tiltenkt vinduskasunen.

S
Var iväg og skulle kjøpe spygatt til dette nå, selvfølgelig fantes det ikke på verken byggmax, coop bygg eller beijer.

Den eneste spygatten jeg fant var en i plast med 50mm utløp.

Går det å bruke plastspygatt og 50mm hvite plastrør ute i bakken?

T
SueCia skrev:
Var iväg o skulle kjøpe spygatt til dette nå, selvfølgelig fantes det ikke på verken byggmax, coop bygg eller beijer.

Den eneste spygatten jeg fant var en i plast med 50mm utløp.

Går det å bruke plastspygatt og 50mm hvite plastrør ute i marken?
Er det spygatt for innendørs bruk? Den skal jo forsåvidt støpes inn men risikoen er jo at den sprekker og fryser i stykker. Hvite rør er jo ikke like sterke som de grå eller de oransje og jeg vet ikke hvordan de klarer frost og bevegelser i marken.

Er det "eneste" alternativet i løpet av helgen og du har hastverk med å få dette gjort så kan det være verdt å prøve. Verste scenariet er jo at du må pigge ut spygatten og røret og sette nytt om et par år, eller så fungerer det og da er det OK.

Av og til må man gjøre "good enough" - det blir jo i hvert fall mye bedre enn dagens løsning og du kan komme videre med å heve marknivået som du har planlagt.

Din idé om å føre ut vannet til en egen liten "brønn" der det får infiltreres synes jeg virker helt OK. Bor en hull, legg litt markduk og fyll med singel/makadam, legg over markduk og fyll igjen. Det burde kunne håndtere de mengdene vann det kommer til å dreie seg om.

T
Lurte på en ting... er det et rom bak vinduet som dere er i ofte/lenge? Det ser på bildet ut til å være topphengslet og at det går utover. Da vil det ikke være mulig å krype ut gjennom det hvis det brenner eller så når du har bygget en kasun.

Har en nabo hvis sønn har sitt soverom bak et kjellervindu (som var litt større enn ditt) og det gikk utover, så når de laget en kasun som du gjør nå, byttet de vinduet til et som gikk innover. Bare for å kunne rømme den veien om det var nødvendig.

Bare en tanke som slo meg...

S
Ewald skrev:
Hmm ... men det Finns färdiga lysinslipp å kjøpe ....

[lenke]

[lenke]

eller skal det være ngt spesielt med den?
Det der var ikke særlig pent, dessuten må vinduet kunne åpnes da det kan være deilig å gjøre det iblant :)

S
Testarn skrev:
Fundert på en sak... er det et rom bak vinduet som dere er i ofte/lenge? Det ser på bildet ut til å være overkantshengt og at det går utover. Da vil det ikke være mulig å krype ut gjennom det hvis det brenner eller så når du har bygget en kasun.

Har en nabo hvis sønn har soverommet sitt bak et kjellervindu (som var litt større enn ditt) og det gikk utover så når de laget en kasun som du gjør nå, byttet de vindu til et som gikk innover. Bare for å kunne evakuere den veien hvis det var nødvendig.

Bare en tanke som slo meg...
Det finnes et til kjellervindu som er like stort men som sitter på den andre siden av rommet, det er det vinduet man får forsøke å ta seg ut gjennom hvis det skulle behøves, finnes også en vei ut gjennom kjelleren opp gjennom garasjen også, så jeg forverrer ikke evakueringsmulighetene iallfall :)

SueCia skrev:
Det der var ikke så veldig pent, dessuten må vinduet kunne åpnes da det kan være deilig å gjøre det noen ganger :)
Men lysinnslippet dekkes jo av bakken/jord senere. Vinduet åpnes vel innenfra?

S
Ewald skrev:
Men lysinnslippet dekkes jo av bakken/jord så. Vinduet åpnes vel innenfra?
Det dekkes jo opp mot ytterkanten av lysinnslippet, nærmest vinduet vil jo bunnen være lavere enn bakken rundt.

S
Spygatten:
e8DksY3.jpg

Fordypningen rundt brønnen der jeg holder fingeren i, skal det støpes betong over det sporet også?

Forberedelsene for støping:
VivlaqB.jpg

Ser dere noe galt her? Ellers armerer jeg i morgen og støper.

• Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
T
Nei, det sporet skal fange opp sand så det ikke kommer ned i avløpet.

Ser bra ut for øvrig.

• Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
S
2xHS1ih.jpg

Nå er plata støpt, at det ser amatørmessig ut trenger jeg ikke høre ;) Overflaten heller i alle fall stort sett mot risten.

Det jeg lurer på nå er hvordan jeg bygger den ytre av veggene jeg skal støpe mot, den indre er jo lett, 3 OSB-plater med litt lekter som støtte, no problems. Så når jeg skal bygge den ytre tenkte jeg å sette OSB-platen helt ned mot isoporen og så tett mot betongen, men hvordan sørger jeg for at avstanden blir korrekt hele veien uten å kunne sette noen gjennomgående distanser?

Det er vel ikke så høy mur du skal støpe? Da er det nok enklest at du setter stolper på utsidene av begge formhalvdelene (indre/ytre) som du forbinder med en plankebit på toppen. Bare husk å lage stolpene så høye at du har plass til å komme til under plankebitene. I underkant fyller du med jord/grus slik at ytre formen ikke buler ut.

Alternativt kan man bore gjennom begge formene og stikke gjennom ståltråd, vri den over en spiker og tre den tilbake, og sette en spiker på andre siden også. Så snurrer du ståltråden slik at den er stram.

• Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.