24.729 lest ·
40 svar
25k lest
40 svar
Skal heve bakken over kjellervindu, bygge et "lysinnslipp"
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 592 innlegg
Jeg synes det ser ganske bra ut - skal bli spennende å følge fortsettelsenSueCia skrev:[bild]
Nå er platen støpt, at det ser amatørmessig ut, trenger jeg ikke høreOverflaten heller i alle fall mest mot brønnen.
Det jeg lurer på nå er hvordan jeg bygger den ytre av veggene jeg skal støpe mot, den indre er jo lett, 3 OSB-plater med litt lekter som støtte, no problems. Så når jeg skal bygge den ytre, tenkte jeg å sette OSB-platen helt ned mot isoporen og så tett mot betongen, men hvordan sikrer jeg at avstanden blir korrekt hele veien uten å kunne sette noen gjennomgående avstandsstykker?
/K
S
SueCia
Elektronikkentusiast
· Dalarna
· 5 535 innlegg
SueCia
Elektronikkentusiast
- Dalarna
- 5.535 innlegg
Nå er veggene støpt, 
Jeg har dog armert feil, har armert med stående opp-nedvendte U som jeg har najat i armeringsjernene som stikker opp fra platen, jeg forstår nå i etterkant at jeg skulle ha armert med liggende U.

Jeg har dog armert feil, har armert med stående opp-nedvendte U som jeg har najat i armeringsjernene som stikker opp fra platen, jeg forstår nå i etterkant at jeg skulle ha armert med liggende U.
Ser jo kjempebra ut 
Og det er riktig om armeringen, men det skal ikke være noen fare i ditt tilfelle - det er ingen store belastninger vi snakker om her. Om man skal være etterpåklok, så er det beste å dra opp de armeringsstål som du stoppet ned i kanten til noen cm under ferdig mur og deretter forbinde disse med horisontale U-er så det dannes et rutemønster på ca. 10-15x10-15 cm.
Og det er riktig om armeringen, men det skal ikke være noen fare i ditt tilfelle - det er ingen store belastninger vi snakker om her. Om man skal være etterpåklok, så er det beste å dra opp de armeringsstål som du stoppet ned i kanten til noen cm under ferdig mur og deretter forbinde disse med horisontale U-er så det dannes et rutemønster på ca. 10-15x10-15 cm.
S
SueCia
Elektronikkentusiast
· Dalarna
· 5 535 innlegg
SueCia
Elektronikkentusiast
- Dalarna
- 5.535 innlegg
Ahh det er akkurat slik jeg innser at jeg burde ha gjort, men jeg håper at det holder likevel, det var altfor drygt å holde på med dette...mexitegel skrev:Ser jo veldig bra ut
Og det er riktig om armeringen, men det skal ikke være noen fare i ditt tilfelle - det er ingen store belastninger vi snakker om her. Om man skal være etterpåklok, så er det beste å dra opp de armeringstål som du stoppet ned i kanten til noen cm under ferdig mur og deretter forbinde disse med horisontale U-er så det dannes et rutemønster på ca. 10-15x10-15 cm
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 592 innlegg
Ser bra ut!SueCia skrev:
Armeringen burde ikke være kritisk i denne applikasjonen...
Utenpå veggene i kasunen kommer du til å legge en form for platonmatte eller lignende for å unngå fuktproblemer i den konstruksjonen da?
/K
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 592 innlegg
Du kan kanskje gå litt old-school og male med kallasfalt eller noe i stedet?SueCia skrev:
Singel nærmest er bra, og nok en forutsetning, men man vil vel unngå at betongen suger opp fukt uansett - frigolitisolering kunne kanskje funke også, sammen med en liten plastkant øverst sånn at regnvannet ikke trenger ned imellom?
/K
S
SueCia
Elektronikkentusiast
· Dalarna
· 5 535 innlegg
SueCia
Elektronikkentusiast
- Dalarna
- 5.535 innlegg
Nå er det klart!
Forbilder:

Etterbilder:

Jeg brydde meg ikke om å fuktsikre utsiden av kasunen, det får bære eller briste, et lag med makadam bryter i hvert fall kapillæreffekten fra jorden.
Forbilder:

Etterbilder:

Jeg brydde meg ikke om å fuktsikre utsiden av kasunen, det får bære eller briste, et lag med makadam bryter i hvert fall kapillæreffekten fra jorden.
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 592 innlegg
Snyggt. Bra jobba - ser veldig bra ut!
Mye mer profesjonelt enn "dippen" som var før
/K
Mye mer profesjonelt enn "dippen" som var før
/K
Klikk her for å svare