52 026 läst ·
10 svar
52k läst
10 svar
Stödmur - Lättklinker eller L-block?
Jag skall bygga en stödmur och står i valet och kvalet i att mura själv med LECA eller köpa färdiga L-block. Har någon prisuppgifter på L-block? Är det liknande förarbete med bärlager o.s.v.? Vilka dimensioner finns för L-block?
Ni som har murat själva, är det jobbigt för en händig gör-det-självare? Vilka dimensioner har ni murat och hur lång tid tog det?
Ni som har murat själva, är det jobbigt för en händig gör-det-självare? Vilka dimensioner har ni murat och hur lång tid tog det?
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
För att en murad stödmur ska kunna stå emot något större jordtryck måste du se till att ha jordankaren också. Vilka och hur tätt har jag ingen aning om.
Ska du mura högt?
Ska du mura högt?
Nej, inte särskilt högt - 80-100 cm. Har inte varit ute med laserpasset än. Kör man på dessa höjder har jag läst att man bygga en "sockel" genom tvärställda block av samma dimension samt att man gjuter upp lite på sidorna med grovbetong.
Låter som det är lite pyssel att mura själv, sen ska man ju behandla muren med puts...
Låter som det är lite pyssel att mura själv, sen ska man ju behandla muren med puts...
Och jag fortsätter med att återigen säga att L-element gör man själv om man vill ha ett vettigt pris på dem. Ungefär 300 kr/metern vid 1 meters höjd.
När det gäller underarbetet så ja, det ska alltid göras ordentligt, Slarv där kan du aldrig fixa utan att riva alltihopa.
Hur stadigt fundamnet du behöver beror på hur mycket tryck du kommer att lägga mot muren. Vad ska du ha på den högre delen? gräsmatta är enkelt. En väg som ska hålla för lastbilar ställer helt andra krav
När det gäller underarbetet så ja, det ska alltid göras ordentligt, Slarv där kan du aldrig fixa utan att riva alltihopa.
Hur stadigt fundamnet du behöver beror på hur mycket tryck du kommer att lägga mot muren. Vad ska du ha på den högre delen? gräsmatta är enkelt. En väg som ska hålla för lastbilar ställer helt andra krav
Förra sommaren gjorde jag en mur av vanlig Leca (19x19x59), tio meter lång, 1.2 meter hög lite i experimentsyfte. Den klarade dock vintern och jag ska fortsätta med den till sommaren. Den står på ett betongfundament, är murad rakt upp men har i övrigt något av en bananform. Dessutom innehåller den en del armeringsjärn, ungefär på vartannat varv.
Jordtrycket verkar den stå emot än så länge. När jag murat klart upplyste en granne mig om att jag borde murat med lutning x antal centimeter per block. Tiden får utvisa om han har rätt.
Innan vi återfyllde med sand (flyttar tydligen på sig när leran expanderar vid frost) så klädde vi insidan av muren med platonmatta. Utsidan putsades. På överkanten lade jag kantsten (dalaporfyr) som ju har yta även på kanten. Det ligger även dränering bakom i botten av muren.
Jordtrycket verkar den stå emot än så länge. När jag murat klart upplyste en granne mig om att jag borde murat med lutning x antal centimeter per block. Tiden får utvisa om han har rätt.
Innan vi återfyllde med sand (flyttar tydligen på sig när leran expanderar vid frost) så klädde vi insidan av muren med platonmatta. Utsidan putsades. På överkanten lade jag kantsten (dalaporfyr) som ju har yta även på kanten. Det ligger även dränering bakom i botten av muren.
jag är inne på samma tankar. behöver ca 70 meters fristående mur 1,2 hög runt trädgården på baksidan. (ingen bilväg, så minimal belastning )Enligt maxits hemsida skall 0,35 x höjden vara under mark. I mitt fall skulle det innebära att två block försvinner under marken (3,2 block per meter.) det känns som bortkastade pengar. Kan man gräva ut till sanden, fylla upp en bit och därefter gjuta en armerat sula strax innan marknivån och sedan stabla upp blocken?spikmas skrev:Förra sommaren gjorde jag en mur av vanlig Leca (19x19x59), tio meter lång, 1.2 meter hög lite i experimentsyfte. Den klarade dock vintern och jag ska fortsätta med den till sommaren. Den står på ett betongfundament, är murad rakt upp men har i övrigt något av en bananform. Dessutom innehåller den en del armeringsjärn, ungefär på vartannat varv.
har ni som byggt leca mur även armerat verikalt? i så fall hur? (typ borrat i varje sten ner till sulan för att få ner järnet?
I beskrivningarna står det också att murar längre än 10 meter skall delas med rörelsefogar. Hur gör man detta? hur använder man en kompriband gummiprofil eller elastisk massa. Är det istället för murbruket, ellee menas att att bokstavligt talat gör man muren i olika 10 meters sektioner?
Klicka här för att svara