Problem, jeg trenger tips på hvordan man på en elegant måte kan støtte den ytterste planken i porten. Kommer ikke på en skikkelig god løsning :(
Tregjerde med bueformet utsnitt, støttet på begge sider. Høyre side inntil en husvegg, venstre side mot betongfundament med høydeforskjell.

Tenk på en liten tverrliggere, men det blir liksom ikke noe vakkert avslutning.. :(

Det er innsiden man ser, til høyre er en husvegg og til venstre en opphøyning med ikke uttegnet gjerde på betongen...

Alle tips er interessante!

/C

Kanskje la den siste planken sitte i stolpen til gjerdet i stedet som du har tegnet på porten.

//Jante

GustavN
Hadde kjørt Jante skrevet. +1

Christer Hedlund skrev:
Problem, jeg trenger tips på hvordan man på en elegant måte kan støtte den ytterste planken i grinden. Kommer ikke på en skikkelig god løsning :(
[bilde]

tenker på en liten tverrligge men det blir liksom ikke en fin avslutning.. :(

Det er innsiden man ser, til høyre er en husvegg og til venstre en forhøyning med ikke inntegnet gjerde på betongen...

Alle tips er interessante!

/C

Vurder hvilken retning du vil ha skråstrevet, trykt eller trukket.
Les følgende tråd: https://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/95833-stagning-av-dorr-z-men-hur.html

interessant, det har jeg ikke tenkt på... Kan bli litt trøbbel med de skyttereimene/haspene jeg har valgt, men det går jo å kjøpe noe annet...

Et alternativ er å "bryte av" den nedre bæringen og trekke den skrått oppover med samme vinkel som skråstiveren... 3D-skisse av en treport som viser en diagonalt plassert støttebjelke fra nedre venstre til øvre høyre hjørne, med en buet topp.
Skissen er ikke den beste, men det viser litt hvordan jeg har tenkt.

Vinkle ned den skjeve tverrliggeren og sett en ekstra horisontal tverrligger?

Eller, i stedet for å skjule støtten, gjør det til en attraktiv konstruksjonsdetalj: Ekstra horisontal tverrligger og to skjeve tverrligger som et kryss?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.