Jeg etterisolerer nå en siporexvegg. Isolasjonsprodusentene anbefaler ikke å montere noen plastfilm innvendig for å hindre fukttransport, og det sitter heller ingen der i dag. Siporexelementene er laget i doble lag med celleplast imellom. Mao er veggen antagelig ganske tett.

Jeg lurer nå på om man bør legge til en plastfilm hvis man skal montere OSB+gips innvendig?

Tapeter osv ser ikke ut til å være påvirket av fukt, så jeg har vanskelig for å tro at det skulle være et problem med OSB-en.

Hva sier ekspertisen? Plast eller la det være?

ClasseClas
Jeg er ingen ekspertise men synes litt...

Sjekk hvilket dampgjennomgangsmotstand cellplasten i Siporex-elementene har i forhold til byggfolie. Hvis det er i nærheten av byggplasten motstand, så blir det i mine øyne kake på kake, og det er jo ingen ønskelig situasjon. Du er jo klar over de diskusjonene som føres angående tettsjikt i flislagte baderom der prefabveggene allerede har folie innenfor OSB/gips el. dobbeltgips el. lignende.

Hei Mathias (og alle andre)

Har du hørt noe fra isolasjonsprodusentene om hva de anbefaler for en massiv lettbetongvegg når det gjelder tilleggsisolering og plastfilm?

/Jonas

Classe - jeg resonerer omtrent som deg.

Jonas - Nix, har bare hørt meg for angående Siporexvegger og vet ikke hva som gjelder for andre steinvegger.

Kom på at jeg faktisk har spurt Isover om dette for en stund siden. Av og til er man ganske glemsk... [smiley=2vrolijk_08.gif]

De anbefaler en dampbrems type Mataki Halotex på innsiden.

/Jonas

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.