Medlem
· Västra Götaland
· 780 innlegg
Et bilde sier mer enn tusen ord, derfor vedlegger jeg et bilde av hvordan trappen vår ser ut. Det er nå på tide å sette list der trappen møter veggen, og jeg har gått og fundert på dette en stund.
Problemet er at på høyresiden så er mellomrommet mellom vegg og trapp på sitt bredeste sted ca 32 mm, mens det på venstre og rett frem er noen mm bare.
Jeg hadde nøyd meg med en 25 mm kvartsstav, men det går jo ikke da fordi det er for bredt på høyresiden, og å ha forskjellige lister føles ikke aktuelt.
Jeg har vært inne på å kombinere en vanlig fotlist som er 35 mm bred (høy egentlig), og sette en mindre kvartsstav på dette. Men det blir kanskje litt unødvendig mye mekk.
Så nå vurderer jeg å sette en 35 mm kvartsstav i stedet. Ulempen med det er at den er vanskeligere å bøye (trappen er jo ikke rett), og jeg må dampe den uansett.
Spørsmålet er: Finnes det noen smart løsning som jeg har oversett?
Problemet er at på høyresiden så er mellomrommet mellom vegg og trapp på sitt bredeste sted ca 32 mm, mens det på venstre og rett frem er noen mm bare.
Jeg hadde nøyd meg med en 25 mm kvartsstav, men det går jo ikke da fordi det er for bredt på høyresiden, og å ha forskjellige lister føles ikke aktuelt.
Jeg har vært inne på å kombinere en vanlig fotlist som er 35 mm bred (høy egentlig), og sette en mindre kvartsstav på dette. Men det blir kanskje litt unødvendig mye mekk.
Så nå vurderer jeg å sette en 35 mm kvartsstav i stedet. Ulempen med det er at den er vanskeligere å bøye (trappen er jo ikke rett), og jeg må dampe den uansett.
Spørsmålet er: Finnes det noen smart løsning som jeg har oversett?
Medlem
· Halland
· 4 006 innlegg
Jeg hadde en list mellom trapp og vegg en gang i tiden. Jeg satte den der da jeg hadde renovert hjemme, tapetsert, slipt ned min eiketrapper og oljet den. Synes det ville bli fint med en list som dekket glipen. Men den forsvant ganske fort fordi trappen flekser litt når man går i den og listen knirket som bare det mot veggen.
Medlem
· Västra Götaland
· 780 innlegg
Freilor; Om jeg forstår deg rett så er det nettopp det jeg har tenkt på. Men jeg tror det blir for mye jobb - da har jeg plutselig to elementer som skal tilpasses etter trappens kurver. Om man ser på øvre høyre hjørne av bildet så ser man at det vil kreves ganske sterke krefter for å holde listen på plass.
Verktygsgurun; Har tenkt på det også, og kommer bare feste den i det ene elementet - vegg eller trapp. Tre er jo levende, så man slipper rare spenninger som endres med årstidene også.
Hmm... Kanskje man skulle droppe Kvartsstav og bare kjøre med en flat list...?
Verktygsgurun; Har tenkt på det også, og kommer bare feste den i det ene elementet - vegg eller trapp. Tre er jo levende, så man slipper rare spenninger som endres med årstidene også.
Hmm... Kanskje man skulle droppe Kvartsstav og bare kjøre med en flat list...?
Medlem
· Halland
· 4 006 innlegg
Min var bare festet i trappen. La et par mm glippe mot veggen er mitt råd.andreascarlsson skrev:Freilor; Om jeg forstår deg rett så er det akkurat det jeg har tenkt på. Men jeg tror det blir for mye jobb - da har jeg plutselig to elementer som skal figurbøyes etter trappens kurver. Om man ser på øvre høyre hjørne av bildet så ser man at det vil kreves ganske sterke krefter for å holde listen på plass.
Verktøyguruen; Har tenkt på det også, og kommer bare til å feste den i det ene elementet - vegg eller trapp. Tre er jo levende, så man unngår rare spenninger som skifter med årstidene også.
Hmm... Kanskje man skulle droppe Kvartsstav og bare kjøre med en flat list...?
Klikk her for å svare
