Et bilde sier mer enn tusen ord, derfor vedlegger jeg et bilde av hvordan trappen vår ser ut. Det er nå på tide å sette list der trappen møter veggen, og jeg har gått og fundert på dette en stund.

Problemet er at på høyresiden så er mellomrommet mellom vegg og trapp på sitt bredeste sted ca 32 mm, mens det på venstre og rett frem er noen mm bare.

Jeg hadde nøyd meg med en 25 mm kvartsstav, men det går jo ikke da fordi det er for bredt på høyresiden, og å ha forskjellige lister føles ikke aktuelt.

Jeg har vært inne på å kombinere en vanlig fotlist som er 35 mm bred (høy egentlig), og sette en mindre kvartsstav på dette. Men det blir kanskje litt unødvendig mye mekk.
Så nå vurderer jeg å sette en 35 mm kvartsstav i stedet. Ulempen med det er at den er vanskeligere å bøye (trappen er jo ikke rett), og jeg må dampe den uansett.

Spørsmålet er: Finnes det noen smart løsning som jeg har oversett?
 
  • Trapp i et hjem med hvite trinn og mørkt rekkverk, mot stripete hvite vegger. Store og små mellomrom mellom trapp og vegg på hver side.
Du kunne alltid ta en ufreste list og legge på platten, og deretter få plass med en kvartstav for å få en hyggelig overgang mot veggen. På den måten fjerner du problemet med ulik avstand mellom trapp og vegg. :)
 
Jeg hadde en list mellom trapp og vegg en gang i tiden. Jeg satte den der da jeg hadde renovert hjemme, tapetsert, slipt ned min eiketrapper og oljet den. Synes det ville bli fint med en list som dekket glipen. Men den forsvant ganske fort fordi trappen flekser litt når man går i den og listen knirket som bare det mot veggen.
 
Freilor; Om jeg forstår deg rett så er det nettopp det jeg har tenkt på. Men jeg tror det blir for mye jobb - da har jeg plutselig to elementer som skal tilpasses etter trappens kurver. Om man ser på øvre høyre hjørne av bildet så ser man at det vil kreves ganske sterke krefter for å holde listen på plass.

Verktygsgurun; Har tenkt på det også, og kommer bare feste den i det ene elementet - vegg eller trapp. Tre er jo levende, så man slipper rare spenninger som endres med årstidene også.

Hmm... Kanskje man skulle droppe Kvartsstav og bare kjøre med en flat list...?
 
andreascarlsson skrev:
Freilor; Om jeg forstår deg rett så er det akkurat det jeg har tenkt på. Men jeg tror det blir for mye jobb - da har jeg plutselig to elementer som skal figurbøyes etter trappens kurver. Om man ser på øvre høyre hjørne av bildet så ser man at det vil kreves ganske sterke krefter for å holde listen på plass.

Verktøyguruen; Har tenkt på det også, og kommer bare til å feste den i det ene elementet - vegg eller trapp. Tre er jo levende, så man unngår rare spenninger som skifter med årstidene også.

Hmm... Kanskje man skulle droppe Kvartsstav og bare kjøre med en flat list...?
Min var bare festet i trappen. La et par mm glippe mot veggen er mitt råd.
 
Der har du det, jeg leser nok som en kratt :D Da synes jeg at du bør gjøre som VG sier, bare én på plasken men et mindre gap for å forhindre knirke-klage.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.