Jeg planlegger å sette inn en ny dør i kjelleren. Det kan være nødvendig siden kjelen nesten er ferdig og siden garasjen ble murt igjen, er det ingen steder å få inn en ny kjele. Følgende bilde viser hvordan det ser ut, og den nye døren vil jeg ha der mannen står. Kryssmerket område på gavlen er den gamle igjennmurte garasjen.
Nå er spørsmålet om veggen vil holde for dette?
Tekniske forutsetninger er:
Tak kjeller: Støpt betongplate tykkelse i høyde 15 cm
Mur kjeller: Murte betongblokker med tykkelse 22 cm. Målt høyde: 212 cm (210 ifølge tegning).
Grunnsåle: 50 cm x 20 cm ifølge tegning, men den ser ut til å gå dypere på enkelte steder. 30-40 cm.
Innergulv kjeller: Ser ut til å være i høyde med grunnsålen. Muligens er det en og samme støping.
X-Merket område på gavlen er en igjennmurt garasje.
Etasjeplanet over består av trekonstruksjoner (lett konstruksjon?).
Dørstørrelse: 10x210
Vindu størrelse 53x79 cm, avstand til gavl første vindu = 2 m, andre vindu = 4.34 m
(google-sketchup-fil er vedlagt som inneholder flere mål)
Så, spørsmålet er om dette ville være trygt å sette inn døren der den vises på bildet, 22 cm fra vinduet?
Årsaken til at jeg ikke vil omgjøre vinduet til en dør er at det sitter et element under der. Spørsmålet er hvor nærme vinduet jeg kan komme før søylen mellom vindu/dør blir for smal til å holde sammen? Er det et alternativ å legge vindu/dør tett inntil hverandre og fjerne all mørtel i mellom?
PS: Det ser ut som at vindusåpningen i kjelleren ender kant i kant med det støpte betongtaket, som på bildet. Er det bjelker støpt inn i betongplaten, eller betyr dette at det ikke finnes noen bjelker over vinduene og det tidligere garasjen?
Huset er bygget i 1956. Hvilke byggforskrifter fantes det for betongdekker på den tiden? Jeg prøver å få ut mer detaljerte tegninger fra kommunen, men det er mulig at det ikke finnes noen beskrivelser av armeringsjernene.
Hvis jeg ikke finner noen slik tegning, er det mulig å finne ut likevel hvor godt armert en betongplate er?
Tør jeg å ta sjansen på at armeringen holder for en åpning til?