Hei!
Har tenkt å fjerne en dør i en betongvegg (9x21). Tenkte først å bygge opp med treverk og gipse igjen hullet, men så vidt jeg forstår, er det da stor risiko for sprekkdannelse. Det beste alternativet ser ut til å være å mure igjen hullet med murblokker og pusse. Problemet er imidlertid at jeg har gulvspånplate som jeg ikke kan rive opp. Går det an å bygge muren direkte på gulvspånet?

Leste et sted at man kan minimere sprekkdannelse ved å bruke såkalt fibergips og stålregler. Er det noen som har erfaring med dette?

mvh!

L
Hei, hva har du under sponplaten? Det er altså en innervegg?

H
M MartinClaesson skrev:
Hei!
Har tenkt å fjerne en dør i en betongvegg (9x21). Tenkte først å slå opp en ramme og gipse igjen hullet, men hva jeg forstår er det da en stor risiko for sprekkdannelse. Det beste alternativet ser ut til å være å mure igjen hullet med murblokk og pusse. Problemet er imidlertid at jeg har gulvsponplate som jeg ikke kan rive opp. Går det an å bygge muren direkte på gulvsponten?

Leste et sted at det går an å minimere sprekkdannelse ved å bruke såkalte fibergips og stålsprosser. Er det noen som har erfaring med dette?

mvh!
Det er møtet mellom nye materialer og betongveggen som sprekker blir (om det blir).
For å garantert unngå det. Reparasjonsvev eller tynngips på hele veggen.
Murer du, kan du fortsatt se hvor hullet har vært. Du får ikke samme struktur på sparkel/puss.
Og hvis det ikke er strukturen så ser du det på fargen på veggen.

Takk for svar!

Ja, det dreier seg om en innvegg. Under gulvet finnes det en betongplate et stykke ned. Okei, så jeg kan gipse igjen hullet og deretter sette renoveringsvev på veggen som beskyttelse mot sprekkdannelse?

Mvh

H
M MartinClaesson skrev:
Takk for svar!

Ja, det gjelder en innvegg. Under gulvet finnes en betongplate et stykke ned. Okei, så jeg kan gipse igjen hullet og deretter sette renoveringsvev på veggen som beskyttelse mot sprekkdannelse?

Mvh
finnes dog ingen garantier

henke_benke skrev:
finns ingen garanti
Nei, selvfølgelig. Det handler om å motvirke så mye som mulig. Hvis det sprekker om noen år får jeg vel gjøre det om igjen.

Mvh

• Liker
1
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.