Har pusset en "falsk" skorstein i lettbetong (serpo 138-KC / grunn med serpo 105). Eget hjemmebygg som skjuler fleksirør fra innsats i den åpne peisen til skorsteinen. Det ble ikke kjempebra, men noenlunde... Jeg skulle ønske å jevne litt til. Kan man gjøre det nå med noe mer amatørvennlig? Sandspakkel??? Den blir varm kun av konveksjonsvarmen, så det blir ikke veldig høye temperaturer. Men den blir varm.
Jeg har selv "fikset" dårlig pussing ved å fukte veggen og sparkle med fint blandet puss, så når det har herdet, fukte igjen og deretter pensle hele overflaten med fin mørtel for å få samme struktur på alt. Bare sandsparkel så blir det jo ganske glatt, funker nok ellers med sandsparkel hvis det ikke er for store flater. Jeg tror at mørtel og sparkel utvider seg ulikt avhengig av temperaturen, så man får nok sprekker...
Okei, trodde ikke man kunne få feste med pusset igjen. Det høres jo lovende ut! Smart å pensle alt på slutten for at strukturen skal bli lik. Ble i dag frarådet fra sandsparkel, men anbefalt å bruke gips. Noen oppfatning?
Gips.... hum.. ja det er vel mykere kanskje at det følger bevegelsene litt... men det blir også veldig glatt.. Hum lurer på om man kan blande i litt sand.. så blir vel gips fullstendig oppløst om det blir fuktig... Men det er kanskje ikke en yttervegg du skal gi deg på.
Om du væter veggen først så fungerer det å legge på med mørtel etterpå. Vætningen forhindrer at den tørre veggen suger ut fukten fra den nye mørtelen så den aldri herder.
Om du væter veggen først så fungerer det å legge på med mørtel etterpå. Vætningen forhindrer at den tørre veggen suger ut fukten fra den nye mørtelen så den aldri herder.
Klikk her for å svare