Jeg har en mur som går langs hele min tomt utmed gaten. Vil sage opp et hull så en bil kan kjøres inn og parkere på tomten. Har tenkt å leie en motorkap og sage fra to sider.

Muren er i betong og jeg har vanskelig for å forutse hvor besværlig det kommer til å bli. Hullet skal være 3 m bredt så jeg antar at det ikke holder å sage to snitt og så prøve å velte muren. Selv om det mot formodning skulle gå så kommer det til å bli for tungt å transportere bort biten som jeg har saget bort.

Skal jeg sage ut smale strimler av muren? Hvordan får jeg bort rester nederst hvis muren brytes over bakkenivå?

Noen som har erfaring eller kan gi tips?

• En lang betongmur med rød takstein langs en tomt ved veien, med noen overhengende trær i bakgrunnen.
Begynn med tre vertikale snitt og en slegge. Går det ikke så får du lage flere snitt.
Er du noenlunde sterk bør du satse på en kapp med 400ø klinge, da kommer du typ 15 cm inn på hver side, men den veier merkbart mer.
Det som blir igjen over bakken kan files bort med kappen om man er litt forsiktig, ellers kan du gå løs på det med en mindre bilmaskin.

Det største problemet jeg kan se er å få pene avslutninger på pannene.

• Liker
elnido
  • Laddar…
Absolutt penest er å leie en kapp som er så pass stor at du kan kappe hele muren fra én side, snittene blir penest da. Strimle muren i passe store biter slik at du kan laste dem og kjøre dem vekk. Går det an å grave ut på innsiden slik at du kan gjøre et horisontalt snitt i underkant?

Det pleier å koste en del å leie en så stor maskin, sjekk med et firma om de er interessert i å kappe opp muren for deg og at du selv kjører bort restene.

Takk for svar. Jeg tenkte å prøve å legge snittet slik at det passer med en hel panne, alternativt prøve å slå løs den siste og så sette på en ny.

Kanskje ikke verdt bryet å gi seg ut på det selv ved nærmere ettertanke. Skal høre med et firma hva det ville koste å sage ned den om jeg frakter bort restene selv. Tør jeg gjette på at det rekker med 5000 kr?

Finnes sager for betong som man fester på en skinne så man får rette fine snitt. Motor kutter er ikke helt enkelt å sage rett med. Husqvarna har en kutter som kalles ringkutter der klingan ikke sitter med sentrums hull så man får mer kuttedyp. Fordelen er også at en slik kutter ikke får gyroeffekt så enklere å kutte med. Men nok vanskeligere å finne til leie.

F Fredrik_Lerum skrev:
Finnes sager for betong som man fester på en skinne så man får rette fine kutt. Motor kapp er ikke helt enkelt å sage rett med. Husqvarna har en kapp som kalles ringkapp der bladet ikke sitter med sentralhull så man får mer kappdybde. Fordelen er også at en slik kapp ikke får gyroeffekt så enklere å kappe med. Men nok vanskeligere å finne å leie.
Alle seriøse utleiefirmaer bør ha tilgang til ringkapper, forrige stedet vi leide på via jobben hadde to stykker.

Med ringkapp må man dog sørge for å ha rikelig med vann og være enda litt mer forsiktig da den nyper lett og kan lett gå i stykker når det nyper.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.