Er det i underkant av røret ville jeg ikke anbefale det. Er det på oversiden kanskje.

Om man har uflaks fester det ikke i det hele tatt, og om man lykkes, sitter det så vanskelig å avgjøre er det i det minste.

Tenk også på at røret _kan_ være løvtunt og en reparasjon bare er å utsette det uunngåelige noen dager i verste fall.

Er det på et sted som man ofte kontrollerer så er det ingen stor fare, men skjult, da er det virkelig au au, selv sveising er ikke bra om det ikke går an å inspisere.

Er du usikker så konsulter en rørlegger. Ekstremt dumt er å få vannskader for å spare noen tusenlapper, pluss at forsikringsselskapene kanskje peker med fingeren hvis de får vite om årsaken.

v-g skrev:
Er det i nederkant av røret ville jeg ikke anbefale det. Er det på oversiden kanskje.

Er man uheldig fester det seg ikke i det hele tatt, og om man lykkes sitter det tilstrekkelig vanskelig å avgjøre er det iallfall.

Tenk også på at røret _kan_ være syltynt og en reparasjon bare er å utsette det uunngåelige noen dager i verste fall.

Er det et sted som man ofte kontrollerer så er det ingen fare, men skjult da er det virkelig aj aj, selv sveising er ukurant hvis det ikke går å inspisere.

Er du usikker så konsulter en rørlegger. Riktignok dumt er å få vannskader for å spare noen tusenlapper, pluss at forsikringsselskapene kanskje rister på neven hvis de får vite årsaken.
Jeg har skrevet til borettslaget flere email om dette, spurt hvem som har ansvar for røret, ringt forsikringsselskapet også. Ingen kan svare meg hvem som har ansvar for røret i mitt kjøkken. Helt utrolig, vi med alle lover, men ingen som vet. Borettslaget svarte bare "du burde oppdaget sprekken ved kjøkkenrenoveringen + vi ser at sprekken er gammel". Sprekken var umulig å se før, det var da jeg malte røret hvitt at den kom til syne, før var røret rustfarget og ruglete. Nå etter 2 år ser det ut som brun harpiks som siver ut av sprekken, som sennep på en pølse i mengde.

Forsikringsselskapet sier at jeg er forsikret hvis det lekker, men jeg som vil reparere røret før ulykken får ingen som helst støtte fra noen, jeg må altså vente til det lekker. Jeg vil jo heller ikke at neste eier skal kreve meg for penger hvis han får en lekkasje senere.

Jeg skulle gjerne sage av røret og sette inn et nytt selv, men problemet er at det sitter vanskelig til, må rive ut et kjøkkenskap + benk og kraner i mitt ganske nyoppussede kjøkken. Skal vel gå kanskje om jeg orker. Hvis jeg ikke kommer til under skapet, noe som vil bli vanskelig, iallfall sagingen med kapp. Hmmmm...

Trist at det skal være sånn. Men om det lekker så lite som du sier er det ingen fare. Jeg ville nok heller ha det under observasjon, pluss informere foreningen om at du ikke har tenkt å gjøre noe med det siden de ikke kan gi noen beskjed. Det jeg ser er den store risikoen for at alt går åt fanders om du mekker selv. En rørlegger har i det minste ansvarsforsikring som dekker.

Om du ikke kommer til kan jeg anbefale en type dremel eller multimaster. Det finnes på clasohlsson et tilbehørssett til deres cotech (kineskopia av dremel) der de har med en masse tynne kappeskiver. Disse gir et veldig smalt snitt (ca. 1mm) pluss at man med fleksislange kommer til på de fleste steder.

Ved eventuell salg kan du jo bare si hvordan det ligger an, så får kjøperne ta hensyn til dette. Men har det som du sier vært i to år, kan det jo like godt holde i 10 til. Tror ikke det spiller mer enn noen tusenlapper rolle ved eventuell salg heller.

Æu riktig full i faen så kan du jo rigge opp en trakt med slange som munner ut på gulvet eller et passende sted så du direkte ser når det "smeller".

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.