12.826 lest ·
17 svar
13k lest
17 svar
Sage av støpt avløpsrør - jetkobling nytt
Side 1 av 2
Hei!
Jeg må kanskje sage av et støpjernsavløpsrør i leiligheten min på kjøkkenet som stikker ut fra veggen. Har nemlig en 15 cm lang sprekk i røret. (røret som går fra kjøkkenvaskens avløp inn i stammen i husets vegg)
Jeg har 2 alternativ tror jeg, sage av det, skjøte med nytt plastrør og med en jetkopling som det kalles. Eller kanskje sveise igjen sprekken(?)
Hva tror dere?
Hvis man sveiser, hvilken type sveis kreves?
Hvis jeg skal sage av røret og lage nytt, hvordan gjør jeg? Vinkelsliper eller tigersag? Røret er ganske kraftig og kanskje ca 12 cm i diameter.
Foruten jetkopling, hva trengs? Reduksjon av rør? Pakninger? Enkelt?
Jeg må kanskje sage av et støpjernsavløpsrør i leiligheten min på kjøkkenet som stikker ut fra veggen. Har nemlig en 15 cm lang sprekk i røret. (røret som går fra kjøkkenvaskens avløp inn i stammen i husets vegg)
Jeg har 2 alternativ tror jeg, sage av det, skjøte med nytt plastrør og med en jetkopling som det kalles. Eller kanskje sveise igjen sprekken(?)
Hva tror dere?
Hvis man sveiser, hvilken type sveis kreves?
Hvis jeg skal sage av røret og lage nytt, hvordan gjør jeg? Vinkelsliper eller tigersag? Røret er ganske kraftig og kanskje ca 12 cm i diameter.
Foruten jetkopling, hva trengs? Reduksjon av rør? Pakninger? Enkelt?
Ok,
Jeg tenkte jeg kanskje skulle slippe å montere bort kjøkkenet, jeg kanskje kommer til å få gjort en operasjon, men da må jeg nok ha vinkelsliper/sag. Synd at det ikke gikk å sveise, det ville hjelpe meg veldig. Kan man kanskje med vinkelsliper slipe igjen sprekken? altså at man "smetar ut" metallen? Noen som har erfaring?
Kan man ikke gjøre en reparasjon på en annen måte? Bra på en bredere jet-koppling over sprekken bare?
P.
Jeg tenkte jeg kanskje skulle slippe å montere bort kjøkkenet, jeg kanskje kommer til å få gjort en operasjon, men da må jeg nok ha vinkelsliper/sag. Synd at det ikke gikk å sveise, det ville hjelpe meg veldig. Kan man kanskje med vinkelsliper slipe igjen sprekken? altså at man "smetar ut" metallen? Noen som har erfaring?
Kan man ikke gjøre en reparasjon på en annen måte? Bra på en bredere jet-koppling over sprekken bare?
P.
Du kan fuske med kallmetall (finnes å kjøpe på hvilken som helst bensinstasjon) Rengjør ordentlig først. Sme ut kan du glemme
Jeg klippet med vinkelsliper og brukte gummiovergang. enkelt og fungerer bra. Bauhaus hadde sånne til bra pris.
Mvh, Nisse
Mvh, Nisse
Hei igjen! Tar opp tråden igjen.
Jeg kanskje skal gi meg på å kappe avløpsrøret mitt som ligger synlig "i luften" under mitt kjøkkenskap. Etter kapping skjøte med nye plastrør. Hva trenger jeg for dette? Jet-kobling eller en annen gummiovergang? Så kjøper man bare rør og bygger sammen? Når man trykker sammen 2 plastrør, hva trenger jeg som tetningsmasse imellom i skjøten? Ingenting? Silikon?
Jeg kanskje skal gi meg på å kappe avløpsrøret mitt som ligger synlig "i luften" under mitt kjøkkenskap. Etter kapping skjøte med nye plastrør. Hva trenger jeg for dette? Jet-kobling eller en annen gummiovergang? Så kjøper man bare rør og bygger sammen? Når man trykker sammen 2 plastrør, hva trenger jeg som tetningsmasse imellom i skjøten? Ingenting? Silikon?
Om du har skarvmuff mellom rørene så har du en gummipakning i muffen, da holder det med såpe eller oppvaskmiddel for å føre inn rørene lett... så tetter gummien...
Jeg anbefaler ingenting annet enn en muffe...
Jeg anbefaler ingenting annet enn en muffe...
Heter det skjøtemuffe på fagspråk?, får ikke treff når jeg har sett på googel/bilder. Ikke vvs -ting i alle fallMilkshaken skrev:
Man kan visst sveise støpejern, men da er det "fyllnadssvets" som man kan gjøre. Pinnesveis og riktige pinner så kan det gå.
Skal man sveise støpejern riktig skal det forvarmes og holdes på.
Men egentlig så er det jo ingen belastning på røret så det _kan_ gå. Spørsmålet er jo hvorfor det sprukket fra første begynnelse?
Men egentlig så er det jo ingen belastning på røret så det _kan_ gå. Spørsmålet er jo hvorfor det sprukket fra første begynnelse?
Ahh, endelig noen som sier noe jeg vil høre :-Dv-g skrev:Man kan visst sveise støpejern men da er det "fyllnadssveis" som man kan gjøre. Pinnsveis og riktige pinner så kan det gå.
Men egentlig så er det jo ingen belastning på røret så det _kan_ gå. Spørsmålet er jo hvorfor det sprakk fra starten av?
Men kanskje disse verktøyene og teknikken er overkurs? Migsveis og gassveis er de jeg kjenner til. Er pinnsveis det samme som migsveis?
Nei, ingen belastning på røret, sprekkene sitter "okei" til også. Jeg vet ikke hvordan sprekken har oppstått, ingen vold i alle fall ettersom det har vært innbygd i all tid under kjøkkenskap. Ved renovering kom det heller ingen vold på den. Så jeg håper røret er så bra at det ikke sprekker mer opp. Da blir det vinkelsliper og nytt rør.
kanskje det ikke heter skjøtemuffe det jeg mente... jeg brukte type en slik her.nattugglan11 skrev:
http://www.jula.se:80/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=450767
P.S
støpejern går å sveise med en vanlig mig sveiser, men det tåler ingen påkjenninger! du kan for eksempel ikke få to støpejernsbiter til å sitte sammen om de skal utsettes for noen krefter eks. vibrasjoner. Men en sprekk burde du kunne få tett uten større problem.
Ok, takk!!Spoon195 skrev:kanskje det ikke heter skarvmuff det jeg mente... jeg brukte en type som denne.
[lenke]
P.S
støpejern kan sveises med en vanlig mig sveiser, men det tåler ingen påkjenninger! du kan for eksempel ikke få to støpejernsbiter til å sitte sammen hvis de skal utsettes for noen krefter, f.eks. vibrasjoner. Men en sprekk burde du kunne få tett uten større problemer.
Redskapene er en svetstransformator, slagghakke sveiseskjerm og hansker samt en vinkelsliper for å gjøre grundig rent med. Man kan om man kommer til slipe ut sprekken (dog ikke helt igjennom) for å få den beste lille vedheft man kan få. Man kan stort sett sveise på med hva som helst, problemet er at det ikke fester mye bedre enn Plastic Padding, dvs det er bare en kake oppå.
Det absolutt megabeste er om man kan få tak i en annen bit rør av samme sort og prøvesveise på.
Har ikke sveiset med sånne pinner selv, men vet at det går f.eks. gamle motorblokker vet jeg man kan reparere slik. Dog ikke som påpekt der det er belastning i noen større grad.
Sveiseutstyr finnes i mange garasjer/biltema/clasohlsson etc. Pinner finnes på jernvarehandelen el.l.
Det absolutt megabeste er om man kan få tak i en annen bit rør av samme sort og prøvesveise på.
Har ikke sveiset med sånne pinner selv, men vet at det går f.eks. gamle motorblokker vet jeg man kan reparere slik. Dog ikke som påpekt der det er belastning i noen større grad.
Sveiseutstyr finnes i mange garasjer/biltema/clasohlsson etc. Pinner finnes på jernvarehandelen el.l.
Takk!!!!v-g skrev:Redskapene er en sveiseomformer, slagghakke sveiseskjerm og hansker samt en vinkelsliper å gjøre nøye rent med. Man kan om man kommer til slipe ut sprekken (dog ikke helt igjennom) for å få den beste lille vedheften man kan få. Man kan i stort sett sveise på med hva som helst problemet er at det ikke fester mye bedre enn Plastic Padding, dvs det er bare en kake oppå.
Har ikke sveiset med slike pinner selv men vet at det går f.eks. gamle motorblokker vet jeg at man kan reparere sånn. Dog ikke som påpekt der det er belastning i noen større grad.
Sveise finnes i mange garasjer/biltema/clasohlsson etc. Pinner finnes på jernvarehandelen e.l.
Men kan man si at plastic padding kanskje er så nær man kan komme et sveiseresultat i mitt tilfelle og 20 ganger enklere/billigere? Jeg har verken sveiset med eller brukt padding noen gang så jeg kjenner ikke til egenskapene.