J
Å støvsuge er dumt hvis man ikke har en støvsuger med veldig bra filter som man deretter bytter. For da havner jo -hva-det-nå-er- i støvsugeren og vil fortsette å støve neste gang du støvsuger.

Jeg ville tatt en børste og forsiktig kost opp dritten, deretter våttørke og kaste klutene.

Det spiller egentlig ingen rolle om det er asbest, mugg eller svette og fett. Du vil ha det ut uten at det havner i støvsugeren eller i leiligheten, og derfor er våttørking det beste.

• Liker
Slottsfrun
  • Laddar…
J
L lat skrev:
Støvsug du opp støvet, men vil du føle deg tryggere så ta en ny pose & bytt HEPA-filteret.
Bytte filter og pose etter rengjøringen er ferdig håper jeg du mener. :)

J JohanLun skrev:
Støvsuge er dumt hvis man ikke har en støvsuger med veldig bra filter som man så bytter ut. For da havner jo -hva-det-nå-er- i støvsugeren og vil fortsette å støve neste gang du støvsuger.

Jeg ville tatt en børste og forsiktig feid opp dritten, så våttørket og kastet klutene.

Spiller egentlig ingen rolle om det er asbest, mugg eller svette og fett. Du vil ha det ut uten at det havner i støvsugeren eller i leiligheten, og derfor er våttørking det beste.
Høres veldig klokt ut av deg!
Er helt inne på ditt spor.
Støvsuge er det absolutt dårligste alternativet.

Matti_75 Matti_75 skrev:
Kan du ikke ta et bilde for å se røret?
Ligger bilde ute allerede, i mitt innlegg.

S Slottsfrun skrev:
Ligger foto ute allerede, i mitt innlegg.
Send inn en prøve om du tviler på svarene her!

• Liker
Slottsfrun
  • Laddar…
S Slottsfrun skrev:
Ligger foto ute allerede, i mitt innlegg.
Ikke nedenfra

• Liker
Slottsfrun og 1 annen
  • Laddar…
J
Best er nok om du nettopp har flyttet inn å klage på rengjøringen. :)

• Liker
Slottsfrun
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Send inn en prøve hvis du tviler på svarene her!
Det skal jeg gjøre! 👍

J JohanLun skrev:
Beste er nok om du er helt nyinnflyttet å klage på rengjøringen. :)
Ja, det er også et alternativ!

Matti_75 Matti_75 skrev:
Ikke nedenfra
Nei, det er helt sant. Ikke der og kan fotografere nå, dessverre.

S Slottsfrun skrev:
Noen erfaren "røris" her? 😊
Ja.
S Slottsfrun skrev:
Har lagt ut et innlegg om disse gamle rørene bak radiator tidligere, men lurer nå i stedet på om det finnes "røris" med erfaring fra gamle tiders teknikker her?
Ja.
S Slottsfrun skrev:
Mitt spørsmål er som følger:

Pleide man før å isolere liggende rør bak radiator med gurmassa/asbest for at varmen ikke skulle gå ut i veggen men ta seg til selve radiatoren i stedet. Altså at man ikke skulle miste varme unødvendig. Det sier iallfall AI. 😊
Nei.
S Slottsfrun skrev:
Jeg har i eldre leilighet funnet liggende rør bak radiator med "noe" på. De fleste her tror at det er gammelt støv, men jeg synes ikke det ser slik ut. Det blir bare en masse spekulasjoner hit og dit, og derfor lurer jeg om det finnes noen her som vet om man pleide å bruke denne "teknikken".
Ja. Nei.
S Slottsfrun skrev:
Jeg er altså undrende på om det kan være gammel gurmassa/asbest.

Ja, eneste sikre er å ta prøve, jeg vet.
Men, vil likevel spørre om det finnes noen med erfaring av dette her.
Ja.
S Slottsfrun skrev:
Takk på forhånd!
Værsågod.

• Elsker
Festlund
  • Laddar…
Nå er det ikke asbest vi ser på bildene. Men OM det nå var sånn at det finnes asbest der bak radiatoren. Hvem ville bry seg? Utleieren kommer absolutt ikke til å bry seg.

• Liker
Festlund og 1 annen
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Nå er det ikke asbest vi ser på bildene. Men OM det nå skulle være så at det finnes absest der bak radiatoren. Hvem skulle bry seg? Utleieren kommer absolutt ikke til å bry seg.
Hvorfor skulle man ikke bry seg?

Claes Sörmland
S Slottsfrun skrev:
Nei, det er ikke vanlig støv.
Tok forsiktig med fingeren på materialet.
Fikk omtrent som tynt, beige, mykt, gipslignende på fingeren min.
Er det ikke støv sammen med gipsslipestøv fra ulike oppussinger av leiligheten gjennom årene? Og kanskje ett og annet organisk materiale fra blomstene som har falt ned fra vinduskarmen og tørket fast der på røret?

• Liker
gmogmo og 2 andre
  • Laddar…
S Slottsfrun skrev:
Hvorfor skulle man ikke bry seg?
Derfor at nesten alle ikke ser dette som noe problem, mer enn muligens dårlig rengjøring.

• Liker
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.