Lyd mine venner lyd!!!! En plate = latterlig doble plater = ok... Litt isolasjon i så demper det av ytterligere litt... Men mitt tips på innervegger er minimum 70mm regel samt 2 lag gips eller 1 lag gips 1 lag osb/ply til og med råspont men da kun på trestendere.. Personlig foretrekker jeg stålstendere de er bedre på nesten alle måter...
>mr Z skrev:
Selv hater jeg plåtreglar! Synes de er et utyg å jobbe med. Tre føles solid og stabilt, er lettarbeidet og kan enkelt bygges i de mest fantastiske vinkler og konfigurasjoner (for den som gidder!). Plåtreglar får jo sin styrke fra resten av veggkonstruksjonen....det vil si plate-materialet. Jo en ting til....det lukter så godt når man sager tørt og fint tre! ;D
Ang. gips så kanskje det avhenger av hvilken vegg det er. Er det mellom soverom, så sett definitivt dobbeltgips/gips+råspont/OSB, men om det bare er div. andre mellomvegger....mellom stue og spiserom, gang og toalett og lignende så kan du kanskje spare litt.
Vil nok si at akkurat toalettet er deilig å lydisolere... Og kjøkkenet.. Mye bakgrunnsstøy kommer fra kjøkken.
Og Gromit stålstendere som man kan forme så bra, og at det skulle være lettere å bygge i tre kjøper jeg ikke. Det er ingen tilfeldighet at 90% av alle vegger i byggeproduksjon består av stålstendere, eller? Det går raskere, noe bedre lydreduksjon, minst like formbart som tre gir, lettere konstruksjoner, gjør det enklere å isolere osv...
Tre har en fordel iom at det er mer stabilt så til bærende konstruksjoner er det bedre, men dog finnes forsterkningsstendere i stål som er et rent h.....e å jobbe med i visse tilfeller. Men bruker jeg tre så i 99 av hundre tilfeller har jeg stål som utlegg, gjør det hele enklere samt sparer tid og tid er penger og leke med andres tid er som å leke med andres penger
Og Gromit stålstendere som man kan forme så bra, og at det skulle være lettere å bygge i tre kjøper jeg ikke. Det er ingen tilfeldighet at 90% av alle vegger i byggeproduksjon består av stålstendere, eller? Det går raskere, noe bedre lydreduksjon, minst like formbart som tre gir, lettere konstruksjoner, gjør det enklere å isolere osv...
Tre har en fordel iom at det er mer stabilt så til bærende konstruksjoner er det bedre, men dog finnes forsterkningsstendere i stål som er et rent h.....e å jobbe med i visse tilfeller. Men bruker jeg tre så i 99 av hundre tilfeller har jeg stål som utlegg, gjør det hele enklere samt sparer tid og tid er penger og leke med andres tid er som å leke med andres penger
Klikk her for å svare