Noen som vet om det er nok med bare en plate 13mm Robust Gips på innervegger?
Eller skal det være en annen type plate bak Robust Gipsen?

Lyd mine venner lyd!!!! En plate = latterlig doble plater = ok... Litt isolasjon i så demper det av ytterligere litt... Men mitt tips på innervegger er minimum 70mm regel samt 2 lag gips eller 1 lag gips 1 lag osb/ply til og med råspont men da kun på trestendere.. Personlig foretrekker jeg stålstendere de er bedre på nesten alle måter...

Da trenger jeg ikke være bekymret for at veggen er for "klen" i alle fall. Den skal vel holde for en lampe og kanskje en liten hylle da i alle fall. Lyden er noe jeg skal tenke på, må nok legge i litt isolering.

mr Z skrev:
Personlig foretrekker jeg plåtreglar de er bedre på nesten alle plan ...
>:( :o ???

Selv hater jeg plåtreglar! Synes de er et utyg å jobbe med. Tre føles solid og stabilt, er lettarbeidet og kan enkelt bygges i de mest fantastiske vinkler og konfigurasjoner (for den som gidder!). Plåtreglar får jo sin styrke fra resten av veggkonstruksjonen....det vil si plate-materialet. Jo en ting til....det lukter så godt når man sager tørt og fint tre! ;D

Ang. gips så kanskje det avhenger av hvilken vegg det er. Er det mellom soverom, så sett definitivt dobbeltgips/gips+råspont/OSB, men om det bare er div. andre mellomvegger....mellom stue og spiserom, gang og toalett og lignende så kan du kanskje spare litt.

Vil nok si at akkurat toalettet er deilig å lydisolere... Og kjøkkenet.. Mye bakgrunnsstøy kommer fra kjøkken.

Og Gromit stålstendere som man kan forme så bra, og at det skulle være lettere å bygge i tre kjøper jeg ikke. Det er ingen tilfeldighet at 90% av alle vegger i byggeproduksjon består av stålstendere, eller? Det går raskere, noe bedre lydreduksjon, minst like formbart som tre gir, lettere konstruksjoner, gjør det enklere å isolere osv...

Tre har en fordel iom at det er mer stabilt så til bærende konstruksjoner er det bedre, men dog finnes forsterkningsstendere i stål som er et rent h.....e å jobbe med i visse tilfeller. Men bruker jeg tre så i 99 av hundre tilfeller har jeg stål som utlegg, gjør det hele enklere samt sparer tid og tid er penger og leke med andres tid er som å leke med andres penger :-)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.