Er det noen nytte å bruke ekstra hard gips oppå 11mm OSB i garasje, eller er det like bra med normal gips?
 
det kommer an på hva du er ute etter med hard gips?
 
EK-skivene veier litt mer, så de bidrar antagelig med litt bedre lydisolering og brannvern. For å henge opp ting på veggen gjør de ingen nytte; det fungerer like bra med vanlige.
 
Svarene var like uklare som spørsmålet :)

Det virker som harde gipsplater ikke brukes så mye i Sverige?!

Her i Finland brukes ekstra harde gipsplater (såkalt EK) ofte når man vil ha en mer slitesterk vegg, f.eks. i garasjen, men det er ikke så vanlig med OSB under gipsen.

Uten å tenke over platevalget mer så har jeg brukt hard gips + OSB i huset, fordi hvis man er "seriøs" så bruker man "EK"-plater (kun?) og hvis man er "seriøs" så har man OSB-plater under (normal?) gipsen.

Nå jobber jeg med garasjen og der skal jeg ha OSB under, men når jeg tenker på det så tror jeg at nytten med hard gips ikke er så stor da.

Vanlig gipsplate er billigere og lettere.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.