Hei vi har et hus fra 1963 som renoveres etter hvert, nå er det snart kjøkkenets tur og i for det skulle vi ønske å rive veggen mellom kjøkken og stue.
Har vist tegningene for litt snekkere og alle sier at mine takstoler skal tåle det men at man kan legge opp doble 45x220 på loftet for å ha både belte og bukseseler og for å hindre nedbøyning av innertaket.
Så langt er alt vel og så lenge det jeg har hørt stemmer så forstår jeg det som at det ikke er noen grunn til å gjøre en byggemelding av det hele.. Eller?
Vender meg hit for å eventuelt få flere synspunkter før jeg setter i gang med dette prosjektet.
Bør kanskje nevne at døråpningen som finnes i dag vil bli bygget igjen i forbindelse med dette.
Legger ved et par bilder av hustegningene Husritning med detaljert beskrivelse av veggkonstruksjon, inkludert materialer og dimensjoner for bærende og ikke-bærende vegger. Tegning av husplan fra 1963 med markeringsfinger over veggene mellom kjøkken og vardagsrum som planlegges å rives under renovering. Tegning av husets takstolstruktur med målestokk 1:100, viser plassering av bjelker og dimensjoner for renoveringsprosjekt. her.

BirgitS
De som kan regne på det pleier å spørre etter hvilken sted det gjelder for å vite hvilken snøsonen det er.

BirgitS BirgitS skrev:
De som kan regne på det pleier å spørre hvilken sted det gjelder for å vite hva slags snøsonen det er.
Ah takk så mye! Snøsone 1,5 er det som gjelder!

Det står litt om bærende innervegger som gjør meg litt forvirret. Takstolene ser ut til å være fribærende på seksjonen altså skal de ikke trenge bærende innervegger. Har du noen anelse om hvor disse kan tenkes å være?
Antar at de bærende veggene i kjelleren ikke er laget av tre?

B bossespecial skrev:
Det står litt om bærende innervegger som gjør meg litt forvirret. Takstolene ser ut til å være frittbærende på seksjonen altså skal ikke de trenge bærende innervegger. Har du noen ide om hvor disse kan tenkes å være?
Antar at de bærende veggene i kjelleren ikke er laget av tre?
Ja det er vel egentlig det som gjør meg fundersam også, samtidig føles 2"2 spinkelt i bærende konstruksjon?
Kjellerveggene er laget i noen form av stein.
Rett over stuen har man spikret på ekstra "ben" ned til takstolen, sannsynligvis fordi der er ganske stor åpen flate..?
Huset er ca 8,5 meter bredt

Om takstolene er bygget i henhold til tegningen, er det ingen behov for hjertevegg i første etasje. Jeg antar at bjelkelaget mot kjelleren er betong med oppforet gulv på oversiden. Mellomveggen i første etasje burde ikke vært med på tegningen.

BirgitS
Men noe ser jo ut til å ha endret seg med takstolene med tanke på innlegg 5 om ekstra "ben"?

J justusandersson skrev:
Om takstolene er bygget i henhold til tegningen er det ikke behov for en hjertvegg i første etasje. Jeg antar at bjelkelaget mot kjelleren er betong med oppforet gulv på oversiden. Mellomveggen i etasjen burde ikke ha vært med på tegningen.
Jeg skal dobbeltsjekke at alle målene stemmer på takstolene før jeg gjør noe, men det burde stemme. Kjellerveggene er murt og så er det trebjelkelag på det, så da burde jeg være i mål med andre ord, en bjelke for å hindre at innertaket kan henge bare?

Det skal ikke være nødvendig. Takstolenes dimensjoner er ganske OK mht snølast og spennvidde. Har man gjort noe på taket? Det har ingen stor betydning, men seksjonen er tegnet som om bjelkelaget var betong + regelkonstruksjon. Sjekk i kjellertaket. Det gir en indikasjon på tegningens nøyaktighet.

J justusandersson skrev:
Det skal ikke trenges. Takstolenes dimensjoner er ganske OK mtp snøsone og spennvidde. Har man gjort noe på taket? Det har ingen stor betydning, men seksjonen er tegnet som om bæresystemet var betong + regelkonstruksjon. Sjekk i kjellertaket. Det gir en indikasjon på tegningens nøyaktighet.
Kjellertaket er bare granpanel, har boret på noen steder og det virker bare å være panel og deretter spon som isolering.
Da vi renoverte badet, var det heller ikke mer enn lekter/bjelker i bæresystemet.

BirgitS BirgitS skrev:
Fast noe virker jo å ha endret seg med takstolene med tanke på innlegg 5 om ekstra "ben"?
Jeg tror at det kan ha å gjøre med at innertaket kanskje risikerer å svikte litt med langt mellom veggene, det trodde også en snekker som var her og så.

Med de svarene jeg har fått nå føles det som at jeg med god samvittighet kan øse opp en bjelke for å ha både belte og seler og deretter rive for fullt, selvfølgelig passe på så det ikke bøyer ned i mellomtiden.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.