Hei,

Har havnet i en vanskelig situasjon. Har aldri bodd i hus før, men flyttet til 1,5-2 etasjes rekkehus 2 i des 2025 (bygd slutten av 60-tallet).
Vi har leid inn håndverkere som rev ned en vegg (ca 3m lang) mellom kjøkken og stue for 5 dager siden. I går da jeg så på veggen mellom de 2 soverommene i overetasjen ser jeg gulvsetning på hver side av veggen som i prinsippet er rett over der de har revet, en sprekk på høyest 15 mm samt at den ene døren klemmer til soverommet.
Håndverkerne trodde først at den var bærende, men under rivingen sa de at veggen ikke var bærende og derfor satte de heller ikke opp en bjelke.

Har informert dem i går om det ovenstående og de kommer innom i løpet av morgenen for vurdering. Jeg har spurt håndverkere om det ikke bør være engasjert en konstruktør nå, men de ser ingen grunn siden dette skal være ikke-bærende til tross for det jeg sier nå.

Jeg har fått vite at det skal gjøres en byggemelding nå når det etter alt å dømme ser ut til å være bærende, eller er jeg helt på villspor med at det i det minste er delvis bærende? Tillegg: Har i dag midlertidig stemplet med 2 tykkere trestokker som bærer en bred treplanke.

Hvordan bør jeg gå videre nå?!

Er takknemlig for alle svar. Vedlegger noen tegninger fra kommunen som jeg har fått.
Grønn, blått og lilla er tidligere endrede vegger, gult markert er setningen i overetasjen på hver side av veggen og rødt er det som er revet.
Har også filmmateriale om det kan være til hjelp for vurderingen!

Mvh
Bekymret huseier

• Tvärsnitt av husplanritning från 60-talet, visar olika rum såsom klädkammare, hall, sovrum och förråd, samt takets lutning på 42 grader.
  • Plantegninger av et rekkehus med markeringer for fjernet vegg, søyler og balk i forskjellige farger for å illustrere konstruksjonsendringer.
  • Planløsning av et hus med markeringer der vegger er fjernet. Fotografier viser rommet med fjernet vegg mellom kjøkken og stue.
  • En garderobe viser en ny glippe mot gulvet i soverom nummer to, med håndskrevne notater om plassering.
  • Hånd som rekker under skap, teksten "Pax garderob" skrevet på skapet, viser mulig gulvsetting relatert til ombygging i huset.
  • Linjal mot gulv ved en vegg, viser en sprekk på cirka 15 mm mellom gulvet og vegglisten i et soverom.
  • Sprukket vegg ved dør, med skrift "spricka, nymålat dec 2025" og "dør går ej stänga" i gult og rødt, viser problemer etter renovering.
  • Planskisse av et rekkehus med markerte vegger og detaljer om soverom og bad, samt fasadevisning med skråtak og balkong.
Sist redigert:
  • Wow
  • Trist
  • Liker
JimmyJ89 og 3 andre
  • Laddar…
Den veggen er med største sannsynlighet bærende. Har du noen bjelker du kan støtte opp med så lenge?
Har det allerede sunket 15mm så ville jeg ikke gått opp der uten støtte nedenfra.

Sist redigert:
  • Liker
mrbackstrom og 5 andre
  • Laddar…
Jeg ville også spontant si at den er bærende, hvis ikke så har den fått en bærende funksjon. Det ser derimot ikke ut til å være noen forsterkning i grunnen for å ta ned lasten. Finnes det noen ytterligere dokumenter som beskriver husets konstruksjon?

• Liker
Håkan Hansson og 1 annen
  • Laddar…
Sørg for å få inn en byggnadsingenjör så snart som mulig. Byggmesteren ser ut til å ikke ha kontroll.

• Liker
Roger Fundin og 4 andre
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Den veggen er med største sannsynlighet bærende. Har du noen stendere du kan støtte opp med så lenge?
Har det allerede sunket 15mm så ville jeg ikke gått opp der uten støtte nedenfra
Stort takk for ditt svar.
Jeg har en venn som er hobbysnekker og jeg kan enda mindre, vi satte opp disse tykkere stenderne i henhold til bildet.
Har snakket med håndverkeren igjen i dag som er overbevist om at det er ikke-bærende, men skal komme i morgen tidlig for å se (jeg vil egentlig at han skulle stive opp for meg i dag, men det vil han ikke). Han sier han kan sette opp bærebjelke "om det er det vi vil".

Jeg tenker at man trenger å stive opp bedre enn vi har gjort slik at vi kan kjøpe litt mer tid for å rydde opp i denne forvirringen med steg 1 som blir sammen med konstruktør?

• Renovering av kjøkken under oppussing med plastdekke på gulvet og en enkel skillevegg. En svart krakk står foran. Naturlig lys fra vinduet.
  • Liker
Mörner og 1 annen
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Se til å få dit en byggnadsingenjör snarast. Byggaren verkar inte ha koll.
Stort takk for ditt svar! Jeg er i kontakt med en nå.

Skal man be konstruktør bedømme og deretter la håndverkerne gjøre det konstruktøren sier? eller går det an å heve vårat pågående avtale med tanke på hvordan dette utspilte seg og hyre nye håndverkere?

Sist redigert:
Centano Centano skrev:
Jeg ville også spontant si at den er bærende, om ikke så har den fått en bærende funksjon. Det ser derimot ikke ut til å være noen forsterkning i grunnen for å ta ned lasten. Finnes det noen ytterligere dokumenter som beskriver husets konstruksjon?
Stort takk for ditt svar!
Jeg ba om samtlige dokumenter fra kommune og det var omtrent disse som var aktuelle for mitt hus, øvrige gjaldt vannledninger for samtlige rekkehus, men dette kanskje er interessant i denne sammenheng? Byggesøknadsdokumentene er fra 1965-1967.

I
Har snekkere revet veggen og påstått at den ikke er bærende og en konstruktør kommer fram til at den har vært det så har jo håndverkerne handlet feil og disse bør jo da rimeligvis kompensere deg på noen måte og så bør det gjøres som konstruktør sier.

• Liker
Hellwiz og 4 andre
  • Laddar…
Kalvbebis Kalvbebis skrev:
Tusen takk for ditt svar.
Jeg har en venn som er hobbysnekker og jeg som kan enda mindre, vi satte opp disse tykkere bjelkene ifølge bildet.
Snakket igjen med håndverker i dag som er overbevist om at det er ikke-bærende, men skal komme i morgen tidlig og ta en titt (vil egentlig at han skulle stive opp/avlaste for meg i dag, men det vil han ikke). Han sier at han kan sette opp bærebjelke "om det er det vi ønsker".

Jeg tenker at man trenger å stive opp/avlaste bedre enn vi har gjort, slik at vi kan kjøpe litt mer tid for å ordne opp i denne rotete situasjonen med steg 1 som blir sammen med konstruktør?
Langsgående vegger på plan 1 er absolutt bærende. Det er noe man som byggmester må forutsette før rivning med sikringsstøtte på begge sider som første tiltak. Men før start dimensjonere bjelke og oppleggspunkter.

• Liker
Aser og 2 andre
  • Laddar…
Jeg hjalp en bekjent som ganske stresset ringte en dag da de hadde gjort det samme og fått en glippe i overetasjen. Du skal selvfølgelig la ingeniøren bestemme og kontakte forsikringsselskapet ditt for hjelp med det juridiske vs håndverkerne.
Men, hvis det kan roe deg noe så fikset vi det billig for kompisen med en solid limtrebjelke og stolper ytterst. Spennvidden er nok nær fem meter og det holder ennå i dag. Så selv om håndverkerne krangler og ingen vil ta ansvar behøver ikke løpet være kjørt. Lykke til!

• Liker
andles3000 og 2 andre
  • Laddar…
La en konstruktør se på det, jeg vil si basert på setningene at veggen er bærende.

Konstruktøren vil kunne finne en løsning, så er det opp til deg om du har fortsatt tillit til snekkerne (bare fordi de har oversett en bærende del trenger ikke bety at de er dårlige snekkere, det kan også være at de er klønete) men det er opp til deg å avgjøre om du har tillit til snekkerne.

Hvis du velger å la snekkerne gjøre jobben, sørg for at de følger alle instruksjoner med skruvmål, styrke, tykkelse på limtre, etc.

siden det er et inngrep i bærende konstruksjon bør du egentlig også gjøre en byggesøknad hos kommunen.

• Liker
Roger Fundin og 1 annen
  • Laddar…
Jeg synes virkelig det ser bærende ut på tegningen. Seksjonen er jo tatt fra vindu til vindu (noe som kanskje virker skrått ved første øyekast). Da ligger det en hel vegg som "hjertvegg" i midten. Hvis det røde fjernes, må bjelkelaget bære fra yttervegg til yttervegg i stedet. Det trenger ikke være kraftige stendere for å støtte der i midten.

I Ipdoom skrev:
Har snekkerne revet veggen og påstått at den ikke er bærende og en konstruktør kommer fram til at den har vært det, så har jo håndverkerne handlet feil, og disse bør jo da rimeligvis kompensere deg på en eller annen måte, og så bør det gjøres som konstruktør sier.
Stor takk for ditt svar!

Gulvsetningen som har skjedd nå, antar det finnes risiko for at det er permanent?
Dette blir en sak for snekkernes forsikringsselskap til
Q Qaniel skrev:
La en konstruktør se på det, jeg vil si basert på setningene at veggen er bærende.

Konstruktøren vil kunne utvikle en løsning, så er det opp til deg om du har fortsatt tillit til snekkerne (bare fordi de har oversett en bærende del trenger ikke bety at de er dårlige snekkere, det kan også være at de er klønete) men det er opp til deg å avgjøre om du har tillit til snekkerne.

Hvis du velger å la snekkerne gjøre jobben, sørg for at de følger alle instruksjoner med skruemål, holdfasthet, tykkelse på limtre, etc.

siden det er et inngrep i bærende konstruksjon, skal du egentlig også gjøre en byggemelding til kommunen.
Stor takk for alle svar. Det er stivet nå, og i det ene soverommet er gulvsetningen normalisert, i det andre har døren sluttet å klemme, og det er en gulvsetning på kanskje 4-5 mm, betydelig bedre enn tidligere 15mm.

Har diskutert med konstruktører, men de har ikke vært på stedet ennå. Det vil komme en innen nær tid.
Hvor sannsynlig er det at bjelkelaget er skadet og trenger utbedres? Jeg antar at dette er mye dyrere å utbedre sammenlignet med bare en robust utvekslende bjelke i henhold til konstruktørens dimensjoner og valg av bjelke? Noen som har erfaring?

Kalvbebis Kalvbebis skrev:
Stor takk for ditt svar!

Gulvsettingen som har skjedd nå, antar det er risiko for at det er permanent?
Dette blir et spørsmål for snekkernes forsikringsselskap også.

Stor takk for alle svar. Det er nå støttet opp, og i det ene soverommet har gulvsettingen normalisert seg, i det andre har døren sluttet å klemme, og det er en gulvsetting på kanskje 4-5 mm, betydelig bedre enn tidligere 15 mm.

Har diskutert med konstruktører, men de har ikke vært på stedet ennå. Det kommer en på besøk i nær fremtid.
Hvor sannsynlig er det at bjelkelaget er skadet og trenger utbedres? Jeg antar at dette er mye dyrere å utbedre sammenlignet med bare en robust overbelastende bjelke ifølge konstruktørens dimensjoner og valg av bjelke? Noen som har erfaring?
Ville tro det er greit, du utbedret det så raskt at jeg har vanskelig for å se at huset skulle ta noen større skade.
Det er noe konstruktøren kan svare 100% på :)

• Liker
Allt går og 2 andre
  • Laddar…
Det er bare å løfte bjelkelaget til riktig høyde igjen, gjerne litt høyere for deretter å slippe det ned på bjelken som ligger i riktig høyde.

• Liker
BiggeTheKing og 4 andre
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.