Jeg skulle gjerne åpne opp ca 230cm i vår kattvegg for å kunne bygge en sengealkove til vår datter. For å kunne gjøre det trenger jeg å fjerne den vertikale regelen som støtter en av takstolene.
Bildet nedenfor er tatt inne fra kattveggen og viser den regelen jeg ønsker å fjerne. Den vertikale regelen er 100x40, og takstolene står på ca cc1200
Min tanke så langt er å skru fast kraftige regler i de vertikale reglene som støtter de takstolene som er på hver side av den jeg vil fjerne, og sørge for at de står på et godt fundament. Etter det stempler jeg opp takstolen, fjerner den vertikale regelen, og legger i stedet en horisontal limtrebjelke mellom de nye reglene for å støtte den takstolen som blir uten vertikalregel.
For å vurdere om dette er mulig trenger man en seksjonstegning (med hovedmål) for hele huset. I tillegg trengs opplysninger om snølastsone, yttertakets konstruksjon (inkl. takstolenes dimensjoner) samt konstruksjonen av loftsetasjens bjelkelag (gulvbjelkenes dimensjoner og c/c avstand). Noen bedre detaljfoton av støttebenas innfestinger oppe og nede er heller ikke feil.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.