4.800 lest ·
19 svar
5k lest
19 svar
Endre planløsning, rive vegg og knevegger.
Hei!
Har et hus bygget 1938, tegl med luftspalte og puss. Huset er bygget som to leiligheter fra starten, og planløsningen er ikke noe som faller i smak for oss på overetasjen...
Har en venn med lignende hus som har gjennomgått lignende renovering, dog ikke i hans eie...
Planen er å fjerne kneveggene, endre planløsningen og få inn et bad i overetasjen, samt isolere mot yttertaket med luftspalte og cellulose.
Legger ved de opprinnelige tegningene fra da huset ble bygget, samt det jeg har skisset opp med mine tanker
Hadde håpet å få svar på spørsmålene nedenfor:
1. Går det an å kappe av en bit av veggen foran trappen for å lage en hall?
2. Kan kneveggene fjernes uten å påvirke bæreevnen, det ser ut til å være en plankevegg bare siden takstolene ser ut til å ha forsterkningen langt ute. Rommet foran trappehuset har nesten ingen knevegg i dag, og det samme gjelder ved trappehuset, så jeg går ut ifra at det ikke er et problem, men en fagperson kan sikkert uttale seg!
3. Generelle råd skader ikke
Ellers får jeg ganske enkelt dobbeltsjekke med en konstruktør!
God helg!
Har et hus bygget 1938, tegl med luftspalte og puss. Huset er bygget som to leiligheter fra starten, og planløsningen er ikke noe som faller i smak for oss på overetasjen...
Har en venn med lignende hus som har gjennomgått lignende renovering, dog ikke i hans eie...
Planen er å fjerne kneveggene, endre planløsningen og få inn et bad i overetasjen, samt isolere mot yttertaket med luftspalte og cellulose.
Legger ved de opprinnelige tegningene fra da huset ble bygget, samt det jeg har skisset opp med mine tanker
Hadde håpet å få svar på spørsmålene nedenfor:
1. Går det an å kappe av en bit av veggen foran trappen for å lage en hall?
2. Kan kneveggene fjernes uten å påvirke bæreevnen, det ser ut til å være en plankevegg bare siden takstolene ser ut til å ha forsterkningen langt ute. Rommet foran trappehuset har nesten ingen knevegg i dag, og det samme gjelder ved trappehuset, så jeg går ut ifra at det ikke er et problem, men en fagperson kan sikkert uttale seg!
3. Generelle råd skader ikke
Ellers får jeg ganske enkelt dobbeltsjekke med en konstruktør!
God helg!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48.131 innlegg
Du kan anta at de veggene som er tegnet på seksjonstegningen er bærende, så det finnes bærende deler i kattvindveggene, dvs. de delene som er en del av takstolene. Derimot pleier det å gå an å åpne mellom takstolene. Det er også mulig å bygge om og gjøre forsterkninger på andre måter, se https://www.byggahus.se/forum/threads/jag-har-rivit-kattvind-nu-dunsar-det-i-hela-huset.481655/ .
I hus fra den tiden er det ikke standardisert så det er best å engasjere en byggkonstruktør med erfaring fra den tidsperioden for å undersøke hva som gjelder i ditt hus.
I hus fra den tiden er det ikke standardisert så det er best å engasjere en byggkonstruktør med erfaring fra den tidsperioden for å undersøke hva som gjelder i ditt hus.
BirgitS skrev:
Du kan anta at de vegger som er tegnet ut på seksjonsplanen er bærende, så det finnes bærende deler i kneveggen, dvs. de deler som er en del av takstolene. Derimot pleier det å gå an å åpne mellom takstolene. Det går også an å bygge om og lage forsterkninger på andre måter, se [lenke] .
I hus fra den tiden er det ikke standardisert så det er best å leie inn en byggkonstruktør med erfaring fra den tidsperioden for å undersøke hva som gjelder i ditt hus.
BirgitS skrev:
Du kan anta at de vegger som er tegnet ut på seksjonsplanen er bærende, så det finnes bærende deler i kneveggen, dvs. de deler som er en del av takstolene. Derimot pleier det å gå an å åpne mellom takstolene. Det går også an å bygge om og lage forsterkninger på andre måter, se [lenke] .
I hus fra den tiden er det ikke standardisert så det er best å leie inn en byggkonstruktør med erfaring fra den tidsperioden for å undersøke hva som gjelder i ditt hus.
Jo jeg så det innlegget, men disse veggene til kneveggene er ekstremt tynne. Det er stående planker og siv, har ikke observert at det skulle være noe av grovere konstruksjon.
Samtidig, så har et rom nesten ingen knevegg og trappehuset har ingen knevegg i det hele tatt.
Mens et rom på gavlen har to store, typ 2,3m takhøyde inni.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48.131 innlegg
Det kan være mangelen på kattvind ved trappa som gjør at det er en vegg foran den (altså at takstolen går der i stedet).
Plankvegger ble også brukt til bærende innervegger på den tiden.
Men jeg er ingen byggekonstruktør så ansett en sånn.
Plankvegger ble også brukt til bærende innervegger på den tiden.
Men jeg er ingen byggekonstruktør så ansett en sånn.
Vi bor i et murhus fra 35 med ganske like forutsetninger som deres, men ikke 2 leiligheter. Samme tak og balkongkonstruksjon, vi flyttet kattveggene og innertaket på den ene langsiden av huset innover ca. 40 cm og satte opp en ny vegg av fibergips med kraftige bjelker da vi gjorde om en gammel undermålig tilleggsisolasjon. Samme type klaosongvegg som dere har, som vi fjernet. Plank, halm og puss.
Den andre langsiden er det trappehus, ingen katt, og et bad med en veldig liten katt.
Snakket med en god del forskjellige, veldig byggkyndige, inkludert konstruktør, og ingen av dem trodde at det var bærende, men vi satte uansett inn kraftige bjelker i den nye veggen.
Den andre langsiden er det trappehus, ingen katt, og et bad med en veldig liten katt.
Snakket med en god del forskjellige, veldig byggkyndige, inkludert konstruktør, og ingen av dem trodde at det var bærende, men vi satte uansett inn kraftige bjelker i den nye veggen.
Du har ikke tilfeldigvis noen bilder av hvordan du satte inn bjelkene? Og også resultatet på veggen?F FMagnus skrev:Vi bor i et teglhus fra 35 med ganske like forutsetninger som deres, men ikke 2 leiligheter. Samme tak og bjelkekonstruksjon, vi flyttet kneveggene og innertaket på ene langsiden av huset innover ca 40 cm og satte en ny fibergipsvegg med kraftige bjelker når vi gjorde om en gammel utilstrekkelig tilleggsisolasjon. Samme type klaffvegg som dere har som vi fjernet. Plank, halm og puss.
Andre langsiden er det trappehus, ingen knevegg, og et baderom med veldig liten knevegg.
Snakket med en del forskjellige veldig byggekunnige før inkludert konstruktør og ingen av dem trodde at det var bærende, men vi satte likevel inn kraftige bjelker i den nye veggen.
Det hadde vært flott!
Forrige eier hadde fylt hele kattvinden med gullfiber i utrolige mengder, bare presset inn. Pluss senket skråtakene og isolert også der. Veldig dårlig luft i soverommene, ble veldig bra etterpå. Foreløpig fungerer det bra med 120 mm isolasjon, men denne vinteren har vi senket temperaturen i huset mye, så har hatt ca 17 grader i andre etasje nå, og ingen sommer har vi testet ennå, gjorde jobben i høst.
Hei!Zoldot skrev:
Jo jeg så det innlegget, men disse veiene til kattvindene er ekstremt tynne. Det er stående planker og vass, har ikke observert at det skulle være noe av grovere konstruksjon.
Samtidig, så har et rom nesten ingen kattvind og trappehuset har ingen kattvind i det hele tatt.
Mens et rom på gavlen har to store, typ 2,3m takhøyde inni.
Ditt hus og huset i innlegget med sviktende gulv som det refereres til har forskjellige bærende løsninger selv om de ligner hverandre geometrisk. Kattvindene er i ditt tilfelle ikke bærende. Men ikke fjern den horisontale "takbalken" da den er viktig.
//Linda - konstruktør










