T
Hei! Vi har et Ytong-hus fra -57 hvor vi som et steg i å redusere radonnivåene i soverommene (sammen med mekanisk ventilasjon) har tenkt å rive veggen mot kattvinden som også består av lettbetong likt øvrig konstruksjon. Ny vegg skal bygges opp av trestendere på nøyaktig samme sted.

Veggen er bygd opp av 200 mm blokker og hviler på en betongdekke. Er nesten overbevist om at veggen ikke bærer takstolene, men at dette gjøres av støttebenene som synes på kattvinden. Men er takknemlig for evt. synspunkter eller om noen har revet en lignende konstruksjon slik at jeg slipper å nøle når vi tar fram borhammeren på mandag. :)

• Lettbetongvegg oppført i blokkformat ved siden av trebjelker, del av en diskusjon om renovering og ventilasjon i et Ytong-hus fra 1957.
  • Veggen i lettbetong, laget av Ytong-blokker, under et trekledd tak på et gammelt hus.
  • Vinkelen av en trestøtte mot en lettbetongvegg i et loftsrom, viser strukturen til byggekonstruksjonen.
  • Trebjelker i kryploft med synlige støttebein. Vegg av lettbetong ses til høyre, del av et Ytong-hus fra 1957 under renovering.
  • Vegg av lettbetongblokker under trebjelker med spiker.
  • Teknisk tegning av husvegg med Ytong-blokk på 20 cm, detaljer om konstruksjon og materialer, inkludert betongdekke og trepanel.
  • Liker
Mapet890
  • Laddar…
Hvis det stemmer at veggen er 7 cm tykk så tror jeg ikke at den er bærende.

T
A anaitis skrev:
Om det stemmer at veggen er 7 cm tykk så tror jeg ikke at den er bærende.
takk for svar men det er den venstre veggen mot kattvinden i tegningen

Åsa Lund
T Tobbe_G skrev:
takk for svar men det er den venstre veggen mot kattvinden i tegningen
Ettersom den kobler mot undertak og ikke er detaljert for å koble mot takstolene, vil jeg si at den er 20 cm tykk for å få varmeisolering. I tillegg er lambda-verdi angitt, noe som tyder på at det er den egenskapen som er viktig.

T
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Ettersom den kobler mot råspont og ikke er detaljtegnet for å koble mot takstolene, ville jeg si at den er 20 cm tykk for å få varmeisolering. Dessuten er lambdaverdien angitt, noe som tyder på at det er den egenskapen som er viktig.
Takk for svar. Har gjort samme tolkning :)

• Liker
Åsa Lund
  • Laddar…
T
Sagt og gjort. Og huset står fortsatt. :)

Fantastisk god følelse å vite at kidsene nå har hodeputen mot en regelvegg og ikke lenger blåbetong.

• Hull i veggen avslører trekonstruksjon bak gips. Murpall og hvit bøtte står foran, omgitt av byggeavfall.
  • Gipsveggen i et loft under renovering, viser eksponerte trebjelker og mur med fjerning av gammel betong. Arbeidsområde med steinrester.
  • Nybygget vegg med trestendere og isolasjon, samt et lite vindu eller åpning mot bunn. Kabel går langs gulvet. Veggen erstatter blåbetong.
  • Nylagt gipsplater på vegg og tak med en liten hvit dør i veggen, i et rom under renovering. Peeling tak over gipsveggen.
  • Lyst rom med fiskebeinsparkett og en liten, hvit dør i veggen. Veggen er nyoppsatt for barnas sikkerhet.
  • Liker
TheBigCheese og 2 andre
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.