Jeg har et tømmerhus to etg + loft, flyttet & oppsatt 1865. Plassering nord-sør, pipa litt forskjøvet mot nord. Sør for pipa er det på begge etasjene to rom i retning øst & vest. Her var det til 1936 et rom i hver etasje med mål nord - sør 5,2m & øst - vest 7,2m. Man trengte nok flere rom og antagelig redusere gyng i gulvet. Bjelkelaget hadde da 6 stk bjelker 8 tommer høye på c/c 70 - 110 cm, etter omlagt gulv i andre etasje så finnes nå 3 stk 8x2 tommers bjelker der det var glissent med bjelker. Alle nå kryssede i 6 linjer & de gamle er påsalede for at de ikke var riktig i vater eller rette på noen kant. Rommet fylt med markisolering nederst (for trinnlydsdemping) & vanlig steinull opp til gulvet.
Jeg vil gå tilbake til et stort rom i første etasje og har dessverre misset sjansen til å holde opp taket der med dragjern gjennom mellomveggen på andre etasje opp til loftet, i stedet kommer det til å bli 2 bjelker i nord-sør-retning, en på hver side av pipa men innenfor de på sydgavlen to vinduene.
Planlagt var H-bjelke som jeg hadde liggende 14 x 14 cm men det er for lite sa snekkeren som er meget dyktig men som vanlig har veldig vanskelig å klemme inn et forbesøk på jobben. 16 - 18 cm synes han, jeg kan nok tro at det er riktig men min takhøyde er ca 2,15 cm så 16 cm sier jeg, det blir jo 2 stk. Han mener at man kan sage opp taket, synd synes jeg da bordene (1 tommer) er 20-36 cm brede. Hvordan kan man da i en smal åpning vite at alle bjelker ligger inntil de nye bjelkene, henholdsvis hvordan kiler man inn til riktig spenn der? Ved pipa skal bjelkene ligge på stående bjelker mot nytt fundament for kakkelovn = stumme som muren og i sydgavlen er 16 mm gjengestenger opphengt i kraftige vinkeljern mot ytterveggen så de følger eventuell bevegelse i tømret og for at ikke bjelken skal ta imot kulde hugget inn i noe anlegg i tømret.
Limtre sa noen men det ser ut til å bli veldig høy bjelke men bra da man ikke trenger å lage sider for å få illusjon om trebjelke.
Takknemlig for svar fra noen som har gjort det samme!
kan bare si at man ikke gjetter når man skal bytte ut en bærende vegg med en bjelke, man tar hjelp av en konstruktør, alternativet er å overdimentionere men da må man ha litt kunnskap, en bjelke som bærer et bjelkelag eller et tak knekker ikke hvis den får for mye last, men den bøyer seg veldig mye. finnes noe som heter akseptert nedbøying dvs det som man anser er ok for en bjelke, det er dette målet man beregner etter.
neste del i det hele er at oppleggene må være tilstrekkelig store, dvs målet på hvor mye bjelken ligger på, dette skal helst være 9 cm på hver side. går vi videre i alle deler så trenger disse oppleggene å klare av å ta ned kraften mot noe, antagelig i ditt tilfelle en muresteinssokkel? De klarer en del, men den må ikke trykke bort bakken, begynn med hvordan bakken eller der du skal ta opp lasten ser ut, så går man hele veien til der bjelken skal ligge, og deretter spør man en konstruktør om man vil ha den laveste bjelken, eller man gjør som snekkeren sa og tar en stor en og legger dit, dvs overdimentionere. 5,2 meter der denne skal holde alle bjelkene som er i rommet 7,2 / 2 dvs 3,6 meter samt hele bredden 5,2 meter. dette er en flate på ca. 20 kvm. 200 kg/kvm gir utbredt last på 4 tonn (3,9 kN) på bjelken din, og da 2 tonn per opplegg. tror at stålbjelken din (HEA) blir ganske høy for å klare den belastningen, to bjelker så kan du dele alt på 2, så får man hva det blir for belastninger på de ulike delene. men for å vite at det holder, så ville jeg gått for en 180 IPE bjelke eller muligens 200 uten å blande inn en konstruktør.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.