Hei!
Jeg har et hus fra senere del av 1800-tallet, dessverre svikter gulvet unødvendig mye i et rom i andre etasje. Jeg trenger noen tips og råd om hvordan dette kan utbedres.
Jeg tenkte selv å sage opp det gamle gulvet (nesten 4 cm tykke planker), legge i noen ekstra gulvbjelker av limtre (rommet er 9 m, men hviler på en bærevegg i underetasjen så den delen som svikter er 5 m). Nåværende cc er ca. 90 cm...
Dessverre har jeg noen spørsmålstegn å rette ut før jeg bretter opp ermene og setter i gang.
- Arbeider jeg for mye med situasjonen når jeg vurderer å bryte opp hele gulvet?
- Det ser ut som gulvplankene fortsetter inn i naboværelset, og jeg er ikke sikker på om det finnes en gulvbjelke rett under veggen, hvordan bør jeg løse dette? Hvis jeg sager helt ut til kanten kan det bety at veggen "svever" på en trampolin...
//Rickard

Hei!

Jeg synes du skal tenke deg om litt, å sage opp et gammelt originalgulv er en operasjon som ikke kan gjøres om. Man får mene hva man vil selvfølgelig, men jeg mener at det hører med i eldre hus at det er litt skjevt og skeivt. Om du likevel skal starte, råder jeg deg til å være forsiktig, det høres ut som om gulvet har vært der alltid, og om det har vært noen form for skadedyr på bjelkelaget, kanskje akkurat gulvet er det som holder alt sammen. Men ofte i eldre hus ble veggene jo bygget oppå hverandre, men det burde du kunne måle deg frem til å se. Om du starter, synes jeg at du skal sage opp gulvet langs de gamle gulvlistene, legge til ekstra bjelker der det svikter, altså legge på en kuttet bjelke eller det som trengs, og legge tilbake det gamle gulvet, slipe og overflatebehandle med såpe eller det som passer. Oi, for et rotete innlegg. Lykke til! =)

Mvh Kristoffer

Hei,

Takk for svaret!

Er helt klar over viktigheten av å bevare det gamle, har gjort det i alle rom, men her er det dessverre umulig... :( Hadde en gulvsliper her som var lyrisk over gulvet og ville kjøpe småbiter for visning, dessverre duger det nok ikke til mer.

Uansett, jeg har forsiktig brutt opp en planke, og det ser faktisk ut som om jeg malte fanden på veggen litt vel tidlig. Det ligger en gulvbjelke under veggen til min store tilfredshet. Gulvbjelkene som ligger der i dag er ca 150mm, min tanke er som beskrevet ovenfor å styrke opp bjelkelaget og deretter legge nytt gulv på overflaten. Kanskje er det beste alternativet å bygge opp med 60cc og legge gulv oppå dette uten noen sponplate? Tror dere det holder med 170x45 regel? Rommet måler 5,1m (4,7m i bredden så kommer til å gå med 9 stk regler). Fungerer det med en slik kan jeg jo legge et nytt 25mm gulv oppå og oppnå stort sett samme nivå som de andre rommene. Alternativet er å bruke limtre som ville være f.eks 180x42mm, mye dyrere, hvor mye bedre?

Jeg krysser fingrene for at gulvet ikke holder huset sammen... ;)

//Rickard

Hvordan skal de nye gulvstolpene festes for å forsterke opp? kommer du til å feste dem i de andre stolpene eller i veggene?

Tanken er å sette i de gamle bjelkene+vegg der det er mulig, men det vil kun bli ved 0, 180, 360 samt ved 470. Ellers må de festes i veggen, noe som vel må gjøres med balksko antar jeg.
ser visse vanskeligheter med å sette de nye reglene i de gamle da disse er runde med høvlet over- og underside.

Ja det er ofte litt trøblete å bygge nytt i gammelt. =) bjelkesko høres ut som en god idé, 170 regel burde funke, hvor mye har du plass til? Kanskje mer betryggende hvis du har plass til en 220 regel? Men er treverket i det gamle bjelkelaget så dårlig at du må bygge nytt? Det er jo en enklere og billigere løsning å sjalte på om treverket er friskt. At de svaier er vel ganske naturlig med tanke på spennvidden.

I dag er det som sagt 150mm bjelke siden ca 40mm gulv, derav var tanken å kjøre på 170mm + 25. Annet alternativ hadde vel vært sponplate direkte på nåværende gulvbjelker men da må jeg styrke opp disse på noe, hva mener du med å sala? Nåværende treverk er friskt (det jeg har sett hittil...)

Er dette å sala? I så fall ser jeg vel bare litt vanskeligheter i å sette planker på hver side av bjelken da den er rundet
http://www.byggahus.se/forum/golv/164101-jamna-till-gammalt-bjalklag.html#post1241370

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.