JohanLun skrev:
Tror ikke du kan få det som sitter til et slett tak, men kan du reparere det tilbake til originalutførelse høres det ut som det beste...

Burde det ikke ellers gå å sette en "renoveringsgips" (tynnere) rett over den gamle dritten og skru / lime i de platene som sitter? Det sitter vel lekter under disse platene som man kan dra i? Lange skruer...
Nja, helt slett tak har vi gitt opp, dels fordi ingen andre rom har det i huset og dels fordi sprekker blir en risikofaktor og da må alt gjøres om.

Meget mulig man kan sette tynnere gips, men skjøtene vil fortsatt bli et problem, det er som sagt et trehus så det beveger seg.

Det finnes ingen spont men det finnes takstoler man kan feste i. Tror dog likevel at å renovere det taket som er der er beste veien å gå.

Det som må gjøres da er en masse sparkling og sliping, men trolig også fylle opp fugene mellom platene med latex før maling slik at de kan bevege seg litt. Har jo sett i andre rom at det lett blir sprekker mellom dem ellers.

J
Normalt så lar man jo sprekkene vises, det er vel liksom tanken med designen. Jeg synes ikke denne typen plater er pene, men smaken er som baken og kjenner noen som har satt opp sånne nylig fordi de synes det er pent (tror jeg).

Jeg har noe liknende spikret opp fra (trolig) 40-60-tallet, blant annet en vegg med en slags tretexplater så fylte jeg den stygge fugemassen med latex og malte så over, det har fungert i litt over ett år, jeg ser ikke noen tendens til at det vil sprekke opp... Dog er min tanke at på sikt (men det kan være 10 år) gjøre noe penere her... Takene med slike plater skal jeg rive ned, men det er fordi det ikke passer i det hele tatt i et hus fra århundreskiftet... Og fordi de i vår spisestue har senket taket kanskje en desimeter (kjøkkentaket var senket sikkert 40cm men det er "tilordnet" nå).

Så kjør du latexfugemasse hvis du vil slippe sprekkene!

JohanLun skrev:
Normalt så lar man jo sprekkene synes, det er vel liksom tanken med designen. Jeg synes ikke denne typen plater er pene, men smaken er som baken og vet slike som har satt sånt nylig fordi de synes det er pent (tror jeg).

Jeg har noe lignende oppspikret på (trolig) 40-60 tallet, blant annet en vegg med en slags treplater så fylte jeg den stygge fugen med latex og malte så over, det har fungert i et drøyt år, jeg ser ikke noen tendens til at det kommer til å sprekke opp... Men min tanke er at på sikt (men det kan være 10 år) gjøre noe penere her... Takene med slike plater skal jeg rive ned, men det er fordi det ikke passer i det hele tatt i et århundreskiftes hus... Og fordi de i vår spisestue har senket taket kanskje en desimeter (kjøkkentaket var senket sikkert 40 cm men det er "reparert" nå).

Så bruk latexfug hvis du vil slippe sprekkene!
Aha, nja jeg tenkte jo ikke fylle opp sprekkene helt uten det er egentlig de mindre sprekkene som det alltid er mellom plater. I dette tilfellet så blir det sprekker som da blir svarte når man ser opp og det er ganske iøynefallende når taket er hvitt.

Her kan man se en slik sprekk:

0YztaiY.jpg
http://i.imgur.com/0YztaiY.jpg

Så min tanke er å gå med latexsprøyten mellom hver plate og bruke fingeren eller noe for å smøre ut og lage en fin fuge. Det vil innebære at fugen blir mer rundet og dermed også skjule sprekken mellom platene. Vet ikke om dette er en ok løsning men jeg håper det kan bli bra.

I vårt tilfelle passer taket bra til både huset og stilen. Dessuten har samtlige rom i huset dette taket og det er jo penest om man kan ha samme tak i alle rom synes jeg.

Forstår helt klart at noen ikke liker denne typen tak, vi hadde egentlig også ønsket glatte tak men det er mye arbeid og ikke helt risikofritt i et trehus. Så var det noen smart person som sa at man ikke skulle bruke for mye tid på taket for det er ikke noe man tenker på uansett og jeg tror at det er helt rett tenkt! Så lenge som det er helt og har rett for det. Men visst har man et hus der taket ikke passer i det hele tatt så kanskje det kan være forstyrrende, i alle fall for de som bor der.

J
Omtrent slik gjorde jeg med mine springor, de var ikke helt like, men det vil nok fungere... Man ser fortsatt tydelig skjøten, men selve sprekken som ble "svart" er fylt... Det ble mye bedre synes jeg, mot å ha en svart strek i platen.

Jeg tror du resonerer riktig, er taket bare hvitt og ikke har noen større avvik tror jeg du ikke vil tenke mer på det. Bruk en matt maling og ganske mye struktur når du ruller så får du litt tekstur som svelger litt defekter også.

Enig, stilen passer bedre i visse typer hus. Å blande forskjellige stiler krever mer stil og smak enn å holde seg til én linje. Glatte gipsloft kan se litt kjedelige ut, hvis man skal være slik... Sikkert var det både rasjonelt men også designmessig man gjorde disse takene. Liksom paneltak eller tak med stukatur. Egentlig tror jeg veldig mye av lister, sokler, foringer, stukatur, friser osv. er en teknisk løsning på et problem, men også en måte å tilføre et designelement som liver opp en ellers "død" overflate, ofte en overflate hvor man ellers ville sett at den ikke var 100% rett.

Jo høyere i taket desto mindre ser man det, våre tak (280) i relativt små rom gjør at det ikke blir skrålys (trolig er det bare typ kjellertak med høye vinduer, lavt under taket og plafondlamper hvor man har skrålys).

I et soverom ser man taket hver dag man våkner. Mitt soveromstak har noen sprekker / malingsløsrivelse som irriterer meg hver morgen... :(

Sist redigert:
  • Liker
snowjim
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.